Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Acoustic suspension - sealed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
birdman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 14 December 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er nybegynder inden for denne verden af hifi.

Jeg har læst lidt om højtalerkonstruktioner, og har fundet ud af, at der der findes forskellige typer højtalere.

Jeg kender bas-reflekshøjtalere, der er kendetegnet ved en basport, hvor lufttrykket der produceres i kabinettet lukkes ud.

Jeg har som overskriften antyder også læst om Acoustic Suspension - sealed højtalere, hvor kabinettet er lufttæt, og det undertryk/overtryk der opstår i kabinettet medfører, at højtalerenheden bliver "trukket" tilbage til sin udgangsposition. Dette skulle efter sigende give nogle meget præcise højtalere.

Kender i forhandlere af disse "Acoustic Susptension - Sealed" højtalere, eventuel model. De skulle være meget udbredte.

Er der nogle der har erfaringer med sådanne højtalere?

Hvor stor forstærker kræves for at trække sådanne højtalere - har læst at de er meget mere krævende end bas-refleks højtalere.

Kan det lade sig gøre at bygge sådanne højtalere selv?

mvh og på forhånd tak

Thomas

Til top Vis birdman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af birdman
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 15 December 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.

Der er ikke så mange producenter der laver højttalere med lukkede kabinetter som det populært betegnes herinde.

Årsagen er basrefleks giver nogle finere målinger. Lukkede kabinetter skal helst afstives meget internt og det er dyrt. Lukkede kabinetter spiller på en anden måde end basrefleks. Lukkede kabinetter spiller mere dybbas fordi de afruller langsommere. De når et højere -3db punkt f.eks. 35-40hz end basrefleks men spiller mere dybbas og passer generelt bedre i almindelige rum fordi rummets basforstærkning - kaldet roomgain typisk udligner afrulningen og gør bassen i rummet linær ned til omkring 20hz.

Med basrefleks når man et dybere -3db punkt f.eks. 30hz men afrulningen er meget hurtigere her. Det giver ofte problemer da højttaleren typisk spiller for højt i mellembassen for derefter at rulle meget hurtigt af og derved mangle den dybeste bas.

Det der dog oplagt at lave lukkede konstruktioner selv. Her kan man bruge god tid og materialer til at bygge en matrix struktur op inden i det lukkede kabinet og derved give enheden rigtigt gode arbejdsbetingelser. Ulempen er at kabinettet typisk bliver større end ved basrefleks og tager længere tid at bygge. Til gengæld kan resultatet blive rigtigt godt.

Held og lykke.


__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 15 December 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

'Acoustic suspension', 'Sealed box'... Begge er blot udtryk for samme idé. Nemlig, at lukke boksen helt, så forside & bagside af højtalermembranen ikke 'ser' hinanden, akustisk set. Det giver fordele - og ulemper...

I princippet vil en lukket boks være mere præcis, og osse have et højere -3dB punkt - hvilket betyder en mindre kraftig bas. En refleksboks vil gå dybere, og have mere kraftig bas, og kunne spille højere. Det er det helt banale...

MEN!!! Det er 'i princippet' - der kommer mange andre faktorer ind i billedet, når vi taler konkrete konstruktioner! Så blot at gå ud fra disse principper uden videre er nok ikke SÅ smart!  

 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2488
Sendt: 15 December 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du ønsker at læse lidt om de forskellige typer indenfor højttalere, så kan du kigge her:

http://www.audiovideo101.com/learn/knowit/speakers/speakers1 3.asp

Udover de to typer, der er nævnt her, kan du finde info omkring mere sjældne konstruktioner som: transmissionline, bandpass, horn, elektrostater o.s.v.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes