Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 10:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler kabler! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bluhme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 14 December 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

 

Jeg tror ikke at jeg er den eneste der har det her problem.

Min kæreste er træt af de tykke (1½cm) højtaler kabler der løber rundt om vores døre i lejligheden. Derfor har jeg lovet hende at undersøge om man ikke kan få nogle tynde men stadig gode højtaler kabler, men hvor der alligevel ikke bliver gået på kompromis med signalet. Og de skal selvfølgelig være hvide - siger kæresten.

Min højtalere er et par B&W DM603 og centerhøjtaleren er i samme klasse. Dvs. de kan godt spille bas, og jeg kan rigtig godt li' når de spiller bas :)  Jeg bruger dem til surround sound og også en del stereo.

Så hvis der er nogle der har et par kommentarer til nogle "tyndere" højtalerkabler jeg bør kigge/lytte på, så må I meget gerne lige skrive en kommentar.

På forhånd tak!

 

Hilsen

Thomas

 

 

 

Til top Vis Bluhme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluhme
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 14 December 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Så vil hun/I nok synes om flatline fra Nordost. de er ret diskrete, idet de er helt flade.

Men er er også ander mærker, der efterligner flatline lidt. F.eks Jamo har vist lavet nogen lign, men sikert billigere!

 

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
Bluhme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 14 December 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej Malthe!

 

Tak for svaret, jeg kigger/lytter på dem :)

Til top Vis Bluhme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluhme
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Med Flatline fra NO får du da et tyndt kabel, både i udseende og lyd. Et godt bud kunne være Kimber 4TC

__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2377
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Audience kabler.. tynde og spiller kanon
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

I Silvan og  de fleste andre byggemarkeder, kan man købe små diskrete limlister (små kabelbakker), så kan du jo gemme kablerne lidt af vejen  tror de står i omkring 75r./2M.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Bluhme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 15 December 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Tak for tipsene, jeg lytter på sagerne :D

 

God jul og godt nytår.

 

Hilsen

Thomas

Til top Vis Bluhme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluhme
 
Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 15 December 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Tekni-fi's Fletcher e-100 er fladt, fåes i hvid og koster 50,- m. i Lydbutikken
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf
 
Bluhme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 15 December 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Jeg kom lige på et ekstra spørgsmål som jeg vil stille jeg audiofile gutter.

 

Jeg har for mange år siden hørt (og siden efterlevet) at højtalerkabler parvis skal være lige lange. Specielt ved fronthøjtalerne skulle det være vigtigt.

Nu er sagen jo så den, at jeg siden da er begyndt at investere i dyrere og dyrere kabler, og jeg er nu nået der til at jeg godt nok vil være ærgelig hvis jeg fandt ud af at jeg havde for 5K liggende og flyde bag reolen til ingen verdens nytte.

Har I ikke et par gode råd til mig? Mit setup pt. er de 2 b&w 603 fronthøjtalere, 1 b&w centerhøjtaler (kan ikke lige huske nummeret - CMC tror jeg nok) samt 2 B&W 600S2 baghøjtalere.

 

Hilsen

Thomas

 

 

Til top Vis Bluhme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluhme
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 15 December 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

dav

hvilken forstærker har du ? umidelbart, ville det jo være muligt at regulere sig ud af IKKE lige lange ht'er kabler. men hvis de har en rimelig "kvalitet" så skulle en mindre længde forskel ikke kunne hørers-

nu er der nok nogen der går amok , men prøv om du kan hører forskel. evt om forstærkere kan regulere det. med forskelig længde ht'er kabler.



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Bluhme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 15 December 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej!

Ja jeg skammer mig lidt over at skrive her, at det er en surroundreceiver jeg har, det er jo nok ikke hi-fi agtigt nok for mange af jer ;)

Anyways så er det en SONY DA5000ES og ja der kan stilles meget på den.

De kabel længder der er behov for (når min kæreste har om møbleret stuen....hehe) vil være nedenstående.

Left Front: 5m

Right Front: 11m

Center: 13m

Right back: 7m

Left back: 3m

 

Så som I kan se skal anlæget stå til venstre ;) og kabel længde behovene vil derfor være meget forskellige :(  (sludder og vrøvl, jeg vender mig lige og retter mig selv til - til højre forlyttepositionen)

Hvad ville I gøre?

Hvad sker der ved de store længder? Bliver signalet svagere, eller kommer der en lille forsinkelse på?

Tak for jeres tid :)

 

Hilsen

Thomas

Til top Vis Bluhme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluhme
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 15 December 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig at det ideelt set er bedst at have HT kabler lige lange. Men du skal gøre op med dig selv om du er villig til at betale de mange penge ekstra for noget du måske - med det setup du har nu - ikke kan høre. Hvis jeg var dig ville jeg sige "f**k det" og bruge pengene på cd'er

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
Jebber
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 15 December 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Den store erfaring har jeg ikke, men jeg har selv valgt at køre med 2 forskellige længder til fronterne.

Havde først 2x3 m Taralabs RSC Prime 500, og siden 2x5 m Dali Silverwave 2.

Nu bruger jeg Dali Silverwave 2 (biwiret) 2x5 m til venstre og 2x2 m til højre.

Jeg KAN altså ikke høre forskel, men der er jo også mange andre ting, der spiller ind; er sweetspot lige langt fra de 2 højttalere, er evt. overskydende kabel rullet op bag HT eller lign., er ens udstyr "hifi-nok" til at man kan høre forskel, og er ens lytterum egentlig helt perfekt stillet an?

Og der er sikkert mange flere...

J E B B E R

Til top Vis Jebber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jebber Besøg Jebber's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 15 December 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

dav

I teorien vil det jo være svagere og komme senere. MEN.... hvis du kan høre niveau forskelen, så kan du jo justere det på reciveren. Tiden er vist mere teoretisk end praktisk

Jeg kender ikke din reciver, men på nyere, kan du jo også stille "tiden" På min nye indtaster man afstanden til hver ht'er (eller lader den selv kaliberer det). check om man ikke også kan det på din. det er jo beregnet til at kompencere for at du/man ikke sider i samme afstand til hver ht'er. men hvis du kan høre forskelen i kabel længde, kan denne funktion, sikert, bruges til at fixe den. men jeg tvivler på at du kan høre det. men minder det er meget ringe kabler.

så skulle den forskel i kabel længde vist være et minalt problem.



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Bluhme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 15 December 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Tak for alle tipsene :)
Til top Vis Bluhme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluhme
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes