Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 13:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Julegåde, delefilter... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 16 December 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gåde til den kolde juleaften:

Forestil dig en tovejs kassehøjttaler med optimalt delefilter, diskanten i ørehøjde oven på basenheden...ok.

Nu ombyttes bas og diskantenhederne vertikalt, så diskant enheden er nederst, men stadig placeret i øre højde. Ehhederne er altså spejket omkring diskantenheden.

Vil denne ændring af placering betyde noget for højttalerens udstrålingsmønster/lyd?



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 16 December 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Ja

- men hvis det nu havde været bassen der var placeret i en uændret ørehøjde?

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 16 December 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Det må så være fordi afstanden fra gulv på bassen ændres?

Hvis bassen blev i positionen, ville svaret så være nej?



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 16 December 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Kommer lidt an på hvor din delefrekvens ligger. Sammenlign
bølgelængden ved delefrekvensen med din afstandsforskydning. Jo
tættere de to tal er på hinanden, jo større forskel hvil du i teorien
kunne høre. Dette kan (ihvertfald teoretisk) reduceres til at jo lavere
delefrekvensen er, jo mindre hørbar bliver ændringen


/U.

EDIT: Hvis basenheden efter flytningen kommer væsentlig tættere på
loftet kan det godt give en ændring i basvolumen/basudstråling som
ikke er afhængig af ovenstående.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 17 December 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Afstandsforskydnig?

Jeg tager en to vejs med flad front og stiller på hovedet....men bibeholder diskanten i lyttehøjde...hvad sker der så ?

 

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
flyoak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 17 December 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Så skal du op at stå for at få den samme lyd som hvis du lå på knæ før du vendte dem om - af hensyn til fasen.
Til top Vis flyoak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flyoak
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 17 December 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Afstandsforskydnig?

Jeg tager en to vejs med flad front og stiller på hovedet....men bibeholder diskanten i lyttehøjde...hvad sker der så ?

 

 



Højttalerens udstrålingsmønster ændrer sig sådan set ikke, det er den reflekterede energi der ændrer sig radikalt.
Der sker nemlig det, at afstanden til gulvet øges og hvis vi ikke er ude på en pløjemark, så mindskes afstanden til loftet.
Hvis disse 2 flader IKKE har samme beskaffenhed mht. materialer og belægning, så vil den reflekterede energi herfra ændre karakter.

Hvis du spørger mig om, hvordan det så lyder, så er svaret: "Som om den vender på hovedet".
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 18 December 2004 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

I keder jer

Det er bedst at have bassen tæt på gulvet da gulvreflektioner normalt er bedre dæmpe end dem fra loftet (det er de færeste der har gulvtæppe på loftet, selvom det godt kan være en fordel mht. lyd )

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 19 December 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

I keder jer

Det er bedst at have bassen tæt på gulvet da gulvreflektioner normalt er bedre dæmpe end dem fra loftet (det er de færeste der har gulvtæppe på loftet, selvom det godt kan være en fordel mht. lyd )

Skal bassen tæt på gulvet skal den helt ned, så elimineres den obligatoriske udfasning fra gulvreflektionen samtidigt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 20 December 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Her er mit bud... vil lyden ændre sig ?  Ja

Hvor meget, afhænger af delefilteret og det deraf afledte udstrålingsmønster (§ 17 stk. 4 ) - samt dæmpningen i lytterummet.

De fleste 2-vejs højttalere (med 18/24 dB filtre i hvertfald) - har et mønster, hvor der kommer et (lille) hul ved delefrekvensen, når man rejser sig (bassen nederst) - og et tilsvarende peak, hvis man sætter sig ned på gulvet.

Vender man højttaleren på hovedet - vil det altså bytte rundt... så:

Hvis der er gulvtæppe på - så vil højttaleren blive lysere 

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 20 December 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Nu ombyttes bas og diskantenhederne vertikalt, så diskant enheden er nederst, men stadig placeret i øre højde. Ehhederne er altså spejket omkring diskantenheden.

Hov - jeg tager udgangpunkt i at man spejler omkring et punkt (linie) mellem bas og diskanten.

Ændre afstanden fra bassen til gulvet meget - vil det også give en indflydelse.

Det styrker faktisk antagelsen om at højttaleren vil blive lysere.

(Her må det sgu´ da være lettere at prøve sig frem ) - så hvad siger din erfaring Groove ?

HIlsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 21 December 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Øhhh, ingenting...har gulvhøjttalere pt...men overvejede et alternativ....

__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 21 December 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hvis man tager den helt ud til ekstremerne så vil basenhedens "vinkel" i forhold til det lyttende øre blive ændret. Selvom højttalerens udstråling på diskant-aksen i et frit felt er uændret vil øret (der jo ikke ligefrem er en symmetrisk ensartet ting på os) have basenhedens lyd kommende fra en anden vinkel.

Om det kan høres.. Næppe... (forudsat et frit felt, forstås)



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes