| Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en gåde til den kolde juleaften:
Forestil dig en tovejs kassehøjttaler med optimalt delefilter, diskanten i ørehøjde oven på basenheden...ok.
Nu ombyttes bas og diskantenhederne vertikalt, så diskant enheden er nederst, men stadig placeret i øre højde. Ehhederne er altså spejket omkring diskantenheden.
Vil denne ændring af placering betyde noget for højttalerens udstrålingsmønster/lyd?  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja 
- men hvis det nu havde været bassen der var placeret i en uændret ørehøjde?
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må så være fordi afstanden fra gulv på bassen ændres?
Hvis bassen blev i positionen, ville svaret så være nej?  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer lidt an på hvor din delefrekvens ligger. Sammenlign
bølgelængden ved delefrekvensen med din afstandsforskydning. Jo
tættere de to tal er på hinanden, jo større forskel hvil du i teorien
kunne høre. Dette kan (ihvertfald teoretisk) reduceres til at jo lavere
delefrekvensen er, jo mindre hørbar bliver ændringen
/U.
EDIT: Hvis basenheden efter flytningen kommer væsentlig tættere på
loftet kan det godt give en ændring i basvolumen/basudstråling som
ikke er afhængig af ovenstående. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afstandsforskydnig?
Jeg tager en to vejs med flad front og stiller på hovedet....men bibeholder diskanten i lyttehøjde...hvad sker der så ?

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
flyoak Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skal du op at stå for at få den samme lyd som hvis du lå på knæ før du vendte dem om - af hensyn til fasen.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Afstandsforskydnig?
Jeg tager en to vejs med flad front og stiller på hovedet....men bibeholder diskanten i lyttehøjde...hvad sker der så ?

|
|
|
Højttalerens udstrålingsmønster ændrer sig sådan set ikke, det er den reflekterede energi der ændrer sig radikalt. Der sker nemlig det, at afstanden til gulvet øges og hvis vi ikke er ude på en pløjemark, så mindskes afstanden til loftet. Hvis disse 2 flader IKKE har samme beskaffenhed mht. materialer og belægning, så vil den reflekterede energi herfra ændre karakter. Hvis du spørger mig om, hvordan det så lyder, så er svaret: "Som om den vender på hovedet".
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 18 December 2004 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I keder jer 
Det er bedst at have bassen tæt på gulvet da gulvreflektioner normalt er bedre dæmpe end dem fra loftet (det er de færeste der har gulvtæppe på loftet, selvom det godt kan være en fordel mht. lyd )
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DarkWing skrev:
|
I keder jer 
Det er bedst at have bassen tæt på gulvet da gulvreflektioner normalt er bedre dæmpe end dem fra loftet (det er de færeste der har gulvtæppe på loftet, selvom det godt kan være en fordel mht. lyd )
|
|
|
Skal bassen tæt på gulvet skal den helt ned, så elimineres den obligatoriske udfasning fra gulvreflektionen samtidigt
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Her er mit bud... vil lyden ændre sig ? Ja
Hvor meget, afhænger af delefilteret og det deraf afledte udstrålingsmønster (§ 17 stk. 4 ) - samt dæmpningen i lytterummet.
De fleste 2-vejs højttalere (med 18/24 dB filtre i hvertfald) - har et mønster, hvor der kommer et (lille) hul ved delefrekvensen, når man rejser sig (bassen nederst) - og et tilsvarende peak, hvis man sætter sig ned på gulvet.
Vender man højttaleren på hovedet - vil det altså bytte rundt... så:
Hvis der er gulvtæppe på - så vil højttaleren blive lysere 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Nu ombyttes bas og diskantenhederne vertikalt, så diskant enheden er nederst, men stadig placeret i øre højde. Ehhederne er altså spejket omkring diskantenheden.
|
|
|
Hov - jeg tager udgangpunkt i at man spejler omkring et punkt (linie) mellem bas og diskanten.
Ændre afstanden fra bassen til gulvet meget - vil det også give en indflydelse.
Det styrker faktisk antagelsen om at højttaleren vil blive lysere.
(Her må det sgu´ da være lettere at prøve sig frem ) - så hvad siger din erfaring Groove ?
HIlsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh, ingenting...har gulvhøjttalere pt...men overvejede et alternativ....  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man tager den helt ud til ekstremerne så vil basenhedens "vinkel" i forhold til det lyttende øre blive ændret. Selvom højttalerens udstråling på diskant-aksen i et frit felt er uændret vil øret (der jo ikke ligefrem er en symmetrisk ensartet ting på os) have basenhedens lyd kommende fra en anden vinkel.
Om det kan høres.. Næppe... (forudsat et frit felt, forstås) __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |