Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 16:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: M&K’s subwooferkonstruktioner... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 16 December 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Håber på at der er nogen som kan svare mig på nogle af alle mine spørgsmål ang. Miller & Kreisel's subwooferkonstruktioner:

1: Forstår godt princippet i det at de to enheder spille hver sin vej, og dermed skaber undertryk inde i kabinettet ligesom hvis der er tale om en subwoofer med bare en enhed i et lukket kabinet og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger. Men vil det ikke hæmme enhedens evne til at spille "rigtigt"?
1.1.: Hvis ja, er det så noget som man kan kompensere for vha. af en kraftig forstærker?

2: Når de to enheder er placeret som de er,

,

vil den nederste så ikke få den øverste til at "kører" skævt og den øverste få den nederst til det samme???

2.1: Ville det ikke være mere fordelagtigt hvis de sad på samme side og spillede samme vej? Det ville jo skabe det samme "undertryk" og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger, ville det ikke?

3: Derudover undre det mig; lyden på bagsiden af en enhed, kan da umuligt lyde lige så godt som lyden på forsiden af en enhed, kan den? (Ved godt at begge enheder spiller i akustisk fase ud mod lytteren.)

 

Nå, der skal nok mælde sig en masse andre spørgsmål, men det her var da en start som jeg VIRKELIG håber på at få svar på!

På forhånd MANGE tak!

 

 

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 16 December 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Kan ikke lige umiddelbart gennemskue den der, men der findes en
del forskellige isobarik-koblinger som har hver deres fordele og
ulemper. Jeg er sikkert på at en netsøgning på isobarik vil give en
del relevant information


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 16 December 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

DanielV skrev:
1: ... Men vil det ikke hæmme enhedens evne til at spille "rigtigt"?

Nej, men enhederne 'ser' kun det ½ kabinet, ligesom hvis de sad monteret samme retning

DanielV skrev:
2: Når de to enheder er placeret som de er,vil den nederste så ikke få den øverste til at "kører" skævt og den øverste få den nederst til det samme???

Skævt ? Der er jo både centerophæng og kantophæng til at holde membranen på plads. Desuden bevæger luften inde i kabinettet sig ikke retningsbestemt på samme måde, men vil derimod presse igen når den bliver trykket på, uanset hvilken retning luften bliver presset ind fra. Ligesom i et slavebassystem.

DanielV skrev:
2.1: Ville det ikke være mere fordelagtigt hvis de sad på samme side og spillede samme vej? Det ville jo skabe det samme "undertryk" og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger, ville det ikke?

Det er sikkert valgt ud fra et designkriterie. En bagside af enhed er ikke så køn på fronten af en højttaler. Desuden sparer de lidt i højden.

DanielV skrev:
3: Derudover undre det mig; lyden på bagsiden af en enhed, kan da umuligt lyde lige så godt som lyden på forsiden af en enhed, kan den? (Ved godt at begge enheder spiller i akustisk fase ud mod lytteren.)?

Det gør ingen forskel i subbas området. Det kan slet ikke høres fra hvilken side lyden kommer. Kun måske at netop to ens modsatrettede vil udligne forvrænginger forårsaget af asymmetri.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 December 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke gøre mig klog på _noget_ som helst der har med selvbyg at gøre... Men jeg kom til at tænke på et par andre subwoofer-konstruktioner der minder lidt om M&K-erne, tænke at det måske kunne inspirere: Monitor Audio FB 210 ligner M&K tankegangen, her er begge enheder vendt med ryggen mod hinanden:

http://www.monitoraudio.co.uk/products/sub_woofers/series/FB 210.htm

Og så kom jeg til at tænke på de gamle System Audio modeller, med enheder i hver side, ryg mod ryg. En del af tankegangen hér var at vibrationerne fra de to enheder skulle ophæve hinanden, så kabinettet stod stabilt selv ved høje lydtryk. Her sad enhederne dog vistnok i hvert sit kammer. Men der er jo nok en grund til at de gik væk fra dén ide...

Hvis ovenstående er dybt urelevant og retarderet i forhold til det oprindelige spørgsmål beklager jeg meget



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 17 December 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

DanielV skrev:
1: ... Men vil det ikke hæmme enhedens evne til at spille "rigtigt"?

Nej, men enhederne 'ser' kun det ½ kabinet, ligesom hvis de sad monteret samme retning

DanielV skrev:
2: Når de to enheder er placeret som de er,vil den nederste så ikke få den øverste til at "kører" skævt og den øverste få den nederst til det samme???

Skævt ? Der er jo både centerophæng og kantophæng til at holde membranen på plads. Desuden bevæger luften inde i kabinettet sig ikke retningsbestemt på samme måde, men vil derimod presse igen når den bliver trykket på, uanset hvilken retning luften bliver presset ind fra. Ligesom i et slavebassystem.

DanielV skrev:
2.1: Ville det ikke være mere fordelagtigt hvis de sad på samme side og spillede samme vej? Det ville jo skabe det samme "undertryk" og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger, ville det ikke?

Det er sikkert valgt ud fra et designkriterie. En bagside af enhed er ikke så køn på fronten af en højttaler. Desuden sparer de lidt i højden.

DanielV skrev:
3: Derudover undre det mig; lyden på bagsiden af en enhed, kan da umuligt lyde lige så godt som lyden på forsiden af en enhed, kan den? (Ved godt at begge enheder spiller i akustisk fase ud mod lytteren.)?

Det gør ingen forskel i subbas området. Det kan slet ikke høres fra hvilken side lyden kommer. Kun måske at netop to ens modsatrettede vil udligne forvrænginger forårsaget af asymmetri.

Okay, det forklarede jo en del. Dejligt!  Men har lige endnu et spørgsmål så, kræver det ikke ekstra forstærker-"kraft" at drive sådan et system. Umuddelbart må man da kunne drage den konklusion, at det vil være svære at drive sådan et "undertrykssystem".

Otto, TC skrev:

Jeg kan ikke gøre mig klog på _noget_ som helst der har med selvbyg at gøre... Men jeg kom til at tænke på et par andre subwoofer-konstruktioner der minder lidt om M&K-erne, tænke at det måske kunne inspirere: Monitor Audio FB 210 ligner M&K tankegangen, her er begge enheder vendt med ryggen mod hinanden:

http://www.monitoraudio.co.uk/products/sub_woofers/series/FB 210.htm

Og så kom jeg til at tænke på de gamle System Audio modeller, med enheder i hver side, ryg mod ryg. En del af tankegangen hér var at vibrationerne fra de to enheder skulle ophæve hinanden, så kabinettet stod stabilt selv ved høje lydtryk. Her sad enhederne dog vistnok i hvert sit kammer. Men der er jo nok en grund til at de gik væk fra dén ide...

Hvis ovenstående er dybt urelevant og retarderet i forhold til det oprindelige spørgsmål beklager jeg meget

Er lidt ved siden af, men har tænkt på det.  System Audio er ikke de eneste som har haft gang i dét princip. Dali bruger det også i deres Euphonia subwoofer, AS2, og i deres Helicon, S600. I Dali's tilfælde er der yderst smart, da de er designet til at fungere som standere for de respektivt tilhørende centerhøjtalere.

 

 

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 17 December 2004 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har arbejdet meget med isobariske subwoofere, og M&K's løsning er ikke en "rigtig" isobarisk løsning.
I en isobarisk subwoofer spiller enhederne i samme retning og sidder i forlængelse af hinanden. Rummet mellem den forreste og den bageste enhed, er lukket og så lille som muligt, og kaldes compound rummet. I dette kammer ændrer trykket sig ikke, da begge enheder ophæver hinanden. Til gengæld er der tryk i kammeret bag den bageste enhed. Da der er to enheder til at gøre arbejdet, kan kammeret bag den bagerste enhed være halvt så stort.

(Og så tænker jeg lidt videre...)

Måske er det lidt af den ide der bruges af M&K. Begge enheder spiller i samme kammer, og hvis kammeret kun er beregnet til én enhed, så vil trykket blive meget stort. Det vil begrænse enhedernes vandring og sænke følsomheden. Til gengæld vil trykkammeret holde enhederne i et jerngreb, og give en meget kontrolleret basgengivelse. Der skal en del effekt til, eller en god følsomhed, for at opnå høje lydtryk, men trykkammeret vil bidrage til en meget kontrolleret bas.

- Lyder det rimligt?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 17 December 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg har arbejdet meget med isobariske subwoofere, og M&K's løsning er ikke en "rigtig" isobarisk løsning.
I en isobarisk subwoofer spiller enhederne i samme retning og sidder i forlængelse af hinanden. Rummet mellem den forreste og den bageste enhed, er lukket og så lille som muligt, og kaldes compound rummet. I dette kammer ændrer trykket sig ikke, da begge enheder ophæver hinanden. Til gengæld er der tryk i kammeret bag den bageste enhed. Da der er to enheder til at gøre arbejdet, kan kammeret bag den bagerste enhed være halvt så stort.

(Og så tænker jeg lidt videre...)

Måske er det lidt af den ide der bruges af M&K. Begge enheder spiller i samme kammer, og hvis kammeret kun er beregnet til én enhed, så vil trykket blive meget stort. Det vil begrænse enhedernes vandring og sænke følsomheden. Til gengæld vil trykkammeret holde enhederne i et jerngreb, og give en meget kontrolleret basgengivelse. Der skal en del effekt til, eller en god følsomhed, for at opnå høje lydtryk, men trykkammeret vil bidrage til en meget kontrolleret bas.

- Lyder det rimligt?

Ja, meget!

 

 

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV
 
D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1223
Sendt: 17 December 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at kigge (hvis du ikke har gjort det ) på www.mksound.dk under subwooferteknologi.

 



__________________
dj
Til top Vis D.J.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.J.
 
DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 18 December 2004 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Prøv evt. at kigge (hvis du ikke har gjort det ) på www.mksound.dk under subwooferteknologi.

 

Har jeg selvfølgelig gjort, men hvis du læser efter, så vil du se at det ikke besvarer mine spørgsmål...

 

 

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes