Emne: M&Ks subwooferkonstruktioner... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
DanielV Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber på at der er nogen som kan svare mig på nogle af alle mine spørgsmål ang. Miller & Kreisel's subwooferkonstruktioner:
1: Forstår godt princippet i det at de to enheder spille hver sin vej, og dermed skaber undertryk inde i kabinettet ligesom hvis der er tale om en subwoofer med bare en enhed i et lukket kabinet og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger. Men vil det ikke hæmme enhedens evne til at spille "rigtigt"? 1.1.: Hvis ja, er det så noget som man kan kompensere for vha. af en kraftig forstærker?
2: Når de to enheder er placeret som de er,
,
vil den nederste så ikke få den øverste til at "kører" skævt og den øverste få den nederst til det samme???
2.1: Ville det ikke være mere fordelagtigt hvis de sad på samme side og spillede samme vej? Det ville jo skabe det samme "undertryk" og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger, ville det ikke?
3: Derudover undre det mig; lyden på bagsiden af en enhed, kan da umuligt lyde lige så godt som lyden på forsiden af en enhed, kan den? (Ved godt at begge enheder spiller i akustisk fase ud mod lytteren.)
Nå, der skal nok mælde sig en masse andre spørgsmål, men det her var da en start som jeg VIRKELIG håber på at få svar på!
På forhånd MANGE tak! 
Daniel...
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke lige umiddelbart gennemskue den der, men der findes en
del forskellige isobarik-koblinger som har hver deres fordele og
ulemper. Jeg er sikkert på at en netsøgning på isobarik vil give en
del relevant information
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
DanielV skrev:
| 1: ... Men vil det ikke hæmme enhedens evne til at spille "rigtigt"? |
|
|
Nej, men enhederne 'ser' kun det ½ kabinet, ligesom hvis de sad monteret samme retning
DanielV skrev:
| 2: Når de to enheder er placeret som de er,vil den nederste så ikke få den øverste til at "kører" skævt og den øverste få den nederst til det samme??? |
|
|
Skævt ? Der er jo både centerophæng og kantophæng til at holde membranen på plads. Desuden bevæger luften inde i kabinettet sig ikke retningsbestemt på samme måde, men vil derimod presse igen når den bliver trykket på, uanset hvilken retning luften bliver presset ind fra. Ligesom i et slavebassystem.
DanielV skrev:
| 2.1: Ville det ikke være mere fordelagtigt hvis de sad på samme side og spillede samme vej? Det ville jo skabe det samme "undertryk" og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger, ville det ikke? |
|
|
Det er sikkert valgt ud fra et designkriterie. En bagside af enhed er ikke så køn på fronten af en højttaler. Desuden sparer de lidt i højden.
DanielV skrev:
| 3: Derudover undre det mig; lyden på bagsiden af en enhed, kan da umuligt lyde lige så godt som lyden på forsiden af en enhed, kan den? (Ved godt at begge enheder spiller i akustisk fase ud mod lytteren.)? |
|
|
Det gør ingen forskel i subbas området. Det kan slet ikke høres fra hvilken side lyden kommer. Kun måske at netop to ens modsatrettede vil udligne forvrænginger forårsaget af asymmetri.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke gøre mig klog på _noget_ som helst der har med selvbyg at gøre... Men jeg kom til at tænke på et par andre subwoofer-konstruktioner der minder lidt om M&K-erne, tænke at det måske kunne inspirere: Monitor Audio FB 210 ligner M&K tankegangen, her er begge enheder vendt med ryggen mod hinanden:
http://www.monitoraudio.co.uk/products/sub_woofers/series/FB 210.htm
Og så kom jeg til at tænke på de gamle System Audio modeller, med enheder i hver side, ryg mod ryg. En del af tankegangen hér var at vibrationerne fra de to enheder skulle ophæve hinanden, så kabinettet stod stabilt selv ved høje lydtryk. Her sad enhederne dog vistnok i hvert sit kammer. Men der er jo nok en grund til at de gik væk fra dén ide...
Hvis ovenstående er dybt urelevant og retarderet i forhold til det oprindelige spørgsmål beklager jeg meget  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
DanielV Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
DanielV skrev:
| 1: ... Men vil det ikke hæmme enhedens evne til at spille "rigtigt"? |
|
|
Nej, men enhederne 'ser' kun det ½ kabinet, ligesom hvis de sad monteret samme retning
DanielV skrev:
| 2: Når de to enheder er placeret som de er,vil den nederste så ikke få den øverste til at "kører" skævt og den øverste få den nederst til det samme??? |
|
|
Skævt ? Der er jo både centerophæng og kantophæng til at holde membranen på plads. Desuden bevæger luften inde i kabinettet sig ikke retningsbestemt på samme måde, men vil derimod presse igen når den bliver trykket på, uanset hvilken retning luften bliver presset ind fra. Ligesom i et slavebassystem.
DanielV skrev:
| 2.1: Ville det ikke være mere fordelagtigt hvis de sad på samme side og spillede samme vej? Det ville jo skabe det samme "undertryk" og samtidig eliminerer lige-ordens forvrængninger, ville det ikke? |
|
|
Det er sikkert valgt ud fra et designkriterie. En bagside af enhed er ikke så køn på fronten af en højttaler. Desuden sparer de lidt i højden.
DanielV skrev:
| 3: Derudover undre det mig; lyden på bagsiden af en enhed, kan da umuligt lyde lige så godt som lyden på forsiden af en enhed, kan den? (Ved godt at begge enheder spiller i akustisk fase ud mod lytteren.)? |
|
|
Det gør ingen forskel i subbas området. Det kan slet ikke høres fra hvilken side lyden kommer. Kun måske at netop to ens modsatrettede vil udligne forvrænginger forårsaget af asymmetri.
|
|
|
Okay, det forklarede jo en del. Dejligt! Men har lige endnu et spørgsmål så, kræver det ikke ekstra forstærker-"kraft" at drive sådan et system. Umuddelbart må man da kunne drage den konklusion, at det vil være svære at drive sådan et "undertrykssystem".
Otto, TC skrev:
|
Jeg kan ikke gøre mig klog på _noget_ som helst der har med selvbyg at gøre... Men jeg kom til at tænke på et par andre subwoofer-konstruktioner der minder lidt om M&K-erne, tænke at det måske kunne inspirere: Monitor Audio FB 210 ligner M&K tankegangen, her er begge enheder vendt med ryggen mod hinanden:
http://www.monitoraudio.co.uk/products/sub_woofers/series/FB 210.htm
Og så kom jeg til at tænke på de gamle System Audio modeller, med enheder i hver side, ryg mod ryg. En del af tankegangen hér var at vibrationerne fra de to enheder skulle ophæve hinanden, så kabinettet stod stabilt selv ved høje lydtryk. Her sad enhederne dog vistnok i hvert sit kammer. Men der er jo nok en grund til at de gik væk fra dén ide...
Hvis ovenstående er dybt urelevant og retarderet i forhold til det oprindelige spørgsmål beklager jeg meget 
|
|
|
Er lidt ved siden af, men har tænkt på det. System Audio er ikke de eneste som har haft gang i dét princip. Dali bruger det også i deres Euphonia subwoofer, AS2, og i deres Helicon, S600. I Dali's tilfælde er der yderst smart, da de er designet til at fungere som standere for de respektivt tilhørende centerhøjtalere.
Daniel...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har arbejdet meget med isobariske subwoofere, og M&K's løsning er ikke en "rigtig" isobarisk løsning.
I en isobarisk subwoofer spiller enhederne i samme retning og sidder i forlængelse af hinanden. Rummet mellem den forreste og den bageste enhed, er lukket og så lille som muligt, og kaldes compound rummet. I dette kammer ændrer trykket sig ikke, da begge enheder ophæver hinanden. Til gengæld er der tryk i kammeret bag den bageste enhed. Da der er to enheder til at gøre arbejdet, kan kammeret bag den bagerste enhed være halvt så stort.
(Og så tænker jeg lidt videre...)
Måske er det lidt af den ide der bruges af M&K. Begge enheder spiller i samme kammer, og hvis kammeret kun er beregnet til én enhed, så vil trykket blive meget stort. Det vil begrænse enhedernes vandring og sænke følsomheden. Til gengæld vil trykkammeret holde enhederne i et jerngreb, og give en meget kontrolleret basgengivelse. Der skal en del effekt til, eller en god følsomhed, for at opnå høje lydtryk, men trykkammeret vil bidrage til en meget kontrolleret bas.
- Lyder det rimligt?
|
| Til top |
|
| |
DanielV Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg har arbejdet meget med isobariske subwoofere, og M&K's løsning er ikke en "rigtig" isobarisk løsning. I en isobarisk subwoofer spiller enhederne i samme retning og sidder i forlængelse af hinanden. Rummet mellem den forreste og den bageste enhed, er lukket og så lille som muligt, og kaldes compound rummet. I dette kammer ændrer trykket sig ikke, da begge enheder ophæver hinanden. Til gengæld er der tryk i kammeret bag den bageste enhed. Da der er to enheder til at gøre arbejdet, kan kammeret bag den bagerste enhed være halvt så stort.
(Og så tænker jeg lidt videre...)
Måske er det lidt af den ide der bruges af M&K. Begge enheder spiller i samme kammer, og hvis kammeret kun er beregnet til én enhed, så vil trykket blive meget stort. Det vil begrænse enhedernes vandring og sænke følsomheden. Til gengæld vil trykkammeret holde enhederne i et jerngreb, og give en meget kontrolleret basgengivelse. Der skal en del effekt til, eller en god følsomhed, for at opnå høje lydtryk, men trykkammeret vil bidrage til en meget kontrolleret bas.
- Lyder det rimligt?
|
|
|
Ja, meget! 
Daniel...
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at kigge (hvis du ikke har gjort det ) på www.mksound.dk under subwooferteknologi.
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
DanielV Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 18 December 2004 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
|
Prøv evt. at kigge (hvis du ikke har gjort det ) på www.mksound.dk under subwooferteknologi.
|
|
|
Har jeg selvfølgelig gjort, men hvis du læser efter, så vil du se at det ikke besvarer mine spørgsmål... 
Daniel...
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|