| Forfatter |
|
hifido Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må være en masse "hifinørder" derude, som har kendskab og erfaring med elektrostatHøjttalere!! Efter at have ligget i "Hifi dvale" i adskillige år, er både lysten og økonomien atter kommet på rette kurs. Så nu går tankerne i retning af et sæt elektrostater!! Mine nuværende højtt. er et sæt TDL Reference standard, som er en transmissionlinehøjtt. Det vil afgjort gøre en udskiftning vanskelig, da de netop har deres fordele i bunden med kælderdyb bas!! Så mine spørgsmål går nu på, hvor langt udviklingen er kommet mht. basområdet i nye el.højtt. Da dette ihvertfald tidligere var et problem. Hvordan er de mht. placering og stereoperspektiv? Kan de f.eks unden problem stilles tæt op af en væg og er de stadig lige så tunge at trække??
På Forhånd Tak!
Mvh. HiFido
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Efter jeg har fået "elektrostater" (Martin Logan) er en ting sikkert ,- Jeg har købt min sidste "dynamiske" højttaler ! 
Mht. placering osv. ... bedre ,stadig kritisk - men egentlig ikke mere end alm. højttalere !
Nej ...de er ikke tunge at trække ,men spiller klart bedst med en god/kraftig forstærker bag !
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
hifido Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bond!!
Hvordan er Bassen i dine Martin Logan?? (Hvilken model er det?)
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifido skrev:
|
Hej Bond!!
Hvordan er Bassen i dine Martin Logan?? (Hvilken model er det?)
|
|
|
Ikke "kælderdyb" men mangler absolut ikke ! ........er ligesom du ,en smule pjattet med bas ,så jeg supplere med 2 stk. aktiv sub´s . 
Martin Logan-ascent ........de to næste modeller har mere/større bas-modul.
Bond 
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond.
Jeg er fuldstændig enig med dig - Martin Logan er fantastiske, men de kræver at retsen af ens setup er helt på plads. Det man kan sige om den er, at de spiller og leverer det det putter ind i dem, så hvis man skovler en dynge møj på, hvadenten det er elektronikken eller musikken der er dårligt indspillet, så bliver man nok straffet lidt mere.
Men jeg syntes importøren www.interceptor.dk både har en god teknisk baggrund og er behjælpelig i alle henseender, hvis man står med et problem.
Men jeg synes en LC løsning eller en ICEpower løsning samen med Martin Logan, gør livet lettere både for brugeren og for Martin Logan højtaleren. Dernæst har utallige forsøg vist, at de også bedst kan lide en tilslutning med BI-AMPning - en forstærker til at kontrollere bassen og en anden forstærker til at kontrollere diskanten.
Med hensyn til plads og placering kræves der hverken mere eller mindre i forhold til dynamiske højtalere i en vis størrelse - omkring 80 fra bagvæg og sidevæg som udgangspunkt, udtalt ud fra Martin Logan - Ascent modellen.
Med hensyn til Bassen, så er den ikke så dårlig som nogen gerne vil påstå, vi er tilbage til det, at det er afhængigt af det man tilslutter dem til. Martin Logan spiller en forrygende bas hvis den får lov - tænk på BI-AMPning igen og nogle strømstærke forstærkere der er egnet til at håndtere bas.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Toftdahl ! .........fin uddybning af emnet - har til gode at høre dem med et par ICEpower spændt for ,-
Bond 
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også den lykkelige ejer af et sæt Ascent i, og jeg må tilslutte mig og sige at jeg ikke mangler bas, dog har resten af grejet som allerede nævnt en del at sige.
De magter til fulde at formidle den bas der er på lydkilden, men så heller ikke mere. Nogle optagelser kan jeg syntes at mangle lidt, mens jeg ved andre optagelser tænker wauv det kan ikke være højtaleren når jeg en sjælden gang syntes at mangle lidt bas output.
Jeg kommer dog fra et sæt Mirage M1si, og i forhold til dem må jeg alligevel erkende at der måske nok mangler lidt output i de helt lave octaver. Jeg kan hermed konk*ord fjernet*er at der nok er masser af højtalere der magter de laveste octaver lidt bedre, men meget få af dem kan nok følge de resterende kvaliteter.
Jeg kan afsluttende sige at jeg altid har vægtet en hurtig og dyb bund højt, og jeg syntes egentligt ikke at mangle noget i en sådan grad at jeg end overvejer nogen anden højtaler. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Kan klart anbefale Martin Logan. Hvis jeg lige må supplere: Det er en hybrid højtalere, hvor mellemtone/diskant varetages af et elektrostatpanel og bassen varetages af en dynamsisk enhed, som fabrikanten har fået til at spille himmelsk sammen.
Har selv Martin Logan Ascent. Den bedste og fedeste højtaler jeg nogensinde har hørt, hvis ikke det lige var de 2 næste modeller i rækken.
Men sørg for et godt kraftigt strømstærkt effekttrin der kan levere noget havre. Det lyder hamrende godt på højtaleren. Du må ikke sætte den sammen med udstyr i lav- og mellemklassen...dertil er nuanceringen og andet simpelthen for godt.
Placering er yderst vigtig. Giv den så meget luft bagved, som du kan tillade. Og bas spiller den ganske udemærket, men er ikke exceptionel, men dog høj klasse. På linie med de fleste andre i klassen.
Spredningen er heller ikke noget større problem idag. 30 grader til siderne.
Jeg gør ligesom "Bond", 2 stk. aktive subwoffere, 1 stk. til hver kanal som supplement, fra 55 hz og ned til 20 hz. Det giver en særdeles lækker fyldig og rummelig gengivelse. Det er for vildt.
Jeg kan fuldt tilslutte mig de herre her på siden ....anbefales på det kraftigste.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
hifido Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først en tak for de Mange gode råd og vejledninger jeg har modtaget!!!!!
For at opfølge lidt på det der er skrevet, så skriver alle meget om vigtigheden i resten af setup´et!! Til det kan jeg fortælle, at jeg netop har bestilt en sæt Acoustic Reality EAR ONE monoblokke med tilhørende Pre, så effekt burde der vel ikke mangle?? Af Kilder er det primært min Linn LP 12 med linn Ekos mk. II Arm og min Bow ZZ Eight Cd-afspiller der benyttes!! Dette setup bude vel, trods et "par"år på bagen, stadig være i en klasse hvor man med fuldt udbytte kan investere i et par seriøse Elektrostater!! Alle taler kun om Martin Logan!! Er de bare bedst, eller findes der andre alternativer???
Mvh. HiFido
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifido
Taler vi om elektrostater, så er der nok kun Martin Logan der udvikler og opgraderer hele tiden, det er ofte de skifter / forbedrer modellerne. Men da der sælge rigtigt mange Martin Logan, så taler det næsten for sig selv, og erfaringen viser at de spiller kanon flot.
ANG. forstærkere - så er ICEpower jo vejen til god lyd med Martin Logan. Med et par 1000 Watt monoblokke har jeg de bedste erfaringer, men med de trekantede som jeg også har været ejer af, fik vi aldrig ordentlig og velspillende lyd på samme måde som ASP modulerne gør, og der er ret markant forskel, hvilket du absolut ikke må tillægge Martin Logan.
Tillykke med dine nye monoblokke - kanon ICE lyd.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og der findes Quad. Jeg ved ikke, hvem der forhandler dem, men du bør give dem et lyt:
http://www.quad-hifi.co.uk/esl.htm
ESL63'ere kan købes brugt for ca. 10kkr.
Nå ja, jeg har selv sådan et sæt. Og jeg har også suppleret med et sæt subwoofere. Jeg skal nok aldrig have noget andet . . . hmmm . . . måske et sæt 988ere __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analysis er ikke elektrostater, men en vidreudvikling af Apogee båndhøjttalerne, jeg gad forøvrigt rigtigt godt høre dem __________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt ord igen - det var en smutter
Men der må da være andre elektrostater (i Danmark) end Audiostatic, Quad og Martin Logan?
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hollandske Final er også en mulighed
__________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, i tidens løb har der været nogle få fra Stax (små, ineffektive og uden nogen bas. De store kom vist aldrig), en del flere fra Soundlab i USA (store som døre og gode), nogle ret nye nogen fra Holland ved navn Final (elegante og slanke), helt gamle melletone/diskantpaneler fra Jantzen i USA (kun som supplement til bassen lissom Martin Logan), og en rigtig gammel hybrid kæmpe som B&W DM-70 fra halvfjerserne. Osse Servo-Statik fra Infinity med elektrostatpaneler og separat woofer er en gammel kæmpe.
Men af disse er det vel kun Final (importeres vistnok af ham, som osse har Marantz) samt dem, som er nævnt allerede, som er aktuelle og kan fås fra fabrik i dag. Ellers er man ovre i brugt eller måske egen import. Metaxa i Grækenland har nogle enorme elektrostater, men de er vist aldrig blevet taget hertil. Og Soundlab i USA er osse i business, men skal nok tages hjem som egen import.
Jeg har selv haft den "gamle" Quad ELS-57, og den kan altså noget helt specielt. Men i dag er de jo så gamle, så man ikke kommer uden som en renovering. Det kan udføres i Tyskland for en hel masse penge. Og så er der altså ikke ret meget bund eller diskant i dem. Men resten...... __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, glemte lige dit spørgsmål om bas fra elektrostater. Her er sådan set ikke sket ret meget. Hvis en dipol højttaler med meget begrænset slaglængde skal gengive dyb bas, må den nødvendigvis være stor. Den bedste jeg har hørt på dette felt er en af de store Soundlab-elektrostater fra USA. Den målte næsten præcis som en almindelig dør og var flad, ikke buet. Den kunne faktisk gengive kraftfuld, dyb bas uden supplement af dynamiske enheder. Og det er jo klart at foretrække....
Prøv linket herunder for at se Kostas Metaxas' elektrostater. Han har desværre hjemme i Australien, og det kan jo hurtigt blive dyrt i fragt. Men de forstærkere, som Hi-Fi Klubben tog hjem i begyndelsen af 90'erne og som vistnok senere kunne købes i Tape Connection var altså rigtig, rigtig gode for den tid. Han hævder at hans Emperor full-range elektrostat har -3dB ved 15Hz når den er tilspillet, og i øvrigt kan man supplere med op til 20 baspaneler, hvis der er behov for at flytte meget luft. Gad godt høre dem...
http://www.metaxas.com/pages/masnewfiles/index.html __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIVERSE SVARere - Elektrostater
Jamen der findes meget, men nok ikke noget der bliver solgt så meget og produktudviklet så meget som Martin Logan. Ingen tvivl om at der findes meget der spiller flot her og der, men det er mange penge for elektrostater og dyrt at gøre et fejlkøb. Da jeg købte mine var jeg selv skeptisk - var det nu det rigtige og jeg ved ikke hvad der kørte rundt i hovedet, og de mange negative udtalelser om bas.
Alt er gjort til skamme. Men fra starten havde jeg ikke nok forstærker effekt - strøm. Jeg var forberedt på, at når jeg købte store højtalere, så skulle jeg også købe forstærkere og grej der matchede hele vejen igennem.
Jeg sidder i disse minutetr og lytter til mine LOGANer som kører med en 10" enhed som bas, de spiller forrygende bas - såfremt mediet og elektronikken leverer varen - så får man et væld at flot musik som en stor smuk musik scene, og det hele er så tilpas afstemt.
Spiller en Martin Logan ikke tilfredsstillende, så må man igang med at finde årsagen, man kan ikke laste højtaleren.
Og igen, dermed ikke sagt at andet ikke spiller flot - sådan er verden ikke skruet sammen.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
hifido Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skulle investere i et par brugte martin Logan Højtt. er der så noget man skal være ekstra påpasselig med, kontra et sæt alm. Højtt. Er der nogle modeller man skal undgå, og sidst men ikke mindst, hvor gamle må de være For stadig at Være lydmæssigt "Up to Date"??
Mvh. Hifido
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ihverfald være opmærksom på at panelerne ikke holder så længe som alm. højttaler enheder, ca. 8-10 år er vist det mest almindelige de. De nyere modeller såsom Aeon, Ascent og lign. holder dog vist nok lidt længere. Et panel udskift ligger vist på ca. 10K, give or take nogle tusinde.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |