| Forfatter |
|
Rene Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle I velvidende HIFI-folk
En god ven af mig overvejer i øjeblikket at skille sig af med sine nuværende B&W gulvhøjttalere til fordel for de lidt mere stuevenlige B&W 805'ere (WAF osv...blevet vigtigt)
Han er meget glad for B&W-lyden, som jeg personligt finder lidt for overeksponeret i mellemtone/diskant, og vil derfor fortsætte i samme mærke. Det er også fint nok, smag og behag er forskelligt - men jeg vil naturligvis prøve at hjælpe...og i den forbindelse høre, om der er nogle af Jer der har en holdning til B&W 805'erne.
Spørgsmålet er, hvad man skal være opmærksom på. Bør man købe den nye Nautilus model eller skal man prøve at finde en brugt Matrix model. Hvilken er bedst i Jeres øre?...er der forskel på hvor tunge de er at drive?
Alt input om B&W 805-højttalerne er velkomment, både om den nye og den gamle.
På forhånd tak
Rene
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Test det grundigt selv men jeg har hørt de bedste resultater med B&W med stærkere forstærkere da de er lidt svære at drive.
|
| Til top |
|
| |
Rene Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Tak for svaret. Han har en Harman Kardon Citation 22 effektforstærker (2x200 watt) med tilhørende kontrolforstærker. Den er efterhånden nogle år gammel...(vel en 10 stykker), men den var særdeles veltestet i sin tid.
Min umiddelbare vurdering er, at den trækker det meste ubesværet - måske du har en holdning?
Mvh Rene
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene skrev:
|
Hej Jonas
Tak for svaret. Han har en Harman Kardon Citation 22 effektforstærker (2x200 watt) med tilhørende kontrolforstærker. Den er efterhånden nogle år gammel...(vel en 10 stykker), men den var særdeles veltestet i sin tid.
Min umiddelbare vurdering er, at den trækker det meste ubesværet - måske du har en holdning?
Mvh Rene
|
|
|
Alderen betyder intet hvis det spiller godt. Jeg kan ikke have en præcis holdning da jeg ikke kender den Harman men Harman er ikke et dårligt mærker de gange jeg har lyttet det. Men skal han ud og have nye højtalere i den prisklasse så skylder i jer selv at lytte til mange mærker der er 1000 vis af højtalere der kan være alternativer.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 24 August 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rene...
Hvis valget skal stå imellem 805 Matrix eller Nautilus, er det min klare overbevisning, at valget skal falde på den gamle. Har brugt klart flest timer med Matrixmodellen (var i Audioscan i start 90´erne) og mener det er den bedste HT B&W til dato har lavet. Den har altid stået lidt alene og adskilt sig fra resten af serien lydmæssigt. Citationsættet skal nok få sparket lidt liv i dem. Det er meget få minutter/timer jeg har brugt på 805 Nau., så jeg kan ikke komme med brugbar facit. Mener dog ikke B&W´s nyere kreationer er blevet til for musikkens skyld - det er designHT der lyder af HI-FI.... .... Prøv at find den gamle (hvis i kan!), de koster nok en tiendedel af de nye og lyder mere af musik.
Good hunt...
|
| Til top |
|
| |
Rene Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2003 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Schelde
Tak for det gode svar. Vi ville nok under alle omstændigheder have prøvet flere muligheder - måske også andet en B&W, men det er ligesom hans udgangspunkt.
Jeg er sikker på der også er andre, som har en holdning....skriv endelig Jeres input.
Mvh Rene
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 27 August 2003 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også gå efter den gamle model, har selv et 5.1 setup med Matrix 805, og jeg syntes faktisk den lyder bedre end Naut., men ellers få ham til at lytte på 805 Sig. den lyder bare rigtigt godt, men er også noget pebret.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 27 August 2003 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåja, jeg driver dem med en Holfi NB3 effekblok, og det klarer den fint, de lyder også godt med en Power 8. De har før været spænd på en Marantz SR-7000, det lød ikke godt.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rene
Hvad faldt valget på og blev han tilfreds? Er lidt nysgerrig da jeg selv går og overvejer en standerhøjttaler.
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt sjovt at læse at nogle er så vilde med B&W gamle serier stadig. Jeg har også været på holdet, men da jeg først sammenlignede den gamle serie med Nautilus så var jeg ikke i tvivl om at der var gjort store fremskridt. Og så er nautilusserne jo også en del kønnere at se på end de gamle.
Min sammeligning har foregået mellem N802 og 802S3 og N805 og 805. Det foregik over flere måneder.
HUsk dog at købe standren til N805 alt andet ville være synd. N805 inkl stander kan købes brugt for normalt 8 til 10K. Den gamle 805 vil man stadig have 3 til 4 K for og det er ved at blive en gammel svend.
|
| Til top |
|
| |