| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har indtil flere gange læst om fordele ved at anvende en subwoofer i en ren musikopstilling. Meningen er ikke at den skal buldre løs, men derimod - ved korrekt opsætning - at give et supplement til fronthøjttalerne og derved øge rummeligheden i lyden, plus at den selvfølgelig også skal give det fundament som man mange gange kan mangle pga. mangelfuld opstilling af fronthøjttalerne.
Men hvordan gør man? Helt konkret består mit system bl.a. af en JJ828 integreret rørforstærker og et sæt Infinity IRS Omega højttalere. JJ'en har ingen pre-outs, så jeg kan ikke køre et liniesignal til en subwoofer. Kan man sende et højttalersignal til en aktiv subwoofer, som den så kan arbejde med? Jeg er ikke umiddelbart interesseret i at højttalersignalet først skal igennem sub'en inden det kommer til Omega - de skal ikke befries for bassen, sub'en skal kun være supplement.
Er der nogen herinde der har prøvet en sådan manøvre og kan øse ud af sine erfaringer?
Når talen så kommer på hvilken subwoofer, så hælder jeg p.t. mest til en Infinity Kappa Subwoofer som den der reklameres med her på siden, naturligvis fordi det er samme mærke som fronthøjttalerne. Det er bestemt ikke nogen garanti for at de matcher hinanden, men jeg er egentlig ganske tilfreds med Infinity som producent og mærke, så det er da et holdepunkt. Men er der andre helt oplagte valg, en subwoofer der er uforskammet god til prisen, rigtig god til formålet, e.l.? Prisrammen siger nok omkring 7-8.000 kr., evt. brugt.
|