Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand diva vs Dali evidence 470se (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har hørt begge disse højttalere? HAr hørt Dali Evidence 470se og er virkelig imponeret over dem! Skulle lige tjekke om man kunne få noget brugt og så at der var et sæt Dali Grand Diva til 9500 brugt og evidence 470se koster 12000 fra nye.

Mvh Theis Christiansen

Til top Vis tchav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tchav

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Så er der vel ikke meget at betænke sig på...

Du får i Diva'en en højttaler der kvalitetsmæssigt er en klasse over Evidence modellen...og så oven i købet sparer du 2500 kr!

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også klart mene at diva'en er bedst. Faktisk en af de bedste Dali  nogensinde har lavet, dog lidt krævende mht. hvad den spiller sammen med....

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Så er der vel ikke meget at betænke sig på...

Du får i Diva'en en højttaler der kvalitetsmæssigt er en klasse over Evidence modellen...og så oven i købet sparer du 2500 kr!

Er det da 2 højttalere der lyder meget lig hinanden, udover at Grand diva er af lidt bedre kvalitet? Hvor gammel er Grand diva'erne?

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
Jeg vil også klart mene at diva'en er bedst. Faktisk en af de bedste Dali  nogensinde har lavet, dog lidt krævende mht. hvad den spiller sammen med....

Vil du mene at den kan spille sammen med Nad 218 Thx effektforstærker og en sony 559es cdafspiller?

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg må være ærlig og indrømme jeg aldrig har hørt Diva'en...(kun Grand og Grand Coupé modellerne) eller den nye Se-udgave af Evidence-serien. Ved bare at Diva'en er en kvalitetsklasse højere hvad materialler angår.

Dog skulle Diva som nævnt være meget krævende og kræsen hvad det øvrige anlæg angår. Der er Evidence mere tilgivende og nem at have med at gøre, ingen tvivl om det.

Har du iøvrigt hørt Audiovector M3 Sig mk.2? Det er en fremragende højttaler...og som også kan fås til rimelige priser på brugtmarkedet

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Ville også klart anbefale Diva frem for Evidence....ingen tvivl om det

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Jeg må være ærlig og indrømme jeg aldrig har hørt Diva'en...(kun Grand og Grand Coupé modellerne) eller den nye Se-udgave af Evidence-serien. Ved bare at Diva'en er en kvalitetsklasse højere hvad materialler angår.

Dog skulle Diva som nævnt være meget krævende og kræsen hvad det øvrige anlæg angår. Der er Evidence mere tilgivende og nem at have med at gøre, ingen tvivl om det.

Har du iøvrigt hørt Audiovector M3 Sig mk.2? Det er en fremragende højttaler...og som også kan fås til rimelige priser på brugtmarkedet

Nej dem har jeg ikke hørt. Var i Kbh igår og hører på nogle forskellige. Hvor jeg faldt mest for Dali Evidence 470se og en Insession 300 fra speakerscorner. Men ville lige hjem og se på brugt markede hvad der ellers var af muligheder. Vil jo gerne have mest mulig højttaler for mine penge

Men det lyder lidt som om jeg bør give de Grand diva et lyt inden jeg bestemmer mig.

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Af hvad jeg kan se på brugt markede ser AudioVector 5X også spændende ud den kan man få fra 8800 brugt.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Ellers giv den gamle Evidence 470 et lyt, kan ikke forestille mig den nye er radikalt meget bedre, selvom den skulle have fået en anden og bedre diskant. Har hørt den originale version og den lyder ganske godt.

De fås lige nu til 4700 kr på dba.dk og lyder som et væsentligt bedre køb end de 12000 kr et nyt sæt SE koster, det lyder lidt i overkanten.

Nej man savner lidt de gode gamle dage hvor Dali virkelig var nr 1 hvad best buys angik

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Ellers giv den gamle Evidence 470 et lyt, kan ikke forestille mig den nye er radikalt meget bedre, selvom den skulle have fået en anden og bedre diskant. Har hørt den originale version og den lyder ganske godt.

De fås lige nu til 4700 kr på dba.dk og lyder som et væsentligt bedre køb end de 12000 kr et nyt sæt SE koster, det lyder lidt i overkanten.

Nej man savner lidt de gode gamle dage hvor Dali virkelig var nr 1 hvad best buys angik

Det vil jeg så gøre. Skal i hifi klubben igen på fredag

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Jeg har hørt begge og SE lyder altså Radikalt anderledes! Den er meget mere åben og fast.
Men lyd selv.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Se versionen er klart bedre end den almindelige evidence,  hvertfald i  de øvre frekvenser... men personligt tror jeg stadig at Diva er at foretrække.....den er altså en klasse over.....     

kender ikke lyden af din sony mv. så jeg tør ikke sige om det er et godt match.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Diva er en purist HT, der kræver purist grej.
Det kan simpelthen ikke blive for vildt til den.

Prøv at kigge på mine dispositioner.
Og tilmed kunne jeg slet ikke drømme om en anden HT end mine DIVAer, helt og aldeles uanset hvad enkelte halvdøve båthorn så måtte mene om det

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19119&K W=Kurt+von+Kubik

Diva rules Burning Heart

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Henrik5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Der kan da ikke være så meget respekt om High Fidelitys konklusioner herinde med den anmeldelse de lavede af Diva'en. Bortset fra at de var begejstrede, så mente de absolut ikke at det var en kræsen 'diva', tværtimod....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Henrik5 skrev:

Der kan da ikke være så meget respekt om High Fidelitys konklusioner herinde med den anmeldelse de lavede af Diva'en. Bortset fra at de var begejstrede, så mente de absolut ikke at det var en kræsen 'diva', tværtimod....

De er så vildt kræsne, at udskiftning af et netkabel kan ændre en amp fra affald til brugbar.
Læs evt. lidt i 3020 tråden, det hele er foregået på Divaerne.
Prøv også at læse lidt om den HT under tråden med mit set-up, der ligger der lidt detaljer om konstruktionen, som rent teknisk faktisk er ganske unik med et unikt resultat.
Det der er specielt ved Diva er basenhederne, som har den laveste egenvægt nogensinde for en 6,5". Kantophænget er tilmed det blødeste der er set. Resultatet er en ret frekvensgang til næsten 10KHz for en 6,5", som normalt har det skidt over 2,5KHz. Diskanten sidder også i Grand og Coupé, men er specielt lavet til denne serie. Den er med dobbelt magnetkraft og igen et meget blødt ophæng + en masse finurligt omkring magnetsystemet, hvilket får den til at kunne gå dybt.
Den færdige Diva er derfor meget anderledes end andre HTér. F.eks. kan man se basmembranerne bevæge sig, når døre åbnes/lukkes.
Lyden kendetegnes ved en ganske særlig evne til at stoppe op, hvilket muliggør at lytte til ekstremt svage niveauer i musiken, som man ikke troede var tilstede.
Og det er her kravene til elektronikken er enorme.
Stil din CD på et dårligt underlag, så lyder den som enhver billig maskine, ret fejlen og du vil simpelthen ikke tro dine egne ører.
  Mange har lyttet til netkabler hjemme uden den store ændring, her kan det afgøre om set-uppet overhovedet kan bruges.
Så den er kræsen helt ud over hvad der kan forventes af en HT til den pris, hvilket også er dens styrke og svaghed.
Mange får dem aldrig op at synge desværre. Men i øvrigt er det en rigtig god ting, hvis der findes rigtigt mange forskellige meninger om en højttaler og specielt om en højttaler.
Hvis man finder både "elskere" og "hadere" til dem, så kunne der være ægte high end kvaliteter i dem, fordi de SKAL performe helt forskelligt alt efter det udstyr der sidder på dem, hvis de er helt eller næsten fri for egenlyd.

Og lige netop DIVAérne kan få nørder til at diskutere.

Men regn ikke med at du her får en speaker man smider i et hjørne og så er den fjong. Arbejde, arbejde og mere arbejde, men så Cool
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Henrik5 skrev:

De er så vildt kræsne, at udskiftning af et netkabel kan ændre en amp fra affald til brugbar.
Læs evt. lidt i 3020 tråden, det hele er foregået på Divaerne.
Prøv også at læse lidt om den HT under tråden med mit set-up, der ligger der lidt detaljer om konstruktionen, som rent teknisk faktisk er ganske unik med et unikt resultat.
Det der er specielt ved Diva er basenhederne, som har den laveste egenvægt nogensinde for en 6,5". Kantophænget er tilmed det blødeste der er set. Resultatet er en ret frekvensgang til næsten 10KHz for en 6,5", som normalt har det skidt over 2,5KHz. Diskanten sidder også i Grand og Coupé, men er specielt lavet til denne serie. Den er med dobbelt magnetkraft og igen et meget blødt ophæng + en masse finurligt omkring magnetsystemet, hvilket får den til at kunne gå dybt.
Den færdige Diva er derfor meget anderledes end andre HTér. F.eks. kan man se basmembranerne bevæge sig, når døre åbnes/lukkes.
Lyden kendetegnes ved en ganske særlig evne til at stoppe op, hvilket muliggør at lytte til ekstremt svage niveauer i musiken, som man ikke troede var tilstede.
Og det er her kravene til elektronikken er enorme.
Stil din CD på et dårligt underlag, så lyder den som enhver billig maskine, ret fejlen og du vil simpelthen ikke tro dine egne ører.
  Mange har lyttet til netkabler hjemme uden den store ændring, her kan det afgøre om set-uppet overhovedet kan bruges.
Så den er kræsen helt ud over hvad der kan forventes af en HT til den pris, hvilket også er dens styrke og svaghed.
Mange får dem aldrig op at synge desværre. Men i øvrigt er det en rigtig god ting, hvis der findes rigtigt mange forskellige meninger om en højttaler og specielt om en højttaler.
Hvis man finder både "elskere" og "hadere" til dem, så kunne der være ægte high end kvaliteter i dem, fordi de SKAL performe helt forskelligt alt efter det udstyr der sidder på dem, hvis de er helt eller næsten fri for egenlyd.

Og lige netop DIVAérne kan få nørder til at diskutere.

Men regn ikke med at du her får en speaker man smider i et hjørne og så er den fjong. Arbejde, arbejde og mere arbejde, men så Cool

Spændende læsning. Hvis den er så god er det da lidt ærligt at Dali ikke bruge den bas mere!
Nå men vi må se hvad der sker med deres Nano membran,

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Men i øvrigt er det en rigtig god ting, hvis der findes rigtigt mange forskellige meninger om en højttaler og specielt om en højttaler.
Cool

Hmmm, som f-eks Eben?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Men i øvrigt er det en rigtig god ting, hvis der findes rigtigt mange forskellige meninger om en højttaler og specielt om en højttaler.
Cool

Hmmm, som f-eks Eben?

I princippet ja!
I praksis nej.
Der er næsten nemlig kun 2 meninger om den.
1: Nasal, massiv og betonet
2: Dynamisk og lynhurtig

Der skal mere divergerende udtalelser til, som f.eks:

Lyder af lagkage.
For megen creme fraiche.
Alt for lys
Alt for mørk
Slasket og buldrende
Mangler bas
Ustyrligt velopløst
Mangler luft (én af de bedste)
Mangler lidt i bunden og mangler lidt i toppen, men bortset fra det, så kunne mellemtonen godt være lidt klarere.

Så er vi nenlig ved at være interesserede.

Hvorimod en konstant udmelding om f.eks.

Den lyder godt nok flot.

Så er det typisk en gang smat vi har fået fat i, som spiller det hele af sig selv.
Det er for kedeligt, men man kan jo da næsten sælge CD og amps, dem har man jo ikke brug for længere.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hvorimod en konstant udmelding om f.eks.

Den lyder godt nok flot.

Så er det typisk en gang smat vi har fået fat i, som spiller det hele af sig selv.
Det er for kedeligt, men man kan jo da næsten sælge CD og amps, dem har man jo ikke brug for længere.

Ja, så skifter vi fra Eben til VA , helt enig...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes