Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget lidt på to seriøse højttalere, SA2K og VA Haydn.
I testen af SA står der: Udmundingen til basrefleksrøret sidder på kabinettets bagside for at forhindre at den store mængde luft, der flytter sig frem og tilbage i basrefleksrøret forstyrrer lydudstrålingen fra højttalerenhederne.
I nyhedsbeskrivelsen af VA: Refleksrøret munder ud direkte bag diskantenheden, det mener jeg for øvrigt også jeg har set andetsteds?
Spørgsmålet er om SAs beskrivelse er ren markedsføring, eller der reelt er noget om snakken?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basreflexrøret munder da også ud i toppen bag diskanten på SA2K mig bekendt, ellers har jeg vendt dem forkert ;-) har testet dem og de spiller udmærket. Bagudvendte reflexrørs ulempe er at højttalererne ikke er særlig tanvendelige som reolhøjttaler tæt på væg, men skal op på standere. Med basrøret fremadvent er problemet mindre v. reolplacering, men om det farver lyden kommer vel an på niveauet fra porten.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du misforstår, prøv at se på Haydn på nyhedssiden....porten munder ud bag diskanten, men på fronten 
Lydtryllet fra porten blandes altså direkte med diskantens lydbølger, noget SA skriver giver forstyrrelser? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, dit spørgsmål har jeg desværre misforstået, håber på tilgivelse;-)
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Bagudvendte reflexrørs ulempe er at højttalererne ikke er særlig tanvendelige som reolhøjttaler tæt på væg, men skal op på standere. Med basrøret fremadvent er problemet mindre v. reolplacering, men om det farver lyden kommer vel an på niveauet fra porten. |
|
|
Det er altså en misforståelse. Hovedparten af dagens højttalere skal have luft omkring dig. Fuldstændig underordnet om porten sidder foran, bagpå, på toppen, i bunden eller slet ikke eksisterer.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej vilmann
Forstår ikke helt hvad der er misforstået, mener du dig (mig), eller skal der stå sig? Eksv. er en Ikea Bose reol en åben reol, 50cm dyb og HT er eksv. 28cm dyb... så må der efter min beregning være "plads" til 22cm luft bagud til væg, og reolen kan jo også placeres frit i rummet hvis der plads, så jeg kan jeg ikke lige se på problemet.
Alt andet lige er vi vel enige om at man ikke bør placere en HT i en reol, hvis det kan undgåes, men frit i rummet hvis det muligt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er om basportens trykbølger påvirker diskanten på grund af placeringen, sådan som SA hævder???
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|