sh*t, der er jo mange 
Hej igen
Prisen er super lav på SPH-390tc generelt, også her i Danmark!!!! Og så kan du hente dem i Farum!!!!
Nej, de er ikke 96db....men 94db....
Når du alligevel har proppen af, så gør dig selv den tjeneste at købe et CAAD program fra ex. Monacor. Det kan beregne de fleste ting til selvbyg.
Producentens opgivelser på db er som sagt i mellemtonen.
Jeg må dog indrømme, at mit tidligere indlæg vedrørende db tog fejl ang. 15" og db..
Det kan lade sig gøre at få 95db med en let membran, medium magnet og stift ophæng. Qts skal der være over 0.4, hvilket giver et kabinet af anselig størrelse. Dette virker i teorien, i praksis er jeg ikke så sikker....
mvh, Tadman
Hej
Bass refleks eller ej?
Jbl basser er bygget til refleks og lyder bedst sådan.
Men der er mange andre. Ex Fostex og Coral som har JBL som forbillede.
Altec med tynde papir membraner, men de går ikke dybt.
Gamle dual concentric fra Tannoy er rigtig gode i bassen og kun der...
Har selv et godt øje til Monacor SPH-390TC, com kan gå rigtig dybt også i et lukket. Især i 4 ohm. Kun simuleret den ikke hørt den, men det bliver sikkert min næste 15"...
En ting skal du dog vide. Ingen 15" i hele verden har 96db i bassen...
Dette er i mellemtonen....
SPH-390TC siger 94db og det er højste jeg har kunnet finde endnu. JBL er typisk 93 db....Her skal du have 2235 eller 136/2231 med 2235 membran.
Har lige fundet info for at SPH-390TC siger 96db ved 8 ohm. Så den ville faktisk passe, prisen på den var 163 Euro pr/stk er det rimeligt ?
Ellers skal du finde en 18". Så kan det lige lade sig gøre - i medvind forstås...
mvh, Tadman
- Skal lige have sagt at den min. skal ramme 30 hz gerne under Er der nogle der godt vil fremhæve en bas fremfor en anden, de skal bruges som en udskiftning til mine AL-1000 højtalere, vil prøve at bygge den helt om følsomheden er jeg blevet fortalt er 96 db og bag på står der 95, og har lige monteret diskanter der har 96 db og de spiller ikke for højt, så 95-96 db er nok der jeg leder  |