Sendt: 29 Marts 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jag hade ett par CDM NT7 i 2 år och var mycket nöjd med dem. Fint perspektiv, fast och torr bas, enormt bra mellanregister (mellomtone?), bra "släpp" (sound detach from speaker, you are not listening to the speaker, but music hangs free in the air).
CDM 7NT behöver en kraftig förstärkare! Med klen förstärkare blir den mycket basfattig.
Det som möjligen saknas är lite "punch" i basen hos cdm 7, basen finns men känns/föles lite lättviktig emellanåt. Några vänner tycker också att diskanten är för vass, men det går att dämpa med varmare elektronik. Måske är 703/704 bättre och med varmare diskant?
Om du har tillräcklig förstärkare skulle jag lyssna på Dynaudio Countour 3.4, de har ofta krafitgare bas och en mjukare diskant, men billigare Dynaudio-modeller saknar den definitionen och perspektivet.
Du kan också prova med en mycket bra subwoofer eller 2 till din anläggning. Det är viktigt att det är en mycket musikalisk och snabb subwoofer då CDM har snabb bas. Själv kunde jag icke finna en sub som integrerade bra till CDM under 8-9000 SEK så jag bytte till ett par 803 Nautilus. Dessa kostar lite mer, men är också bättre på alla punkter än CDM. Störst skillnad tycker jag det är i basen och att diskanten är mjukare.
Är man van vid B&W-ljudet kan det vara svårt att hitta andra högtalare som man trivs med när perspektiv, korrekt mellanregister och detaljer är viktiga. I vilket fall tror jag en uppgradering som är bättre på alla parametrar än CDM kostar mycket då CDM är mycket bra redan! Måske kan du finna begagnade Nautilus när den nya Diamond-serien kommer?
En stativhögtalare som jag kan rekomendera en provlyssning på är Dynaudio contour 1.4!
|