Forfatter |
|
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har på nuværende tidspunkt et par Dali Grand Diva, som jeg egentligt er godt tilfreds med. Der er dog nogle gange, hvor jeg godt kunne tænke mig lidt mere "power". Mit lytterum er ca. 24 kvm.
Jeg har længe rigtig godt kunnet tænke mig at høre et par Dali 40 SE. Nu er der et par til salg, og så tænker jeg lidt på, om jeg skal slå til. Lyder det som et dårligt skift?
Det skal selvfølgelig i denne sammenhæng nævnes, at jeg har to Nad C270 effektforstærkere (2x120W hver eller brokoblet 2x300W) til at trække mine Diva'er nu. Jeg kører vertikal biamping og håber på, at forstærkerne nogenlunde vil kunne trække et par Dali 40 SE. Er det fuldstændig urealistisk?
Mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, jeg vil umiddelbart sige at 24 kvm er for lidt til en Dali 40 bassen vil simpelthen drukne, du skal nok op omkring ca. 40-45 kvm før du bør overveje et sæt Dali 40.
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2294
|
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg aldrig hørt de Dali 40, men folk skriver godt nok at bassen er meget kraftig i dem. Så de blir nok lige vilde nok.....
Men jeg har dog selv "gode" erfaringer med store højtalere, i for (måske) små rum. Men det kræver en meget kraftig forstærker, til at styre dem. Og gerne en cd-afspiller og kabler med en stram bas. Jeg har faktisk haft et sæt JBL 250 TI LE i et værelse på knap 12 m2..... .....og det lød bestemt ikke værst. Selvfølgelig ikke optimalt.....men det kan lade sig gøre med rimeligt resultat.
Jeg er også tilhænger af en god og fyldig bas, nok mere end de fleste måske. Men vi har jo alle hver vores lyd-ideal......så prøv dig frem Kim, selvom disse Dali'er måske nok er lige i overkanten!!!
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg kender ikke den forstærker men har selv den HT på 10 år. Men jeg kan ikke forestille mig at det rækker med forstærkeren. Det er som om, at de dali forstærkere jeg har hørt tidligere, ikke har haft nok hurtighed i bassen - det handler ikke kun om strømformåen. Jeg anvender en parasound 2200mk2 og det er et fint harmonisk match lyd- og også prismæssigt.
Det kan godt lade sig gøre med et par 40 se i 24 kvm, - det har jeg hørt, men det bliver meget svært. Jeg ville ikke turde forsøge :)
Jeg synes at det er en brandgod HT. En ægte 40 se er der ikke produceret mange af. Den lyder på alle områder betydeligt bedre end en alm. 40 også i bassen, selvom det er her at der er de færreste forbedringer. Den får altså let en ms5 til at virke en smule bovlam i bassen. Jeg har tweaket min med bedre delefilter og en 9700 diskant - som du kender fra divaen.
Du skal være opmærksom på, at en Diva har nogle lydmæssige fordele som en 40se ikke har (eller grand for den sags skyld). Den 40se spiller altså meget bedre end en grand i øvrigt.
|
Til top |
|
|
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres gode råd.
Et af mine problemer er også, at jeg (som nævnt) faktisk aldrig har hørt højttalerne i virkeligheden. Jeg bor på nuværende tidspunkt i Aalborg, og de Dali 40 SE, der er til salg, befinder sig i København. Det er lidt bekosteligt at tage derover bare for at lytte på dem, og så finde ud af, at de ikke lever op til mine forventninger. Jeg ved godt, at det er at trænge sig lidt på, men hvis der er nogle i Århus eller længere oppe af, der vil give et lille prøvelyt, vil jeg blive meget glad...
En anden ting er, hvad skal man kigge efter på en brugt Dali 40 SE højttaler? Selvfølgelig skal man kigge efter, om ophænget er i orden på de enheder man kan se, men hvad med de indre enheder (som man ikke lige kan se)? Er der i den sammenhæng nogle ting, der kan være raslet løse? Er der noget specielt med delefilteret, man skal være opmærksom på?
Jeg får i øvrigt et større lytterum (stue :-) ) inden for de næste par år, så der vil et par Dali 40 SE nok kunne komme til deres ret.
Mvh. Kim
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim.
Prøv at lave en søgning på Dali 40SE. Så kan du jo bare prøve at skrive en PB til dem der har sådan et sæt, mht. en demo.
jeg ved at T2Madsen har et sæt. Det er den tråd der hedder "Øksehug fra dali" eller noget i den stil.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
T2Madsen er ikke 40se.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må da i højeste grad være en SE model han har med alle de modif. han har lavet . Nej, spøg til side. Jeg troede faktisk det var en SE model han havde men hva`!
MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 17 November 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom det er lidt sent jeg reagerer på denne tråd, så kommer det her......
De Dali40 jeg har er ikke SE. Men de er ændret til SE med det originale
delefilter og en meget bedre diskant en i SE'eren, - nemlig ScanSpeak
2905/9700.
Jeg kan forøvrigt informere om at jeg bruger aktiv deling til bassen på
mine 40. Efter jeg indførte det, blev højtaleren en helt anden, med
markant hurtigere bas, og meget mere kontrol!
De spiller ganske enkelt perfekt i min 40m2 store stue!
Et lyt kan arrangeres.
__________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 17 November 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen fra en Dali 40 til en Dali 40SE er = stort set ALT på nær kabinettet.
Delefilteret, mellemtonerne og diskanterne - - - og finish.
Lydforskel = Usammenlignelig.
|
Til top |
|
|
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 17 November 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den skal virke, sådan en 40SE, skal den have en ny diskant + aktiv deling!!
Det er i hvertfald min erfaring. - Og så kan man jo lige så godt ændre
en "alm". 40 og spare lidt penge til den monster-forstærker der skal
fodre dem!??
Og finishen kan man jo diskuterer. Nogen kan lide datteren og nogle kan lide moderen.
Jeg personligt er ikke til den blanke model. Den har heller ikke glaspladen på toppen!
__________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej,
Den oprindelige 9000 diskant er fortrinlig, og i mine ører bedre end eks. en 9300. Det er meget en smagssag om man foretrækker den ekstra dynamik i en 9700 - jeg synes det giver mere liv.
Den helt store forskel er lydkvaliteten i mellemtonerne, som er af en helt anden konstruktion og også lyder derefter. Her mangler der tilgengæld stadig en hel del af den dynamik der findes i nyere konstruktioner som ms5, - så er det i mine ører ligegyldigt at den er hammer neutral og glat på den fine måde.
|
Til top |
|
|