|
Tak....!
Ja, jeg hørte begge modeller i lørdags og må indrømme at den nye Dali var ret lækker... Jeg har tidligere haft det lidt svært med Dali, da de, til min smag, har været for "uldne" men jeg må sige at de med helicon har formået at stramme op om lydbilledes uden at miste den varme soune. Lydbilledet var bredt og vokalen hang klart og fyldigt. Rigtig rigtig godt!
Når der blev skruet op blev bassen dog lidt for dominerende men det hjalp da højtalerene blev flyttet en halv meter længere væk fra bagvæggen, selvom de i forvejen stod et godt stykke fra den. Jeg kunne heller ikke rigtig finde ud af om mellemtonen var en my for underspillet eller om det bare var indspildningerne der haltede lidt. De havde ikke stået i foretningen ret længe så der er også den mulighed at de mangler lidt tilspildning.
Alt i alt en højtaler jeg meget gerne vil investere i og helt sikkert vil teste igen om en måneds tid, når de er blevet brugt lidt mere... Det eneste der trækker i den "forkerte" retning, er designet. Deres Euphonia MS4 virker mindre og mere harmonisk, selvom de er næsten lige store. Helicon 400 er meget dybe, lidt kasseformede og desuden kan man kun få dem i kirsebær og rød kirsebær, så hvis man er til andre træsorter, må man finde en anden højtaler :-( -meget lidt fleksibelt!!!
Prisen på 28.000 er nok lidt i overkanten for mig, men den flinke forhandler kunne desuden oplyse, at der i løbet af efteråret vil kommen en 2-vejs lillebror samt en 3-vejs storebror, så det.....
B&W´en var lige ankommet og endnu ikke tilspillet så sammeligning var ikke fair... -Men umiddelbart var stereoperspektivet på Dalien bedre.
Jeg hørte dem begge på et balanceret Thule anlæg. |