Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: System Audios definition af kirsebær (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 April 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Har lige fået min SE200 sub ind, i kirsebær. Fik godt nok noget af en forskrækkelse.. den er jo nærmest rød ? Og passer slet ikke sammen med mine Dali 8008 eller mit tv-møbel, eller mit bord :)

Må nok sige jeg er lidt trist over det, går rimeligt meget op i at mine ting matcher... nu står der sådan en rød kraftkarl og jeg kan ikke få den gemt væk :(
Har de bare valgt en helt anden nuance til deres subs? For på billederne ser gulvhøjttalerne ud til at være i "rigtig" kirsebær:

Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Selve farven i træet varierer meget afhængigt af hvilken sort der bruges, og en 1280 i kirsebær ser f.eks. anderledes ud (mere rød og knap så nuanceret i åretegningerne) end en 1270 i kirsebær. Det er selvfølgelig et "problem" når man skal mikse tingene sammen, men det er desværre relativt umuligt at ramme plet, og specielt når der er tale om to forskellige mærker hvor den ene er lamineret og den anden står med ægte finér som det er i dit tilfælde med Dali´erne!

Det er nok desværre noget du må leve med.....

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tja, min se175 sub i ahorn har et "spændende" mønster, skiftevis lyse og mørke finér hele vejen rundt, langt fra den ensfarvet ahorn man ser på diverse billeder, mønsteret minder vel mest om flæsk

Anyway, så er det faktisk rigtigt pænt udført, men har taget lidt tid at vænne sig til.

Så det er ikke bare definitionen af kirsebær som er en smule anderledes hos SA

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

akerman skrev:
Har lige fået min SE200 sub ind, i kirsebær. Fik godt nok noget af en forskrækkelse.. den er jo nærmest rød ? Og passer slet ikke sammen med mine Dali 8008 eller mit tv-møbel, eller mit bord :)

Må nok sige jeg er lidt trist over det, går rimeligt meget op i at mine ting matcher... nu står der sådan en rød kraftkarl og jeg kan ikke få den gemt væk :(
Har de bare valgt en helt anden nuance til deres subs? For på billederne ser gulvhøjttalerne ud til at være i "rigtig" kirsebær:

Det er ikke ualmindeligt at finér indfarves aka Bulgarsk Åndenød

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

yep .. SA's 'kirsebær' er rødbejdset.. jeg synes finishen er utrolig lækker, men den passer jo næppe til ret mange andre producenters farver.. (desværre?)

de 3 farver subben fås i er Ahorn, Sort og Kirsebær.. ahorn og 'rigtig' kirsebær minder jo meget om hinanden, måske er det derfor man har valgt at bejdse træet..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Ja jeg synes såmænd også finishen er rigtig flot.. og i en mørk pejsestue ville den have været perfekt!

!-!Shake!-!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

SA=GOD lyd og FANTASTISK design !!! Find dig i det
Til top Vis !-!Shake!-!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af !-!Shake!-!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

yep .. SA's 'kirsebær' er rødbejdset.. jeg synes finishen er utrolig lækker, men den passer jo næppe til ret mange andre producenters farver.. (desværre?)

de 3 farver subben fås i er Ahorn, Sort og Kirsebær.. ahorn og 'rigtig' kirsebær minder jo meget om hinanden, måske er det derfor man har valgt at bejdse træet..

Ahorn og rigtig kirsebær minder absolut ikke om hinanden - du må forveksle med bøg eller lign.

Der er også forskellene på hvorfra producenterne vælger at få deres finér - nogle bruger amerikansk kirsebær der minder lidt om en mellemting mellem den røde SA-finér og eg, og så er der dem der bruger den velkendte kirsebær af skandinavisk tilsnit - lettere rødlig med flotte åretegninger som f.eks. på Avance Signature-serien og Audiovector´s M-serie!

Det er sgu ikke sådan bare lige at vælge højttalere fra forskellige mærker, og så forsøge at matche dem!

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

akerman skrev:

For det første, så kan det undre mig lidt at du siger at du "går rimeligt meget op i" at tingene matcher - og at du så køber en sub du aldrig har set? For det andet: Ja, "kirsebær" kan variere temmeligt drastisk, fra lys næsten som bøg, til næsten valnød eller rosewood ala SA's nyeste. SA 1280, som vist er den du har sat et billede ind af, har ikke samme finér som 15xx/17xx serien, som subwooferen hører til - de produceres ikke på samme kabinet-fabrik. Dvs. din subwoofer matcher perfekt til f.eks. SA 1750, men ikke til SA1280. Og at matche to forskellige fabrikater uden at have set dem først, det er lidt lotteri...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Joe, jeg havde jo set den i ahorn.

Har i forvejen 3 ting i kirsebær: Dali 8008, et tv-bord fra ikea, og et stuebord fra Club 8. Og de matcher alle næsten perfekt hinanden - så det faldt mig ikke ind at der kunne være SÅ stor udsving på nuancerne af "kirsebær".

Og når I nu fortæller at SA ikke engang holder samme linje inden for deres egne højttalere bliver det jo unægteligt noget sværere .. men dvs. at en SA1730 i cherry vil matche SE200 ?

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

hmm lad mig sige det sådan, hvis du køber en sadolin kirsebær farve, og sammenligner denne med en lady kirsebær farve, tror du så de er ens, bare fordi de begge hedder kirsebær - Nej det gør de ikke, alle firmaer bruger sine egne farver, som ofte er specielle, en svenskrød, er heller ikke ens, hvis du kigger på sadolin, lady eller hvilket som helst andet mærke - de bruger deres egen toner.
Og jeg kan kun tilslutte mig spørgsmålet : hvis sammenhængen er så vigtig, hvordan pokker, kan du så finde på at købe en ting, uden, idet mindste, at have haft den med hjem og sammenligne men ok - i forretningers spot og neon lys, er farver ikke nemme at skelne, men du kunne jo have lånt dem med hjem først
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

akerman skrev:

Og når I nu fortæller at SA ikke engang holder samme linje inden for deres egne højttalere bliver det jo unægteligt noget sværere .. men dvs. at en SA1730 i cherry vil matche SE200 ?

Ja, alle modeller der hedder 5xx, 7xx, 15xx, 17xx og SE175/200 matcher.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes