| Forfatter |
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
er i tænkeboks... så kom til at tænke på hvilke krav ska en sub ha for
at den ka spille musik??? bare de basale krav.. ik noget med surround
kun musik og en lille smule films.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det starter vist med et lukket system, ikke basrefleks. Derefter hurtige enhed(er) istedet for store 15" o.lign.
Ikke nogen jeg er ekspert i, men det tror jeg... 
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max. 10'' bas og ikke en effekt på mindre end 3-400W.......så skulle det køre rimeligt. Eks. er en B&W ASW 675 glimrende til musik, men der er så absolut mange andre derude __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
System Audio's SubElectro 175 gør det også forrygende til stereo musik.
Vejledende pris, ca. 4 K.
- BR
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er Audio Pro's Ace Bass 2 et bud...
|
| Til top |
|
| |
kimras Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trykkammer, en hurtig, og tør basenhed,og en kraftig forstæker, en 8", 10", 12" eller en 15" bas enhed , størrelsen spiller ingen rolle,bare den er hurtig (prisen).
Kimras
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sub til musik
næ der skal to til og så skal de stå ved siden af højtaleren og deles aktiv og lavt (40Hz)og enhederne skal være 15 tommer så de kan flytte luft uden at de beværger sig meget
det er mit bud på et par suber til musik
ps. musik-rummet skal være stort for at få de dybe toner med (det er noget med bølge-længden)
mvh Nilsson
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal have en stærk forstærker der virkelig kan tvinge enheden frem og tilbage, så må enheden ikke var alt for stor, så hellere køb to af samme slags, da stor enheder at sværere at få hurtige. vil også anbefale en lukket konstruktion, da der ikke er så meget bludren __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stor forstærker og en 15" bas
__________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
størrelsen er ligegyldig.
det der skiller, er at man integrerer subben i sit stereo system, det vil typisk sige at man ikke deler særligt højt, måske 40-50 hz, og sørger for at den stpår i samme fase. og så skal volumet passe til fronten.
men udover det, er en hurtig og gerne meget kraftig forstærker og enhed et must.
jeg forsøger mig selv for tiden, og har med succes integreret en Velodyne DD-12 i mit stereo system  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musikalitet krever en god forsterker, du skal her være OBS på at noen produsenter opererer med dynamisk effekt, andre med kontinuerlig. Ha dette i bakhodet når du ser store tall med en W til slutt .
En sub med et lite kabinett behøver en større forsterker enn en sub med et stort kabinett. Dette da mye av kreftene går med til å tvinge subben lavere ned i frekvens enn hva designet tilsier.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 03:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilsson skrev:
|
ps. musik-rummet skal være stort for at få de dybe toner med (det er noget med bølge-længden)
mvh Nilsson
|
|
|
Nåe så er det derfor at jeg ingen dybbas har i min bil 

__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for det så har jeg lidt at gå efter
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
tak for det så har jeg lidt at gå efter 
|
|
|
Ja, der er ihvertfald svaret i øst og vest 
Jeg synes det er vigtigt at holde for øje, at det trods alt er DIG der skal lytte til det givne setup og at den rigtige løsning er den som DU synes lyder godt.
- BR
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Nilsson skrev:
|
mvh Nilsson
|
|
|
Nåe så er det derfor at jeg ingen dybbas har i min bil 

|
|
|
ja derfor en 16Hz tone skal ha 8 til 16 meter at vandre på så vit jeg husker så hvis din lille bil var en bus var der mulighed for dybas
mvh Nilsson
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager folkens - det med at dybe toner, ikke kan høres i små rum, er rent nonsens! De udbreder sig ikke på samme måde som kortere bælgelængder, det er korrekt. Til gengæld tryklader de hele rummet på én gang, og det medfører faktisk en stigning i lydtrykket, ikke et fald. Frekvensen hvor dette sker, er afhængig af rummets længste dimension.
En anden udbredt myte er den med, at store basenheder er 'langsomme'. Det afhænger helt af enhedens kvalitet, bokskonstruktion, og samspillet med forstærkeren, og sågar rummet. En velkonstrueret boks med en 12", kan udmærket være 'hurtigere' end en ringere lavet boks med en 8".
Generelt er lukkede bokse mere impulsvillige end åbne (refleks- el. slavebokse), og anses derfor som mere egnede til musik, hvor præcision går fremfor effekt. Men det er osse en meget generel 'regel', der findes masser af undtagelser.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 04:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt har jeg opnået klart de bedste resultater med isobariske lukkede subwoofere. Løsningen er utroligt musikalsk.
@mollecon
Som tilføjning til myten om "langsomme" basenheder.
Kan man overhovedet snakke om "hurtig" dybbas? Det er jo en langsom bevægelse der skal til, for at lave dybbas.
Vel lidt som myten om at dybbasenheder skal have en stor magnet for at spille dybt?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 05:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig! Næsten enhver enhed er hurtig nok, når det drejer sig om at starte. Det er det med at stoppe, der kan knibe. Derfor er lukkede bokse generelt bedst, da de i princippet falder til ro hurtigere.
En stor magnet forbedrer 'hurtigheden' (= evnen til at stoppe) - men dæmper osse bassen. Så en stor magnet kan være negativ, hvis ønsket er dyb bas. Det er & bliver et kompromis, der findes ingen 'rigtige' løsninger.
Daniels, din løsning er pladsbesparende, simpelthen. Til gengæld kræver den dobbelt effekt, helt i overenstemmelse med fysikkens love .
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at tage samme enhed i et lukket kabinet (ca. 120 liter) alene, og det lød fint nok. Men da jeg satte to i en isobarisk løsning i ét kabinet (ca. 60 liter), da blev det markant bedre. Tror at netop evnen til at starte og stoppe, bliver forbedret, da der er to enheder til at udføre arbejdet. Det kræver godt nok dobbelt effekt, men i disse ICEPower/ZAP/Tripath/HypexDigital tider, er det jo intet problem.
Hvad der præcis giver den bedre lyd, kan jeg ikke svare på præcist, men der er en forbedring på alle punkter, og jeg har ikke oplevet nogle ulemper (effektkravet betragter jeg som ligegyldigt).
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
| Sendt: 29 April 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg spiller lige pt. med en DIY sub. 30L lukket kabinet med 10" Phase Linear enhed og 400 watt rms forstærker. Fungerer godt til musik.
Som Kim O siger, så handler det om at få subwooferen til at passe med fronterne. Min sub står på 80-90 hz
|
| Til top |
|
| |