Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL Ti-diskanterne?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Farveforskel på JBL's Ti-diskanter:
Som det kan læses andetsteds er jeg ved at lave en hjemmebio. Jeg har et sæt Ti-5000 og et sæt Ti-1000 stående.

Jeg har hele tiden troet at de brugte samme diskant, men jeg kan nu se at der er forskel på farven. Diskanterne i Ti-1000 er "sølv-farvet" mens diskanterne i Ti-5000 har et gyldent udseende.

Nogen der ved hvad forskellen er???

Og nu til et mere interessant spørgsmål:
Jeg har tænkt lidt over hvad mange siger om Ti-diskanterne. De har ry for at kunne blive lidt skingre. Kan det muligvis skyldes forvrængning forårsaget af de bøjler der sidder foran membranerne???

Er bøjlerne ment som beskyttelse eller for at sprede lyden? Det kunne være sjovt at pille bøjlerne af, men jeg kan ikke lige gennemskue om det kan lade sig gøre uden at ødelægge noget. Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at "klippe" dem af med en tang.

Nogen kloge hoveder derude?

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:

Farveforskel på JBL's Ti-diskanter:
Som det kan læses andetsteds er jeg ved at lave en hjemmebio. Jeg har et sæt Ti-5000 og et sæt Ti-1000 stående.

Jeg har hele tiden troet at de brugte samme diskant, men jeg kan nu se at der er forskel på farven. Diskanterne i Ti-1000 er "sølv-farvet" mens diskanterne i Ti-5000 har et gyldent udseende.

Nogen der ved hvad forskellen er???

Tillader mig lige at ligge en lille kommentar, jeg har selv den hvor diskanterne er søvfarvede og har aldrig set de gyldne, men kunne ikke forestille der var den store forskel, men du kunne prøve at kontakte JBL da de nok har større forstand på det.

Og nu til et mere interessant spørgsmål:
Jeg har tænkt lidt over hvad mange siger om Ti-diskanterne. De har ry for at kunne blive lidt skingre. Kan det muligvis skyldes forvrængning forårsaget af de bøjler der sidder foran membranerne???

Er bøjlerne ment som beskyttelse eller for at sprede lyden? Det kunne være sjovt at pille bøjlerne af, men jeg kan ikke lige gennemskue om det kan lade sig gøre uden at ødelægge noget. Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at "klippe" dem af med en tang.

Nogen kloge hoveder derude?

Synes ikke at de er specielt skingre når de først er spillet til, men lige til at starte med kan de godt være lidt udfordrende. På den anden side ved man jo at det ikke er silke dome diskanter.

Vedr. bøjlerne tør jeg heller ikke rode ved dem, men din pointe lyder interessant, så lad os se hvad svarene bliver.

Mvh. JBL

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Bøjlerne er ren beskyttelse, og det vil nok være lige så ren en psykoakustisk oplevelse du vil få af at fjerne dem, men den kan såmænd også være reel nok for den der har den.

Om det er de samme kan jeg ikke huske, men check bagsiden for numre. Er det det samme nummer på begge diskanter er forskellen i farven et udtryk for materialets forskel inden produktionen, fx at det ikke er samme batch/produktion, eller at det ene sæt har stået en tid hos en (stor)ryger mens det andet ikke har. Over tid kan rygeres produkter identificeres med en vis lethed.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

@GgozZ:
Hvilken højtaler er dine diskanter fra???

Jeg ved heller ikke om jeg synes de er specielt skingre. Måske når man skruer voldsomt op. Men så har jeg nok at gøre med at samle de ting op der ryger på gulvet, og har ikke tid til at lytte

@Sund:
Ja, hvis jeg en dag har diskanterne ude kan jeg da kigge på nummeret. Jeg er ejer nr. 2 på mine Ti-5000 og første ejer røg ikke.

Bøjlerne må da have en eller anden betydning for lyden...?!

Jeg mener at have læst om en Limited Edition af Ti-5000, som angiveligvis skulle have gyldne diskanter. Mine er bare ikke limited edition ifølge label'en bagpå.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Ja, det er muligt at de har en betydning for lyden, men jeg  har ikke i min tid med JBL mødt nogen der kunne på- eller bevise hvad den i så fald var. Så det er stadig min mening at den er psykoakustisk, men også at det kan være reelt nok at mene man kan høre det, hvis det er ens oplevelse. Prøv at fjerne dem og lyt.

Med hensyn til skinger er jeg enig med dig i at det ikke er en karakteristik jeg genkender, dog mener jeg at huske at de peaker ret kraftigt ved 23- 25 kHz hvis man måler på dem.

Hvis man finder det er et problem kan man prøvet at filtrere sig ud af det. Og så i stedet måske affinde sig med andre problemer, men sådan er det jo med det her. Der er ikke noget der er så godt for det ene, at det ikke er skidt for noget andet.

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 ->

Mine diskanter er købt i løssalg og monteret i et par CV højttalere, diskanten hedder 046Ti-1S, måske du kunne tjekke om det var samme der sad deri, synes også at selve domen ser fuldstændig ens ud som på dit billede.

Hehe, men ja de spiller med knald på, ingen tvivl om det. for tilbageholdne, er de ikke..

Sund ->

At der et peak på 23-25khz kan vel ikke høres da du ikke kan høre disse toner, min egen hørelse ligger på lidt over 18khz og det skulle max være muligt at høre op til 20khz.

Cambridge DacMagic

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Delvis er min pointe med hensyn til peaket og grunden til at jeg henviser til målingerne at det er et temmelig akademisk problem med mindre man mener at kunne høre at det har en indflydelse.

Og er det tilfældet kan man more sig med at finde ud af om det er noget der er værd at gøre noget ved.

Jeg har bemærket at der er en del indlæg der henviser til nogen målinger der er gjort på B&W højttalere med et peak der, så vidt jeg husker, ligger meget højere, men ikke desto mindre kan få nogen til at dømme ud fra det og henvise til at det er medvirkende til højttalerens lyd eller mislyd i det hørbare område. Jeg tager ikke stilling på nogens vegne, men henviser til det der er skrevet af andre i andre tråde.

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Det er i orden Sund, men vedr. den omtalte tråd, ligger problemet i at peaket er indenfor det hørebare område, altså det kan virkelig høres når diskanten peaker.

Cambridge DacMagic

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Som skrevet: så vidt jeg husker. Min hukommelses fejl.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Og dog?

For mig at se peaker denne B&W først over 20kHz, faktisk ca. samme sted som benævnte JBL enhed, men jeg kan da tage fejl, eller målingen kan være lavet på en anden måde, i hvert fald et andet sted om ikke andet. 

Det kan jo forklare en del hvis man ønsker at betragte det fra en akademisk vinkel. På den anden side er det stadig min pointe at, mener man at kunne høre noget bestemt og også at kunne identificere grunden til det, er det ok med mig, selvom jeg ikke mener at kunne det samme.

Og ved nærmere eftersyn angående JBL enhederne havde de faktisk deres peak mellem 26 og 29 kHz eller mellem 27 og 29 kHz afhængig af hvilken af enhederne der var tale om. Det synes at ligge ca samme sted som kurven for B&W'erne angiver.

webspeed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et par Ti-5000, hvor jeg syntes diskanten blev et problem. Jeg har prøvet forskellige forstærker, det blev bedre, men det forsvandt ikke. Jeg besluttede at skifte dem ud med et par Dali Grand. De lød rigtig godt, fin diskant (scan speak D2904) og med en bas, der var betydeliger kraftiger end på Ti-5000.
Men selv om bassen var dyb og kraftiger end Ti-5000, så var den ikke så detaljeret, og specielt når der blev spillet højt, kunne dynamikken heller ikke følge med Ti-5000. Nu var diskanten god, og der var kommet virklig knald på i bassen, men jeg savnede JBL'ernes evne til at spille de enkelte bastoner.
Så jeg har forenet det bedste fra begge højttalere! => puttet en scan speak D2904 (dali) i mine Ti-5000. Det lyder faktisk rigtig godt, begge højttalere har ca. samme følsomhed (dali lidt bedre) er 4 vejs, med diskant delferkvens omkring 2500 - 3000 Hz.

Til top Vis webspeed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af webspeed

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes