Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Monitor Audio Silver RS 6/8 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa. I nogen tid har jeg været en glad ejer af nogle Dali Concept 6 højtalere. Men nu har jeg fået smag for mere. Derfor har jeg set på nogle Monitor Audio Silver RS højtalere som jeg har et særdeles godt øje til. Specifikationerne ser også ganske fine ud. Men jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle der har hørt dem spille. Her tænker jeg specielt på Silver RS 6 og 8 som er de to modeller jeg kredser om.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Ved et besøg hos Tapeconnection lyttede jeg på RS8. Til min smag var mellemtonen lidt for dominerende. 

Hvilken slags musik lytter du til?

Og hvad skal der spændes bagved (forstærker)?

MVH
Morten

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hej Scherer. Min musiksmag er meget varieret, b.la. filmmusik, elektronisk musik, rock, jazz, instrumentel akustisk/elektrisk guitar, klassisk. Derfor ville jeg blive ked af det hvis højtaleren ikke magtede det meste til rimelighed. Der er naturligvis noget musik der er lettere at gengive end andet, det kan jeg da også høre på Concept højtalerne.

Hvad mener du om ydelsen i forhold til pris?

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da du skal prøve at tage en lytter på RS8, det er såmænd en god højttaler, det er muligt at den ikke var helt tilspillet da jeg hørte den.

Hvis du skal ud og lytte synes jeg du skal prøve at lytte til Acoustic Energy AELITE 3 - det er en rigtig god højttaler (har den selv)

Jeg var solgt med det samme da jeg hørte den...

Der er sikkert mange flere højttalere i prisklassen, men jeg vil anbefale AELITE 3

Lyttede til DLS 55 og SA1280 MKII, men synes de er for kedelige, men det er jo en smagssag

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen. Ja jeg skal nok en tur til Århus for at få hørt på nogle alternativer. (OT: Angående tilspilning har jeg læst flere steder at det er en myte, at det istedet er vores hjerner der spilles til - I så fald har jeg vænnet mig til en halv-skarp diskant da jeg syntes den blev tilpas blød efter en måneds tid. :) Det var dog kun noget der stod klart frem ved enkelte musikstykker.)

PS. Der skal "spændes" en Linn Kolektor/LK85 bag ved højtalerne. Dog har jeg øje for Acoustic Reality's eAR 202 stereoforstærker.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:
Tak for hjælpen. Ja jeg skal nok en tur til Århus for at få hørt på nogle alternativer. (OT: Angående tilspilning har jeg læst flere steder at det er en myte, at det istedet er vores hjerner der spilles til - I så fald har jeg vænnet mig til en halv-skarp diskant da jeg syntes den blev tilpas blød efter en måneds tid. :) Det var dog kun noget der stod klart frem ved enkelte musikstykker.)

Psyken spiller en afgørende rolle i hifi-oplevelsen, på mange forskellige måder, og det er helt rigtigt at man vænner sig til lyden fra f.eks. en højttaler over tid. Det er blandt andet derfor du oplever at visse personer mener alt andet end det de selv har ikke duer, fordi de definerer deres eget anlæg som det rigtige. Men bortset fra det, så er det et faktum at højttalerenheder ændrer sig fra de er nye til de har spillet nogle hundrede timer. I butikken spiller vi nye højttalere til ved at lade dem køre om natten med front mod hinanden, koblet i modfase så det ikke støjer for meget. Jeg har flere gange oplevet væsentlig forskel på en højttaler lige ud af kassen, og samme højttaler efter en weekends tilspilning - og det kan under alle omstændigheder ikke forklares med hjernens tilvænning, da jeg jo ikke har lyttet på dem imens.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Interessant Otto. Den kritik af tilspilning jeg har læst har også været at komponenterne tilspilles meget hurtigt men en højtaler må være mekanisk og man kan derfor ikke alene på det grundlag afvise at fænomenet tilspilning kan strække sig over længere tid.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Som hovedregel kan man vel sige at alt der slides kan/skal tilspilles.

Altså, tager man modstande og MKP kondensatorer, så er der altså ikke meget ved at "tilspille" dem. Derimod kan jeg godt forestille mig at elektrolytter har godt af lidt motionering, da de typisk har ligget ubrugt på lager et stykke tid.

Som eks. synes jeg faktisk mine Bofa'er spiller en smule (endnu) bedre nu end da jeg lige havde skiftet diverse komponenter. Umiddelbart vil jeg tilskrive det tilspilningen af kathodekondensatorerne, da disse er elektrolytter. Og en elektrolyt er jo lidt som et batteri. Genopladelige batterier skal også lige motioneres lidt inden de er på toppen hvis de har ligget lidt (og det skal vi andre jo også ).
Nogle vil måske tilskrive det noget psykisk, men så er det da mærkeligt at jeg ikke synes mine andre forstærkere har forandret lyd i samme tidsrum.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes