Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SUB WOOFER til Hi-Fi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2003 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe gået med tanken om at bygge en Sub Woofer til Hi-Fi, men er blevet meget forvirret over alle de indlæg om Sub's i dette forum der hver gang fortæller noget forskelligt om Sub konstruktioner.

Jeg kan se at mange hælder til XLS 10" eller 12", men har jeg forstået det korrekt, at de mest er til bulder surround, og ikke er specielt gode til Hi-Fi/musik.

Det er næsten en regel at man skal have en 500 Watt RMS, ja helst en 1000 Watts RMS forstærker til en Sub ellers kommer der ikke en lyd af bassen, og det forstår jeg heller ikke for min stereo forstærker er på 60W RMS, og den spiller da r.... ud af bukserne på en... Der må være en balance mellem fornuft og handling.

Hvordan fungerer det med de slave basser og deres vægt? Har det noget med volumen på kabinettet eller musikstil at gøre? Er der nødvendigt med en slave, og hvis, hvorfor er der nogle der bruger 1-4 slaver.

Jeg har set på en 10" Scan Speak 25W8565-00 eller 01 og Vifa PL26. Er der nogen som har erfaring med dem som Sub. De kan jo også bruges med slave eller ikke.

Hvordan ser det ud med en basport eller skal jeg vælge et lukket kabinet. Hvad er nødvendigt for at opnå den bedste Sub. Størrelsen på kabinettet må vel være ca. 45-50 liter med kraftige afstivninger?

Jeg hører meget gerne nogle kvalificerede svar.

Til top Vis Møffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2003 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Her er lige en hurtig link, fra dengang jeg selv legede med kabinet ideer til PL26.

http://www.haderslev-gym.dk/Hold/DATALOGI/Dat0001/Anders/hifi/beckone.htm

Jeg benytter den i et kabinet af tilsvarende størrelse (50L),og med en basrefleks/Ventil lignende konstruktion,- ideen stjålet fra PNO fra High Fidelity. Det vil sige en meget smal Basreflekskanal. Jeg mener selv at det er en meget vellykket konstruktion, men jeg har jo også selv lavet den.

Scan Speaken kender jeg ikke.

bdamkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

prøv at kigge på www.ljudia.se de har en konstruktion, som jeg selv bruger.

eller www.intertechnic.de tror jeg det var.

Til top Vis bdamkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdamkjaer

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har 2 stk vifa m25wo-39 i over skud, dem kunne vi godt finde en god pris på hvis du kunne bruge dem!!!!

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 2 stk. Peerless 10" basenheder i hver kanal. Kasserne er placeret i hvert deres hjørne. Alt dette giver ialt ekstra 15 dB, så for mit vedkommende er der ikke behov for mange watt i effektforstærkeren. Derimod skal der være strøm til rådighed. Derfor (og fordi jeg kan ) har jeg bygget mine egne forstærkere. De er på "kun" 50 Watt, og det er alt rigeligt - også i forhold til de to "main"-højttalere, som drives af en 100 Watts forstærker.

MVH
Bo
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej Møffe,

Jeg tror du gør Peerless uret i den der kommentar omkring bulder. Brug et lukket kabinet og Aktiv deling/Q-boost. Resultatet skulle blive stram bas....... siger de (Jeg er stadig på tegnebrædt stadiet).

Se her: www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm (Linkwitz Thos subwoofer)

Er der nogen der har praktiske erfaringer med denne eller lignende konstruktioner (Lukket + Q-boost)?

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt følgende princip:

http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/linkwitz-greiner.html

Jeg har dog kun en enkelt OPAMP i min konstruktion. Jeg valgte dette princip pga. færrest OPAMPs. At der så skal bruges en del komponenter er OK, da det jo ikke skal gengive toner højere end 100 Hz.

Og det lyder godt og rent.

MVH
Bo
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Det lukkede princip er jo nettop en af grundene til at nogen bruger vanvittigt mange watt, på at lave et relativt lille nivo. det kan kun give mere forvrængning at mange producenter er begundt at lave lukkede kunstruktioner fatter jeg simpelthen ikke, for membranerne blafrer værre end et flag i stærk vind!
Jeg har lavet forsøg med begge principper, men er stærk tilhænger af basrefleks, for med den rigtige enhed og kabinet kan man nå langt bedre resulter med ganske få watt, + at membranen skal bevæge sig mindre.
Alt dette kan kun give renere,fastere, og mere impulsvillig bas, selv til hifi.

Prøv fks at se hvor mange instrumenter der er lukkede, se en tromme den er jo åben, en giutar er jo også åben.
så derfor basrefleks!!!!!!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes