| Sendt: 15 September 2003 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har længe gået med tanken om at bygge en Sub Woofer til Hi-Fi, men er blevet meget forvirret over alle de indlæg om Sub's i dette forum der hver gang fortæller noget forskelligt om Sub konstruktioner.
Jeg kan se at mange hælder til XLS 10" eller 12", men har jeg forstået det korrekt, at de mest er til bulder surround, og ikke er specielt gode til Hi-Fi/musik.
Det er næsten en regel at man skal have en 500 Watt RMS, ja helst en 1000 Watts RMS forstærker til en Sub ellers kommer der ikke en lyd af bassen, og det forstår jeg heller ikke for min stereo forstærker er på 60W RMS, og den spiller da r.... ud af bukserne på en... Der må være en balance mellem fornuft og handling.
Hvordan fungerer det med de slave basser og deres vægt? Har det noget med volumen på kabinettet eller musikstil at gøre? Er der nødvendigt med en slave, og hvis, hvorfor er der nogle der bruger 1-4 slaver.
Jeg har set på en 10" Scan Speak 25W8565-00 eller 01 og Vifa PL26. Er der nogen som har erfaring med dem som Sub. De kan jo også bruges med slave eller ikke.
Hvordan ser det ud med en basport eller skal jeg vælge et lukket kabinet. Hvad er nødvendigt for at opnå den bedste Sub. Størrelsen på kabinettet må vel være ca. 45-50 liter med kraftige afstivninger?
Jeg hører meget gerne nogle kvalificerede svar.
|