Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: nyt indkøb - hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
webcow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Efter som jeg har fået solgt mine cerwin vega 1215mkII.

Er jeg på udkig efter andet, Jeg er meget ovre i dali, men hvorfor ? - Min genre er pop/rock, også små der gerne være lidt dance 'musik engang i mellem.

Det skal siges, at selvom jeg har været tidligere ejer af cerwin vega, var mine højtalere ikke brummende bass og techno for full power.

Jeg har næsten komplet NAD komponeter, MIT, taralabs og andet kabel guf.

Hvilke højtalere ville i vælge, pris klassen for nyt, er nok max 20.000

Dog skal det siges, hvis jeg skal købe brugt, er vi hvertfald under 10,000?! - Fordi jeg har fået afvide, at gamle højtalere, ikke er sagen?! - Hvad er grænsen for gamle højtalere, fx. membran bliver slidte, enheder slidte, eller hvad der nu kan være galt ?

Til sidst ,har jeg tænkt over, små højtalere, med en aktiv subwoofer, så jeg egentligt får fornuftig lyd, med mulighed for tilkobling af bass.

Til top Vis webcow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af webcow

Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hvis vi er ovre i Dali genren og du ikke vil købe brugt vil jeg anbefale Dali Evidence 870SE - fremragende køb til 18K sammenlagt. Det er bare at tage ind og lytte

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/DALI_Evidence_870SE_hoejttaler.htm?id=5468

Hvis du vil søge efter brugt kan du sikkert finde et par Dali Grand med nogenlunde samme bestykning af enheder størrelses mæssigt - det er en af de fedeste modeller Dali har lavet - de spiller superb og kan findes til omkring 15K brugt.

3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke du skal være så bange for at købe brugte højttalere. Hvis ikke der er nogle hørbare mislyde (som kan være tegn på mere eller mindre defekte enheder), og den fysiske stand ellers er god (ingen/få skrammer på kabinettet, ingen løse terminaler o.s.v.), så burde det jo være i orden - Det eneste der kan være svært/umuligt at checke er delefilterets tilstand (svedne komponenter i delefilteret er tegn på at højttaleren har arbejdet hårdt, og komponenterne i delefilteret er derved (måske) udskiftningsmodne), men som sagt, hvis de lyder som de skal, så burde de være i orden. Husk i den forbindelse at høre højttalerne ved "realistisk" niveau, når du skal lytte efter defekter/mislyde. Bas- og mellemtoneenheder kan du også trykke (let og lige) ind, og lytte efter skrabelyde - Hvis der høres skrabelyde er det svingspolen, som skraber på, og det må den ikke, men oftest vil dette nu også høres som en mislyd, når der spilles musik over en vis lydstyrke.

Du er selv inde på, at membranophænget kan mørne, men så vidt jeg ved, sker dette først, når højttalerne er 10-15 år (afhængig af hvordan de er blevet behandlet), så hvis du finder et par højttalere, som er f.eks. 2 år gamle, så sker der nok ikke noget med membranophænget de næste 8 år

20.000 kr. giver dig rigtigt mange muligheder på brugtmarkedet, så jeg mener, du burde give det en chance.
Selvfølgeligt kan du finde lækre nye højttalere til 20k, men du får ikke tilnærmelsesvis samme "value for money", som ved brugtkøb for 20k - Til gengæld får du naturligvis 2 års reklamationsret, samt helt nye højttalere (som skal spilles til).

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Prøv at se på det sæt ¨Dali helicon 400 som www.vasagohifi.com har tilsalg under brugt.

Bare kontakt jensen han er nok parat til at give dig et lyt.

sorry jeg ser de er solgt.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

kjaer skrev:

Prøv at se på det sæt ¨Dali helicon 400 som www.vasagohifi.com har tilsalg under brugt.

Bare kontakt jensen han er nok parat til at give dig et lyt.

For god ordens skyld er URL'en http://www.vassagohifi.com (der manglede et "s").
De Helicon 400 er solgt Men jeg kan klart anbefale Helicon 400, hvis der skulle dukke andre brugte op (og pladsen er til det, da de er ret dybe og gerne vil have min. 40 cm. til bagvæggen).

M.V.H.
Søren

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Ja, Dali Helicon 400 er en fed højttaler, men..men de kræver plads...! - og ikke mindst en strømstærk forstærker - den er meget afslørende, og kræver godt grej... hvis man ikke har et lytterum på min. 20-22 m2 bør man måske kigge på stander-udgaven Helicon 300

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

webcow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

hifijan skrev:

Ja, Dali Helicon 400 er en fed højttaler, men..men de kræver plads...! - og ikke mindst en strømstærk forstærker - den er meget afslørende, og kræver godt grej... hvis man ikke har et lytterum på min. 20-22 m2 bør man måske kigge på stander-udgaven Helicon 300

mvh. Jan

hej Jan.

jeg har nad c372 + c272 - de sku være strømstærke nok, jeg tror jeg vil lytte til de helico 400 samt 870se, er det synd at spare de 4000 og så kun købe 870 ??

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej webcow...

Jeg kender slet ikke 870'eren, men har selv Helicon 400, og den har virkelig sat mig på prøve, med hensyn til kabler, plasering, forstærker og meget mere, men jeg syntes det har været besværet værd

- hvis du køber Helicon 400, så bør du bi-ampe i stedet for brokobling, det vil gi' dig en bedre lyd - 2 forstærkere på hver 2 * 150 watt er efter min mening nok, især hvis du kører den ene til bas og den anden til mellemtone og diskant... hvor stort er dit lytterum...?

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lyttet på Dali 870SE, og jeg synes der er stor forskel fra 870SE til Helicon 400 - 870SE lyder mere som de andre billigere Dali højttalere (f.eks. Blue serien), bare lidt bedre, mens Helicon 400 er i en helt anden klasse (meget bedre end Blue og Evidence serierne). Hvis pengene er der, eller hvis det rigtige brugttilbud dukker op, så synes jeg, du skal give Helicon 400 en seriøs overvejelse.

Men som Jan nævner, er de noget kritiske m.h.t. placeringen - Til gengæld viser de tydeligt, når noget bliver bedre i kæden foran.

Husk nu også at lytte på andre højttalere end lige Dali. F.eks. synes jeg Avance Signature 8 Mk III gør det godt (og de kan muligvis stadig fås for 12000 kr. for et sæt hos Expert i Varde og/eller KT Radio i Kbh.).
Det (næsten obligatoriske) forslag er naturligvis Vienna Acoustics som kan fås hos vassagohifi. Disse skulle også spille rigtigt godt.

Held og lykke med "jagten"

M.V.H.
Søren

webcow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Jeg har også lyttet på Dali 870SE, og jeg synes der er stor forskel fra 870SE til Helicon 400 - 870SE lyder mere som de andre billigere Dali højttalere (f.eks. Blue serien), bare lidt bedre, mens Helicon 400 er i en helt anden klasse (meget bedre end Blue og Evidence serierne). Hvis pengene er der, eller hvis det rigtige brugttilbud dukker op, så synes jeg, du skal give Helicon 400 en seriøs overvejelse.

Men som Jan nævner, er de noget kritiske m.h.t. placeringen - Til gengæld viser de tydeligt, når noget bliver bedre i kæden foran.

Husk nu også at lytte på andre højttalere end lige Dali. F.eks. synes jeg Avance Signature 8 Mk III gør det godt (og de kan muligvis stadig fås for 12000 kr. for et sæt hos Expert i Varde og/eller KT Radio i Kbh.).
Det (næsten obligatoriske) forslag er naturligvis Vienna Acoustics som kan fås hos vassagohifi. Disse skulle også spille rigtigt godt.

Held og lykke med "jagten"

M.V.H.
Søren

Ja helt sikkert, men det er lige de sidste ~8000kr som måske vil presse budgettet til mindre højtalere, men hvis det virkelig betyder noget, altså fra blue serien, over i evendince, som så skal slås af helicon, kan det godt være, jeg burde evt. tage et lytte, fra blue, til, 870se også helicon 400,

- jeg har bi wire kabler - MIT terminator 4, jeg har ikke tænkt mig at skifte dem ud, de har været meget dyre.

Hvem siger det skal være dali, måske er det igen mærket som sælger sig selv, jeg ved ikke ??

Thorsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget enig med Gumle i, at Helicon 400 er en klasse over hvad Dali ellers kan fremvise der er billigere. Men jeg fravalgte den pga. størrelse og pladsering.  Kanon højtaler ellers. Der findes jo også en 300...

Hvorfor ikke kigge ind forbi andre Hifi butikker??? Der findes mange andre rigtig gode højtalere.  

MVH

Th..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes