Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Skift til "rock" højtaler (-Peak Consult) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Pt. har jeg et sæt Peak Consult Empress (de sidste 2 måneder) der som i sikkert ved er en særdeles fornuftig monitor højtaler i den pænt dyre ende. Den gengiver uden bævren det der er på pladerne. Mit problem er at jeg hælder meget til tysker metal og den slags og det er altså ikke alt sammen lige tilgivende at lytte til. Jeg har forsøgt at høre Jazz, men jeg gider sgu ikke, så nu skal der måske skiftes ud så det passer bedre til 80% af samlingen.

Spørgsmålet går på om der er nogle anbefalinger som man kunne bytte sine Peaks' ud med for at opnå et bedre resultat. Budget hedder bytte med nuværende speakers. Stuen er på 30m2 og WAF faktor er ikke noget problem. Håber i har nogle ideer.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Mon ikke nogle Dali Grand kunne gøre det?

De kan sagtens spille rummet op, og har stadig masser af vellyd - også ved høje niveauer.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hmm, det er straks lidt sværere. Det ser ud til at du vil tilpasse dine højttalere til mindre gode indspilninger.

Måske ville det være "bedre" et skyde en equalizer ind i tape loopen på din forforstærker. Så kan du manipulere med lyden så den passer dig og samtidigt have mulighed for at høre den uforfalskede vare når optagelserne er til det.

Mvh,

Karsten

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

1: Er det lydtryk du mangler?

2: Eller blot en anden lyd?

Hvis 1 tjah, så er det nok en anden HT du skal have. JBL 240/250 TI eller evt. JBL 4412.

Hvis 2 så holde jeg mig til studiosound. En eq. vil her være sagen. Hvis du alligevel vil farve lyden, kan du ligeså godt selv have styr på begivenhederne. Hvis det drejer sig om audiofile eq's skal du nok på det professionelle marked.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hmm en EQ det var måske en ide - hvad med en Tact rumkorrektions dims? - ikke at jeg har forstand på hvad de kan, men man har da hørt godt om mærket.

Kjeldsen, problemet er lidt at det hele bliver lidt for fint, f.eks. en omgang Iron Maiden skal jo ikke lyde som Mark Knopfler. Måske skal jeg bare købe et sæt CV og sætte dem ved siden af .

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Kjeldsen, problemet er lidt at det hele bliver lidt for fint, f.eks. en omgang Iron Maiden skal jo ikke lyde som Mark Knopfler. Måske skal jeg bare købe et sæt CV og sætte dem ved siden af .

Er du sikker på at problemet er højttalerne? Havde engang et lignende problem da jeg havde en Sony ES cd-aspiller på prøve (en fra 7 serien). Den spillede rigtig godt, men alt lød bare "pænt" hvilket sikkert er fint hvis man holder sig til Celine Dion eller Norah Jones, men hvis man hører noget rock med forvrænget guitar skal den også lyde forvrænget.

Hvis højttalerne er så detaljerede i lyden burde de jo ikke få det hele til at lyde pænt, så burde de jo afsløre det hele - bare en tanke

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Hmm en EQ det var måske en ide - hvad med en Tact rumkorrektions dims? - ikke at jeg har forstand på hvad de kan, men man har da hørt godt om mærket.

Jeg tror jeg trækker eq forslaget tilbage. Men please drop CV for din egen skyld. Find en JBL 4412A (har ikke hørt den oprindelige 4412). Så får du med garanti det du søger.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Problemet er nok at grejet er for afslørende som du jo også skriver. Syntes bare højtalerne er et let sted at "skrue" på da de er så afgørende for lyden set i hele kæden. Det med at det er meget afslørende er nok kernen, det er sgu ikke det bedste til gammel metal hvor produktionerne halter gevaldigt. Tror jeg skal helt over i et setup kun til metal, altså som supplement ... tak for tippene gutter 

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Kontakt jensen. Forklar i detaljer hvor problemet ligger , krydret med ønsker omkring lydidealet, og han fremtryller en fornuftig løsning, fx. et sæt VA...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Har chatet lidt med Jensen om det, men det skader jo ikke at høre andres ideer og forslag ... til trods for Jensens guro status 

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Har chatet lidt med Jensen om det, men det skader jo ikke at høre andres ideer og forslag ... til trods for Jensens guro status 

Jensen er sq ikke en guru. Han har blot lyttet til en forfærdentlig masse grej, ligesom os andre, men har ofte haft det mellem "hænderne". Der ligger forskellen.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juni 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Så siger vi det  ... tak for tippet anyways 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes