| Forfatter |
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har flere gange været talt om at starte en Dali tråd, når nu der er så mange her inde der har Dali højttalere, der er ikke sket noget så nu har jeg altså taget initiativet.
Det jeg håber denne tråd kan blive brugt til er, at både nuværende og potentielle Dali ejere kan udveksle erfaringer om alt lige fra placering til udstyr der spiller godt sammen med højttalerne.
Det ville også være rigtig godt, hvis nogen af dem der tager på lytte-besøg hos hinanden ville skrive om deres oplevelser her. Det er fint når ejerne selv skriver om deres anlæg, men det er altid spændende med nogle friske øjne - eller måske rettere ører - og deres indtryk.
Så Dali ejere og andre der bare er en lille smule interesseret i Dali, kom ud af busken og lad os få en god, med tiden lang tråd om disse dejlige danske højttalere.
ps. Jeg vil sætte stor pris på at vi holder tråden fri for mudderkastning og personfnidder  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
- sådan! Rigtigt godt initiativ.
Det kunne være rigtigt spændende med lidt erfaringsudveksling samt bruger anmeldelser. Jeg håber dette vil give anledning til nogle DALI aftener rundt omkring i DK. __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin idé Michael.
Jeg har selv et sæt Helicon 400, som jeg er meget glad for. De bliver ved med at overraske mig, og sammen med Holfi-elektronik river de mig virkelig med i musikken.
Dog har jeg fundet ud af, at bunden kan være lidt problematisk. De er meget bas-villige, og kan nemt anslå diverse resonanser i et rum. Jeg fik bedre styr på det da jeg skiftede fra Rega cd-spiller til Holfi, og også da jeg fik bedre stik (bedre forbindelser) på højttalerkablerne. Lidt RockFon hjælper også 
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er jeres bud på Dali's bedste pc-højttaler igennem tiderne? Kravene er lille størrelse, lav pris og at mærket er Dali.
Følgende forslag er modtaget:
Dali 102.
Jeg har selv haft Dali Elegance 01, men tror godt Dali kan gøre det bedre til prisen.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm Dali som pc-højttaler var måske ikke lige det emne jeg regnede med ville blive det første her, men ok det er fint at tråden ikke er lige som alle de andre 
Nu skriver du ikke noget om hvilke krav der er til størrelse og kvalitet det skal være. 102 mener jeg er et godt bud når prisen er en faktor. En billig velspillende højttaler, der selv med en lille forstærker kan tæske alt hvad der kan købes af computer-højttalere.
Men skal det være rigtig godt skal vi nok nærmere over i Gran Coupé eller Helicon 300, men de er så forholdsvis store.
Mit bud (uden at have hørt dem) er Royal Scepter, den er måske ikke helt så god som de andre to men er tilgengæld ikke så stor, og så er den også billigere. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
God idé
Jeg melder mig da straks under "Dali fanerne" med mine Helicon 400, som jeg synes er nogle fantastiske højttalere.
Resten af mit setup er endnu ikke i stand til at yde Helicon'erne
retfærdighed, men det kommer nok - pt. bliver de trukket af et aldrende
Rotel RC970MkII/RB980BX for- og effektforstærkersæt med en Pioneer PD-S
703 som kilde.
Som andre også har skrevet er Helicon 400 lidt krævende hvad angår
placering, da den relativt store dybde og bagudvendte basrefelksporte
gør, at de skal have en del plads omkring sig.
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft Dali Grand Diva og Coupé. Mit indtryk er at Grand-serien er en teknisk set helt unik serie i forhold til prisen, både når det kommer til selve konstruktionen og lyden. Helicon og Euphonia højttalerne mener jeg er anderledes mere medrivende rent musikalsk med meget musik og meget grej, men kedeligere rent dynamisk. Og så synes jeg båndet lægger tag på lydbilledet opefter. Højden er der sikkert, men "åbenheden"/"friheden" opleves lidt tynget. Det er muligt jeg forveksler det med den generelle dynamik på højttaleren. Dog mener jeg bas gengivelsen ved euphonia har et eller andet fortryllende over sig, uden dog rigtigt at komme ud af kassen. Den er god til at skifte gear, men måske knapt så god til at jogge igennem.
Men sammenligner vi med Vienna og hvad der ellers bliver solgt i prisklassen, mener jeg Dali højttalerne adskiller sig ved væsentlig lavere forvrængning, mere neutral klang og bedre dynamisk formåen. De er teknisk bedre og langt mere konsekvente på dette område end det meste i prisklasserne.
Præsten - dit problem med bassen kunne du angribe ved at justere på din højttaler placering. Hjælper det ikke med små ændringer, så prøv med store. At skrue ned for bassen må helst være den sidste løsning. Jeg kommer gerne forbi og lytter med en dag.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn skrev:
| Dog mener jeg bas gengivelsen ved euphonia har et eller andet fortryllende over sig, uden dog rigtigt at komme ud af kassen. |
|
|
Lige den her, kunne jeg godt tænke mig at få uddybet nærmere. Er du rar?
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Hmm Dali som pc-højttaler var måske ikke lige det emne jeg regnede med ville blive det første her, men ok det er fint at tråden ikke er lige som alle de andre 
Nu skriver du ikke noget om hvilke krav der er til størrelse og kvalitet det skal være. 102 mener jeg er et godt bud når prisen er en faktor. En billig velspillende højttaler, der selv med en lille forstærker kan tæske alt hvad der kan købes af computer-højttalere.
Men skal det være rigtig godt skal vi nok nærmere over i Gran Coupé eller Helicon 300, men de er så forholdsvis store.
Mit bud (uden at have hørt dem) er Royal Scepter, den er måske ikke helt så god som de andre to men er tilgengæld ikke så stor, og så er den også billigere.
|
|
|
Hehe, jeg beklager meget, men nu var det lige det jeg stod og manglede. Grand coupé er lige dyr nok... jeg mener heller ikke det er den bedste løsning samlet set når oplevelse skal sammenholdes med prisen. Jeg er nemlig ude efter en eller anden form for optimal oplevelse vs pris. Og størrelsen "reol" er så lige et krav. Nu ved jeg godt oplevelse er sådan en mærkelig størrelse, men fx mener jeg ikke en coupe skaber forudsætninger for større dobbelt så store oplevelser som prisen måtte indikere set i forhold til, hvad ved jeg, måske en evidence 370. Tilgengæld kan det godt være 370 er det værd den koster i forhold til blue 2002. Jeg ved det ikke, da jeg ikke har fået mig losset ned i hifiklubben og hørt dem endnu. Et eller andet sted bilder jeg mig også ind, at den optimale løsning findes på brugt markedet, og her er det endnu sværrere at blive klog på forhånd.
Jeg synes det er et interessant og relevant emne det her, pc-højttaler eller ej.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er efterhånden en del der har Helicon 400, hvilket jeg godt kan forstå for det er en rigtig lækker højttaler både at se på og lytte til. Men netop det med placeringen er noget af det der gør at jeg overvejer at se i andre retninger, når jeg engang kommer så langt at jeg skal skifte højttalere. Jeg ville nok ikke have mulighed for at give den mere en ca. 30 cm til bagvæggen og det er jeg ikke sikker på er nok, på den anden side sluger rummet megen bas - så måske.
I det seneste nr af HF stod der om en ny højttaler serie Dali har på vej (Ikon mener jeg) som Dali desværre ikke selv skriver om endnu på deres hjemmeside. Den model der var vist var med 2x6,5 og lignede helt tydeligt en afløser for Evidence 470. Ikonerne har diskantmodul og bas/mellemtone enheder inspireret af dem der sidder i Euphonia/Helicon. Kabinet var mere traditionelt (og kedeligt) end dem de to dyrere serier har (mindede igen meget om Evidence) men det kan jo så betyde at de er lidt mere møbleringsvenlige. Jeg glæder mig meget til at høre mere om dem - og selvfølgelig til at høre dem  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Administrator skrev:
Asbjørn skrev:
| Dog mener jeg bas gengivelsen ved euphonia har et eller andet fortryllende over sig, uden dog rigtigt at komme ud af kassen. |
|
|
Lige den her, kunne jeg godt tænke mig at få uddybet nærmere. Vil du være rar? |
|
|
Det skal forstås på den måde at dynamikken er en anelse begrænset. Den er så at sige relativt pæn i forhold til grand. Det er tydeligt hørbart at selv en Grand Coupé er mere villig end fx MS4.
Igen mener jeg stadig grand serien er helt ekstrem på dette område. Og ser man relativt i forhold til resten af markedet, kan der ikke tales om indelukket lyd hos euphonia/helicon.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
| I det seneste nr af HF stod der om en ny højttaler serie Dali har på vej (Ikon mener jeg) som Dali desværre ikke selv skriver om endnu på deres hjemmeside. |
|
|
Lige en note:Ikon 6, som denne hedder bliver ikke introduceret på det danske marked for om nogle måneder, men i første omgang kun i USA. HIFI4ALL.DK bringer selvfølelig nyt, når modellen er på markedet herhjemme!
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn skrev:
MichaelWB skrev:
|
Mit bud (uden at have hørt dem) er Royal Scepter, den er måske ikke helt så god som de andre to men er tilgengæld ikke så stor, og så er den også billigere.
|
|
|
Hehe, jeg beklager meget, men nu var det lige det jeg stod og manglede. Grand coupé er lige dyr nok... jeg mener heller ikke det er den bedste løsning samlet set når oplevelse skal sammenholdes med prisen. Jeg er nemlig ude efter en eller anden form for optimal oplevelse vs pris. Og størrelsen "reol" er så lige et krav. Nu ved jeg godt oplevelse er sådan en mærkelig størrelse, men fx mener jeg ikke en coupe skaber forudsætninger for større dobbelt så store oplevelser som prisen måtte indikere set i forhold til, hvad ved jeg, måske en evidence 370. Tilgengæld kan det godt være 370 er det værd den koster i forhold til blue 2002. Jeg ved det ikke, da jeg ikke har fået mig losset ned i hifiklubben og hørt dem endnu. Et eller andet sted bilder jeg mig også ind, at den optimale løsning findes på brugt markedet, og her er det endnu sværrere at blive klog på forhånd.
Jeg synes det er et interessant og relevant emne det her, pc-højttaler eller ej.
|
|
|
Jeg brokker mig skam heller ikke over at det her er det første emne, jeg blev bare overrasket 
Jeg kan godt følge dine overvejelser omkring pris/ydelse og jeg mener da også at f.eks. Coupé ville være totalt spildt som pc-højttaler, selvom jeg også er drengerøv nok til at synes det ville være lidt blæret 
Spørgsmålet er hvor mange alm. reolhøjttalere der vil fungere ordentligt når man sidder så tæt på dem.
Fik lige en idé. Hvis du har din computer stående på et bord der ikke er for bredt og hvor der er plads ved siden af, så kunne man jo bruge gulvhøjttalere som pc-højttallere...  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Der er efterhånden en del der har Helicon 400, hvilket jeg godt kan forstå for det er en rigtig lækker højttaler både at se på og lytte til. Men netop det med placeringen er noget af det der gør at jeg overvejer at se i andre retninger, når jeg engang kommer så langt at jeg skal skifte højttalere. Jeg ville nok ikke have mulighed for at give den mere en ca. 30 cm til bagvæggen og det er jeg ikke sikker på er nok, på den anden side sluger rummet megen bas - så måske.
|
|
|
Hvis du er usikker har du ikke forsøgt/lyttet nok. Rum sluger sjældent bas, tilgengæld kan stående bølger gøre at du kommer til at sidde i et bas-hul. Giv den en ekstra chance, og når du så har givet den to, så prøver du lige én gang til. Jeg ved godt det er varmt at flytte rundt på hele værelset i denne tid... 
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Jeg brokker mig skam heller ikke over at det her er det første emne, jeg blev bare overrasket 
Jeg kan godt følge dine overvejelser omkring pris/ydelse og jeg mener da også at f.eks. Coupé ville være totalt spildt som pc-højttaler, selvom jeg også er drengerøv nok til at synes det ville være lidt blæret 
Spørgsmålet er hvor mange alm. reolhøjttalere der vil fungere ordentligt når man sidder så tæt på dem.
Fik lige en idé. Hvis du har din computer stående på et bord der ikke er for bredt og hvor der er plads ved siden af, så kunne man jo bruge gulvhøjttalere som pc-højttallere... 
|
|
|
Det tror jeg ikke helt på. Gulvhøjttalere vil i endnu højere grad give problemer med integration. Desuden synes jeg, for jeg kan også godt være en drengerøv, at det er langt sejere med noget småt der bare overrasker helt vildt. Du ved - lidt ligesom at køre rundt i en fuldstændig almindelig / ugejlet golf 2, men med en V8'er under kølerhjelmen. Ingen opdager noget, lige indtil det bliver grønt. Follow me?
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audi A3 skrev:
Et billede af Dali Ikon 6

|
|
|
Hvad er det? En ny lavpris serie med bånd?
Jeg håber IKKE at den klangmæssigt svare til Concept som i mine ører er lige spids nok.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle...
Jamen.. jeg melder mig også lige under fanerne med et sæt Helicon 400.. som der bliver sparket liv i fra et Holfi forstærkersæt Pre NB1 S.E./NB250... - jeg har dem nok på den mindst mulige plads 17 m2 og kun 18 cm til bagvæg - det er helt sikkert ikke optimalt, men jeg håber på et nyt lytterum indenfor eet år
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Irriterende at de skal ha på sølvfarvede frontplater. Jeg kan ikke klare de moderiktige sølvdetaljene som stort sett alle høytalere utsmykkes med for tiden.
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
-Jamen, jeg er skam også med på Dali vognen, desværre ikke med Helicon 400 som flere af jer andre, men kun med komplet suite ,8 serie(dog med BW subber). -Fronterne bliver nok med tid skiftet til helicon...
Jeg er helt klart med på en lytter hos nogle af jer, eller hos mig....
|
| Til top |
|
| |