| Forfatter |
|
Alcedo Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville tilenhver tid vælge JBL (og faktisk næsten alt) frem for Cerwin Vega.
Det kan være svært at betragt CW some HIFI.
JBL vil gengiven musikken langt mere naturligt og korrekt.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Møller Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja JBL. Det er vist ikke til at diskuterer. Dog er de ækle cervin vega modeller istand til at blæse selv den mest robuste ud af lokalet. Så måske er det noget for vedkommende.
Mvh Møller
__________________ Møller
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEhe.. bare det lyder godt, og kan trykke noget luft af..
Sidder med 2 diskoteks ht'er, som lyder af l**t.. sSå vil geren prøve noget andet med kanon lyd i,.. Har os hørt at Dali concept skulle være gode ?
|
| Til top |
|
| |
Møller Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt er jo bedre end de buldrekasser, som man fristes til at kalde disse modeller.
Hvilket mærke man skal foretrække er nok det mest individuelle man kan forestille sig. Ja nogen mennesker foretrækker cervin vega og lignende.
Dali er ok. Har selv B&W, som spiller foretræffeligt.
Men lyt dig frem
Mvh Møller __________________ Møller
|
| Til top |
|
| |
Frisch Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have en ordentlig bunke sindssyg bas skal du gå efter cerwin vega, AL eller DC serien i stedet for de nyere serier, du for langt mere for pengene på en brugt DC eller AL frem for et par nye V, der er nogen der mener de spiller af l**t, andre mener de spiller fantastisk, hvis du siger dine diskoteks højtalere spiller af l**t, kan du formentlig forvente det samme fra Cerwin vega da mange opfatter dem som en PA højtaler frem for HIFI.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stort et rum skal de spille i? Hvad må de koste?
Og bassen, skal den være overdrevet? Eller måske hen af PA-lyd som på et diskotek?
Jeg kan i øvrigt også tilslutte mig CW's AL-serie til formålet. De spiller med en noget forhøjet detaljegrad i forhold til deres nyere modeller.
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
|
Hvor stort et rum skal de spille i? Hvad må de koste?
Og bassen, skal den være overdrevet? Eller måske hen af PA-lyd som på et diskotek?
Jeg kan i øvrigt også tilslutte mig CW's AL-serie til formålet. De spiller med en noget forhøjet detaljegrad i forhold til deres nyere modeller.
|
|
|
har 7000 kr. til ht' og forstærker.. Og det bliver ikk købt i Dk, da det er 10 gange billigere i tyskland.. og rummet er ca 8 m2..
-------------------------------
Men de JBL, rykker de godt ? og så kommer der også ne hjemmelavt aktiv sub med..
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gider snart ikke indvolvere mig i flere af disse "hjælp jeg skal have nye højtalere med mega Brian-bas"-tråde..... Tag og søg lidt på siden i stedet.... så sparer du selv tid, ligesom vi andre slipper for at give de samme råd igen og igen....
Men alligevel... Hvis du skal have ordentlig bas, så er der kun en ting der duer... Cerwin Vega!!! Men ikke denne model... Det er de nye billige discount "Kina-modeller", som godt nok ser rå ud, men hvor indmaden ikke helt står mål med det ydre....
Køb et brugt sæt DC12... de kan vælte huset.
Du siger i øvrigt, at de kun skal bruges til musik.... Så skulle du måske ikke vælge Vega, da de ikke ligefrem er kendt for deres musikalske egenskaber (ligesom ALLE andre spillehøjt-højtalere). Køb evt et par brugte DALI850. De spiller hamrende godt, og i øvrigt også ekstremt højt. Og så ser de pæne ud (men mangler godt nok den der Brian-faktor.... Altså... ingen kedelige grå kasser med 15" basser med rød kantophæng).
|
| Til top |
|
| |
hestemule Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jbl er nice =) MEN vil du have fed bas og noget som kan spille højt. så skal du have Cerwin Vega.. men KØB ældre modeller. V-serien spiller nice til prisen. har selv haft et sæt v12f, og jeg har hørt den sidste nye serie CLSC de os ok, men der er for meget papkasse lyd over dem, og den store clsc med 2x15" det er sku for meget diskohøjtaler ikke særlig detaljeret i lyden, men de kan spille højt!
jeg har selv lige skiftet mine v12f ud med en ældre serie, jeg har købt et sæt Al1002, de spiller nok for fed! jeg synes lyden er for nice de kan virkle få rummet i bevægelse og discant og mellemtonerne følger med hele vejen op! de kan satme spille musik, DC serien skulle os være enormt nice. men de er noget ældre. men et sæt dc15 eller dc15 kan du finde brugt. til 3-4k anhængid af stand og alder osv. jeg kom af med 4600kr for mine al1002 de er fra 8måned 2002. nyprisen var 10k så omkring 3-5kr kan du få et nice sæt.
og Dali concept som du spurgte om, jeg har en kammi som har et sæt de spiller utrolig fed detaljeret lyd og faktisk meget power i forhold til højtalerens størelse, men vil du have Fed bass og hård lyd så skal du have VEga
http://www.burnout.dk/hifi7.JPG =) et lille billede af mine vega
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til..!
Du lyder for mig som en "ægte" teenager hvad din lydpræference angår... 
Du siger dit rum kun er 8 m2 OG du vil supplere med en hjemmelavet sub.
Helt ærligt, så er det en meget dum idé at vælge så stort udstyr til så
lidt plads. Det vil ALDRIG komme til at lyde optimalt, og lyden vil
blive meget mudret... Men omvendt er det jo det mange "teenagere" gerne
vil have
Jeg er selv fra '89, og er personligt kommet "over" den der periode...
Det ville være ærgeligt for dig, at investere dine penge i noget, som
du om et år eller to vil begynde at hade, på grund af den totale mangel
på sammenhæng, kontrol osv...
Hvis jeg var dig ville jeg droppe den hjemmelavede sub, med mindre den
er af en ordenlig klasse (Ikke noget med en T-Hansen 15" bas rør og
"2000W" bilforstærker)
Hvis den til gengæld er "god", kan du jo passende købe en stander
højtaler..? (Ved godt du nok IKKE vil gøre det... Man imponerer ikke
ligefrem vennerne med sådan en "lille kasse")
Men for at vende tilbage til dit spørgsmål:
Jeg går ud fra at du er meget ukritisk med hensyn til aspekter, som
kontrol, detaljering, sammenhæng osv osv, så måske er det slet ikke en
"hifi"- højtaler du skal have?
Hvis det skal kunne spille musik, kunne du prøve at finde en Dali
450..? Tror 850 bliver ALT for stor til dit rum. På 8 m2 er næsten alle
"gulv" modeller for store... Medmindre du vælger en "lille"
gulvhøjtaler, som jeg har gjort...
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stengaard skrev:
Hej og velkommen til..!
Du lyder for mig som en "ægte" teenager hvad din lydpræference angår...  Du siger dit rum kun er 8 m2 OG du vil supplere med en hjemmelavet sub. Helt ærligt, så er det en meget dum idé at vælge så stort udstyr til så lidt plads. Det vil ALDRIG komme til at lyde optimalt, og lyden vil blive meget mudret... Men omvendt er det jo det mange "teenagere" gerne vil have 
Jeg er selv fra '89, og er personligt kommet "over" den der periode... Det ville være ærgeligt for dig, at investere dine penge i noget, som du om et år eller to vil begynde at hade, på grund af den totale mangel på sammenhæng, kontrol osv...
Hvis jeg var dig ville jeg droppe den hjemmelavede sub, med mindre den er af en ordenlig klasse (Ikke noget med en T-Hansen 15" bas rør og "2000W" bilforstærker) 
Hvis den til gengæld er "god", kan du jo passende købe en stander højtaler..? (Ved godt du nok IKKE vil gøre det... Man imponerer ikke ligefrem vennerne med sådan en "lille kasse")
Men for at vende tilbage til dit spørgsmål: Jeg går ud fra at du er meget ukritisk med hensyn til aspekter, som kontrol, detaljering, sammenhæng osv osv, så måske er det slet ikke en "hifi"- højtaler du skal have?
Hvis det skal kunne spille musik, kunne du prøve at finde en Dali 450..? Tror 850 bliver ALT for stor til dit rum. På 8 m2 er næsten alle "gulv" modeller for store... Medmindre du vælger en "lille" gulvhøjtaler, som jeg har gjort...
|
|
|
Hmm.. for mig er sådan noget "kæmpe klodser" ikk sjove længere.. Har mine gamle diskoteks ht'er stående. De var seje og vise frem for vennerne og at de kunne få ting til at velte ned fra reolen osv..
Men nu vil jeg gerne have noget som ryder godt og der skal vøre noget bas i..
Jeg har en ven som køre med et par Dali xxx. med en 8" bas og 5½ mid og en diskant. De Lyder 10 gange bedre ned mine "Disko klodser" og laver samme lydtryk.. Noget i den stil vil jeg gerne have.. Har selv tænkt på de JBL..
Hmm.. Jeg kunne aldrig drømme om at købe noget lyd udstyr i Thansen, det lyder af l**t til..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde slet ikke set, at rummet kun var 8kvm... så er DALI850 alt for stor. Og de to modeller du selv har nævnt er ALT for store!!!
Du siger selv du gerne vil have noget der spiller ordentligt, fordi dine nuværende "disco-højtalere" lyder af l**t. Hvorfor er det så du starter med at kigge efter højtalere i samme "spillehøjt-katagori" igen??? Er det ikke dumt??
Du må da kunne se logikken i, at hvis man har eks. 5000,- til at købe højtalere for, så vil kvaliteten nok være noget bedre i et par små højtalere, fremfor et par kæmpe kasser. Jo større du vælger til en given pris, desto ringere er kvaliteten naturligvis. Så får du kvantitet i stedet for kvalitet... og meningen var vel at du skulle af med kvantiteten, og i stedet have kvalitet... ikke??? Med mindre du køber højtalerne for at imponere vennerne med, at du har nogle kæmpe store kasser stående, så drop på Vega'erne og JBL'erne....
Jeg vil tilslutte mig ideen med at du køber et sæt DALI450 brugt. Her får du en absolut "best buy". Den ligger MEGET tæt op ad ægte High End. Samtidig er den ikke bange for et par seriøse fester, med masser af disko-bas!! Tro mig... det er dybt imponerende hvad to 6.5" basser pr side kan præstere, hvis bare de er af ordentlig kvalitet. Langt mere imponerende, end hvis du i stedet vælger en billig højtaler med en 15", som eks Vega'erne.
Og særligt i et lille lokale... her duer store basser slet ikke... De skal have masser af plads for at komme til sin ret. Det er en udbredt misforståelse, at store højtalere i små rum bare gøre det endnu vildere... glem det. Lyden drukner i sine egne bølger, og det lyder elendigt... Præcis som du ved med dine nuværende disco-højtalere.
Jeg håber virkelig du følger nogle af de råd der er herinde... Det er ikke for sjov vi ofte fraråder folk at købe disse billige kæmpekasser. De virker måske imponerende når du ser dem i butikken, men du bliver ikke tilfreds med dem i længden... Dine disco-højtalere var sikkert også meget imponerende i starten. Jeg er bare bange for, at alt for mange alligevel køber disse papæsker, fordi en af de lokale Brianer har Vega i sin Kadett og bare mener det er sagen! Det er synd, at folk ikke skal prøve hvad ordentlig lyd er.
I øvrigt tror jeg næppe, at nogen sælger (selv ikke i HIFI Klubben) nogensinde ville anbefale dig et par store kasser fra Vega eller JBL, hvis du kom og fortalte, at du var træt af lyden fra dine gamle disco-højtalere, og gerne ville have noget der lød godt men stadig med ordentlig bas. Aldrig!! I HFK ville de lede dig i retningen af DALI...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ikke din sidste besked.... Men igen... Du siger den slags klodser ikke længere er sjovt... hvorfor vælger du så selv at kigge på et par kæmpe klodser fra CV med 15" basser??? Det er mig en gåde....
Prøv nu at lytte til et par brugte DALI450'ere... Tag dig ikke af at de er brugte... du får bare MEGET mere kvalitet for dine penge. Og vær ikke bange for at de ikke holder så længe... Det gør de!! Højtalere bliver ikke slidt, hvis de er lavet ordentligt.
DALI450'erne kan du købe brugt i perfekt stand for under 2000,-/sæt. Du finder IKKE noget nyt under 7-8.000,- der bare kommer i nærheden. En tilsvarrende DALI koster i dag 4499,- og hedder Evidence470. Se her: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/DALI_Evidence_470_hoejttaler.htm?id=1659
Når du så skal købe forstærker, så kig evt efter en Holfi Integra8.... ÆGTE HIGH END!!!! Og glem nu alt om watt og blinkende lamper.. du skal satse på lyd og ikke hvad producenten skriver!
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alcedo skrev:
| Men nu vil jeg gerne have noget som ryder godt og der skal vøre noget bas i... |
|
|
Problemet er måske bare, om de "disco-ht'er" har gjort mere krævende
over for bassens niveau..? Hvis man i lang tid har lyttet til, at hele
området 50-140 hz er hævet 12dB i forhold til området over, så er man
på en måde blevet "immun" over for bas, og derfor vil den virke svag på
andre højtalere... Derfor skal du ikke med det samme afskrive f.eks.
450'eren, når du hører den... Du skal bare på "afvending"  Det tager ikke særlig lang tid, og når du er kommet over de par dage, så vil du finde den nye lyd, langt at foretrække.
Hurtig skrev:
| DALI450'erne kan du købe brugt i perfekt stand for under
2000,-/sæt. Du finder IKKE noget nyt under 7-8.000,- der bare kommer i
nærheden. |
|
|
Her er jeg meget enig..! Det er en rigtig god højtaler, som kan "lidt
af det hele" og med f.eks en holfi som nævnt, og en ordenlig
cd-afspiller, så er du nået MEGET langt, på "hifi-evolutions-stigen"
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. grunden til at jeg kiggede på de Vega var at jeg blev anbefalet dem af nogle på et andet forum, men jeg var lidt i tvil, da de er så billige..
Jeg vil da prøve at lytte til sådan nogle 450'er.. jeg fandt et par Dali 909 for 1800 kr. som lyder meget billigt.. Så søgle jeg på google, i skriver her at den højttalere sparker røv til Techno og rock..
Og enten er det mig der fuld, eller.. Jeg kan bare ikke finde de modeller i snakker om på DAli's HP.. Eller er de bare ikk på deres HP..
Ang, forstærker. Har jeg fundet ud af det ikk kun gælder watt.. Faktisk gør det ikk, en hel masse andet, strømforsyning i den osv..
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alcedo skrev:
| Og enten er det mig der fuld, eller.. Jeg kan bare ikke
finde de modeller i snakker om på DAli's HP.. Eller er de bare ikk på
deres HP.. |
|
|
Det er fordi det er en udgået model... Men både 450 og 850 er fra
Dali's "Rød serie", som er klassen over "Blå serie" (6006, 80008 osv
osv)
|
| Til top |
|
| |
Alcedo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stengaard skrev:
Alcedo skrev:
| Og enten er det mig der fuld, eller.. Jeg kan bare ikke finde de modeller i snakker om på DAli's HP.. Eller er de bare ikk på deres HP.. |
|
|
Det er fordi det er en udgået model... Men både 450 og 850 er fra Dali's "Rød serie", som er klassen over "Blå serie" (6006, 80008 osv osv)
|
|
|
Hehe.. Men kan det betale sig at købe et par 909'er.. ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt... der er ingen info om DALI450 på deres HP. Hvad vil du vide om dem... Jeg kan måske hjælpe...
Og nej... det kan IKKE betal sig at købe 909'ere! De hører til den "blå" serie, der er discountmodellerne. 450 er fra den "røde" serie, som er mere High End orienteret, og noget dyrere fra ny. Kvaliteten er naturligvis derefter.
|
| Til top |
|
| |
Luksus Bumsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|