Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 18:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer til Dali Blue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hyperlite
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal have ny aktiv subwoofer. Jeg søger en stor subwoofer der kan mærkes og som går rigtig dybt. Den behøver ikke nødvendigvis at egne sig til musik, og så skal den selvfølgelig heller ikke være alt for dyr. Allerhøjst 4k. Jeg har selv overvejet nogle subs. Dali SWA12 el. brugt SWA15. Paradigm PS-1200. Cerwin Vega CLSC-15S. Så det er rimelig meget den størrelse og prisklasse jeg ligger i. Hvis i har nogle gode råd, anbefalinger til andre subwoofere eller erfaringer med disse subs så svar endelig...

Morgensutter behøver nødvendigvis ikke kun at være noget man tar på fødderne
Til top Vis hyperlite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hyperlite

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Til film kan jeg ikke anbefale dig noget andet enn en SVS, med mindre du vil bruge vesentlig flere penger. Den mindste koster ca 5300 ferdig leveret nå.

Ingen andre subs i den prisklassen spiller dybere, og forskellen er større i virkeligheden enn på papiret.

På papiret ser ikke SVS PB10 spesielt imponerende ud. 300W, 10" og 20hz. Men i modsetning til mange andre subs som opgiver dynamisk, peak effekt etc er de 300W kontinuerlige. Også pga at den har et stort kabinett, og bassreflex behøver den ikke meget effekt.

Når du ser 10" skal du ta hensyn til at den har en slaglengde (vær vej) på 25mm, Dali praler af at deres S1.5 har en slaglengde på 10mm .

De 20hz er målt i et ekkofritt rom. Dvs uden forstærkning af de laveste frekvenser som et rom typisk gir. Så i et værelse vil den typisk gi 15-16hz +/-3db. Så skal du også ta hensyn til at mange produsenter bruger fri fantasi når de opgiver hvor dybt deres subs spiller. AudioPro Ace Bass 2 er Bad Boy #1. Den var opgivet til 18hz, jeg købte en og målte den til 33hz, med romstøtte.

Jeg har vært igenom mange subs, simpelten fordi de alle har skuffet mig. Problemet er at spesifikationene der presenteres på papiret i varierende grad henger sammen med virkeligheden. Men SVS er et hederlig undtag da de holder spesifikationene med gode marginer.

Den koster godt nok 1300kr mere enn dit budget, men jeg kan ikke komme på nogen anden sub der spiller lige dybt, uforvrængt og koster mindre. Jeg kan heller ikke umiddelbart komme på en anden sub der kan det samme og koster under 10.000kr  Hvis nogen i Århus har en vil jeg svært gerne ta med min PB10 og køre en VS test.

Noget andet jeg også vil nævne er dens limiter. Mange af mine andre subs kunne finde på at forvrænge grimt under actionscener med høj lyd. Det kan ikke la sig gøre med en PB10 fordi limiteren vil gribe ind og forhindre den i at forvrænge.

Jeg har selv afprøvet min, og det fungerer 100%.

Jeg beklager om indlegget blev langt, men jeg er fryktelig engageret hvad subs og SVS angår, køb en og du vil forstå hvorfor

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

hyperlite
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Wow, det ser ud til at PB10'eren er noget der rykker. Har du selv sådan en? Er der nogle steder hvor man kan få lov til at høre denne lækre subwoofer?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker, men jeg tror min PB10 er den eneste i landet. Så skal du høre en skal du til Århus og besøge mig. Og det skal du også være velkommen til.

Men jeg kan nesten spå om du vil blive fornøjd med en SVS, det jeg behøver at vide er hvor stort ditt værelse er, og om der er åbninger til andre rom, og hvor nært subben vil stå lytteposisjonen.

hyperlite
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Mit værelse er 3,5m x 3,4m, med et lille ekstra udhak på 2m x 2m... Så der er 16 kvadratmeter, men selve hjemmebioen står på de 3,5m x 3,4m... Jeg havde forestillet mig at subben skulle stå lige ved siden af fronten, eller et sted langs sidevæggen... Kan denne PB10 virkelig hamle op med en god 15" sub? Jeg skal faktisk til Århus i næste weekend, så jeg må lige se på om jeg får lyst til at høre din sub...

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv 25m2, med højt loft og en åbning til trappen. Sub står ca 2.5m fra lytteposition. En PB10 vil fint kunne lave trykk i ditt værelse, det er jeg 100% sikker på.

Jeg har desværre ikke haft nogle 15" subs, men jeg har haft Cerwin Vega LX12, Audio Pro Blue Diamond med 2x10", Audio Pro Avantek 9 med 2x8", Ace Bass 2 og Infinity Kappa Sub. Ingen av disse spiller i samme division som PB10.

Hvor meget luft en sub kan flytte er afhengig af bl.a. elementets størrelse, slaglengde og om den har en port eller ikke. Subs i lukkede kabinetter skal flytte all luften vha elementet, ved bassreflex har du en port der hjelper til. Drengene inde i selvbyggeri ved sikkert mere end mig om dette

Jeg har mest lyst til at si " bestill en, og tak mig siden". Men du skal være hjertelig velkommen til at besøge mig, og jeg er alene hjemme neste weekend, så det passer udmerket.

Hvis du vil lese mere om SVS anbefaler jeg www.avforum.no SVS tråden er forumets lengste, http://www.hometheaterhifi.com/masterindex_subwoofers.html

Her finder du tests af bla SVS. Leser du tysk finder du en test af PB10 her

http://www.areadvd.de/hardware/svs_pb_10isd.shtml

Du skal heller ikke være bange for at tage kontakt direkte med www.lsound.no eller www.svsubwoofers.com . Jeg får svar på mine mails i løbet af ½ time til 24 timer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes