Emne: Små vs store enheder ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg går og overvejer om jeg skal skifte min nuværende fronthøjtt. ud, da jeg ikke synes, at der er nok "power"/bund i dem. I den forbindelse er jeg kommet til at spekulere lidt over, om mange små enheder kan udgøre det for en stor enhed? Man kan antage at overfladearealet skal være ca. det samme. Regner man med det, kan 3-4 6,5" enheder erstatte en 12". Det er dog ikke nok, for de små enheder skal vel kunne flytte lige så meget luft, som den store enhed, for at få en ligeså kraftig bas? Slaglængden for enhederne skal derfor også tages med i regnestykket.
Selvom jeg finder en højtt. med mange små enheder, vil den så kunne have samme "lyd" som en højttaler med en stor enhed? Der gælder vel at flere små enheder kan reagere hurtigere end en stor enhed?
Bund i grund kan jeg godt lide den bund en stor enhed giver, og er ikke sikker på, at jeg kan få samme gode bund, hvis jeg køber en højtt. med to 8" basser, som hvis jeg køber en højtt. med 10"-12" tommer enhed. Umiddelbart vil jeg mene, at det kan jeg sagtens, men måske jeg har overset noget? Jeg skal naturligvis ud og lytte på lidt frsk højtt., hvilket nok vil give mig en bedre ide om, hvad jeg skal købe, og om der er en hørbar forskel.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet drejer sig vel mere om watt, og kvaliteten heraf  . Her tænker jeg på en kraftig transformer og nogle heftige ladelyttere så der kan udlades noget energi så selv de mest sløve enheder vil bestille noget. Det med, at der skal store enheder til at give det eftertragtede slam i bunden er ikke helt korrekt, små enheder forsynet med en god kraftig forstærker kan skam sagtens levere et godt hug i bunden. SA's metode med meget små enheder syntes jeg dog virker overdrevet, hugget i bunden udebliver til dels (3070 har dog noget dernede  ) og især rytmisk musik lider under de små enheders mangel på power og punch, den fysiske oplevelse af musikken udebliver. Hvad er så den rigtige enhedsstørrelse ? Svært at svare på, fordi nogle speakers selv med store enheder på 10''-12'' kan levere et præcist og kontant hug i bunden, VA Strauss er et godt eksempel herpå. Andre speakers, eks. Dynaudio Audience 82 leverer næsten det samme hug dog kun med 2 stk. 8'', så det afhænger af konstruktionen og den forstærkning der vælges __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En løsning som leverer ALT du kan ha av musikk, bør være med gulvhøytaler med 2x8" og en SUB i kombinasjon til Stereo. Her har du et forslag som vil garantert levere 20Hz-20kHz:
Dali Evidence 870 og SVS PB10-ISD
Usher AC20 har 2x10" og spiller utrolig bra, men prisen er litt umenneskelig.
Infinity Kappa 9.2 har 2x12", men størrelsen krever sitt.
Selv har jeg ingen høytalere med mindre enn 8" i hjemmekinoen, men stereo-kroken har et par Dantax Albatross 2 med mindre elementer som spiller som en drøm sammen med SVS 25-31PCPlus.
__________________ Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73
moro med lyd --> kringlyd
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været ude og lytte på lidt forsk. højttalere og mener indtil videre at kunne konkludere, at mange små enheder godt kan udgøre det for en stor - hvilket jeg teoretisk set også mente burde være tilfældet. I mit konkrete tilfælde kunne jeg endvidere konstatere, at to 8" ikke helt kunne udgøre det for en 12" mht. bund og bas. Det er selvfølgelig en meget grov generalisering.
Acer:
"især rytmisk musik lider under de små enheders mangel på power og punch, den fysiske oplevelse af musikken udebliver" - det er nok meget det, jeg føler, jeg mangler.
Flageborg:
Tak for dine gode forslag. Sub'en ser spændende ud. Jeg ved godt, at jeg godt kan finde højtt., der er lineære fra 20-30000 Hz, men de er, som du skriver, typisk meget dyre og meget store. Noget jeg efterhånden har fundet ud af er også, at man skal passe på med at lægge for meget i den opgivne frekvensgang mht. musik. Jeg har en sub til at hjælpe mig med at give en bedre frekvensgang, men det giver ikke helt det resultat, jeg vil have. Jeg har lyttet på et par JBL TI 5000 (12"), som har en pæn frekvensgang og en god bund. Jeg er også på udkig efter et prøvelyt på et par Dali 40, som har en rigtig pæn frekvensgang og fire 8" basenheder pr højttaler.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimTherkelsen skrev:
|
Acer:
"især rytmisk musik lider under de små enheders mangel på power og punch, den fysiske oplevelse af musikken udebliver" - det er nok meget det, jeg føler, jeg mangler.
|
|
|
Måske du skulle kigge på enten Dynaudio Audience 82 med 2 stk. 8'' eller et sæt Xavian Accorda (mener jeg de hedder, koster 18k/sæt) som kun har 1 stk. 7'' bas....men som den da kan arbejde, her er tale om smæk for skillingen i prisklassen og man overraskes over den energi dennne lille enhed kan udlade . Selv kom jeg fra en 15'' enhed og har i dag et sæt med "kun" en 6,5'' bas og det kører fint __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|