Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: kef kht 2005.2 :::Harman Kardon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
christopher G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 August 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har lige købt kef kht 2005.2 i sort. Så ville jeg høre hvad for en Receiver jeg skal købe til disse små lækkre sager. Jeg tænker meget på Harman Kardon med en god varm lyd!! men også højt:: hvad for en model skal jeg have. Jeg har nogen 7år gamle kef gulvhøjtaler fra kef med uni-Q på 125 watt så ville jeg lave 7,1.  der er også lige en ting mere, jeg har hørt at Harman Kardons watt ikke er nomale wartt = rigtige watt?? så hvis der står 7 * 50 watt er det så mere end 50 watt ???

mvh christopher g  

christopher G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

er der over hovde ik nogen der ved noget om det

biggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Sendt: 17 August 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej Christopher,

Jeg har selv en god h/k forstærker, og normale/rigtige/forkerte watt er der vel ikke noget der hedder. Tror den rigtige betegnelse du leder efter hedder noget med RMS, denne betegnelse skulle være mere rigtig i forhold til virkligheden.

Watt kan være meget forskelligt rent lydstyrkemæssigt, så ja der er forskel på en f.eks. Sony kontra h/k. Håber ikke jeg stødte nogle

h/k er kendt på at lave ekstremt strømstærke forstærkere, i forhold til prisen, der er sikkert mange mærker der er mange gange bedre, men koster så også tilsvarende meget mere.

Til top Vis biggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biggie

biggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Sendt: 30 August 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Fandt lige noget mere omkring emnet "rigtige watt":

Question:

Why are Harman Kardon amplifiers so much more powerful than amplifiers with the same power ratings that are made by other companies?

Answer:

A Harman Kardon 50-watt amplifier will sound better, louder and cleaner than most 100-watt amplifiers from other companies. The reason is very simple. We give "true" wattage ratings, and our amplifiers utilize something called High-Current Capability (HCC). Please see the comparison below for further explanation. Other companies (100 watts):

Many companies have found new, convenient ways to get "big" wattage ratings on their amplifiers. They may take one frequency or tone (1kHz) and push it through one channel of amplification. This way the power supply only needs to supply power to one tone and one channel (no one listens to one tone through one speaker). This is not a difficult task for a power supply, so you get a nice, high rating like 100 watts. Now let's feed that one tone (1kHz) into 2 channels. Now the power supply has to supply power to 2 channels. The wattage rating is drastically reduced. Now let's take that one tone and make it ALL tones (pink noise). The power supply now has to supply power to all frequencies in both channels. Again, the wattage rating is drastically reduced. Now, your 100-watt amp is suddenly 50 watts (approximately).

Let's take it one step further. When you turn the amp up and begin to average the 50 watts of power, what happens to all of the dynamics/peaks in the sound? It can't get any louder, because the amp has hit its "ceiling," so the sound gets "clipped." The human ear typically can?t hear this clipping because peaks pass by so quickly but, nonetheless, the dynamics are gone.

Our amplifiers (50 watts):

We still rate our amplifiers the old-fashioned way - all frequencies with both channels driven. So "50 watts" is 50 watts. Twenty-five years ago, a 50-watt amp was very powerful. These days you can go to a store and hear a "300 watt" receiver and it won't impress; it lacks dynamic punch.

Now let's take it that extra step. When you turn the amp up and begin to average the 50 watts of power, the amp still needs to put out much more power every time a snare drum, triangle, or movie dynamic (e.g., hand slapping a face) hits. Our amps are able to instantaneously put out 20-100 amps (depending on the model) of high current to the speakers, allowing those dynamics to come through loud and clear, without any distortion. This brings the overall decibel average up, making it seem even louder that 50-watts.

Mere precist bliver det nok ikke ;)

Til top Vis biggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biggie

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Bemærk at ovenstående naturligvis skal tages med et gran salt, da det jo er marketings materiale, der i sagens natur er partisk mod HK's egne produkter. Dermed ikke sagt det er løgn eller forkert, men man skal altid passe på med at acceptere producentens egne ord for hvorfor deres produkt er så godt. :)

Dermed sagt er det korrekt at HK som de øvrige recievere i den bedre middle end klasse dimensionerer deres strømforsyninger meget fornuftigt, hvilket Sony (i konsument klassen) ikke gør.

En del af forklaringen på de "rigtige/forkerte" watt skal nok også findes i at mange producenter i low- og mid-end klassen angiver deres watt baseret på det maksimale de kan presse ud af deres forstærker i et split sekundt, hvor de seriøse producenter angiver et watt tal baseret på hvad forstærkeren kan levere på samtlige kanaler i en længere periode uden overbelastning.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

christopher G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

ok  tak så fik jeg styr på det

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes