Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 2-kanal stereo eller surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cwitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 September 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået til opgave at opsætte et (mindre) lydanlæg i et af vores mødelokaler. Anlægget skal for det meste bruges sammen med en projektor, hvor der skal køres præsentationer i f.eks. Powerpoint (med lidt multimedie effekter), men vi ønsker også at kunne bruge projektoren og lydanlægget til sociale arrangementer f.eks. til at se slutrunde fodboldkampe. En decideret hjemmebiograf får vi nok aldrig brug for.

Mit spørgsmål er nu om vi er bedste tjent med et par gode "2-kanals" stereo højttalere (f.eks. DALI Concept 1 eller 2) eller om vi i stedet skal købe en hjemmebiograf-pakke (hjemmebio surround forstærker med 4 små satelitter og subwoofer) ?

Vi ønsker at lyden kan "fylde" rummet (godt lydisoleret rum på ca. 20-25 kvm. med væg-til-væg tæppe), men med vægt på at f.eks. tale høres klart of tydeligt og kommer mod 'en.

Desværre er mit budget meget lavt, ca. 3-4000 kr, så jeg er egentligt på jagt efter noget brugt udstyr, som sagt enten :
- alm. forstærker med 2 stk. DALI Concept eller. lign.
- hjemmebio sæt med surround forst., satelitter og subwoofer (prisleje nypris ca. 3-4000,-)

Håber I har et par gode råd.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg mene at til den pris er det bedst at gå efter et stereo setup. Især hvis det primært bliver konferencer og fodbold. For så få penge vil det være svært at få et surround anlæg der andet end skuffer, og rummets størrelse vil også gøre det svært for et pap-surround anlæg at spille hele rummet op.

Sats i stedet på at finde en reciever og et par højttalere, så kan man evt. udvide med flere højttalere senere hen. En brugt reciever kan nok godt findes til 2k med alt hvad I senere skal bruge for at lave surround, og så er der 2k til et par højttalere og noget kabel. Det lyder lad-sig-gørligt.

Hvad med source, skal du bruge DVD afspiller eller lign.?

L.
Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

cwitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Tak for rådgivningen. Det var egentligt også hvad jeg selv regnede med, ville blot have det bekræftet.

Som source vil det oftest være en laptop, der er forbundet til projektoren. Projektorens lydudgang forbindes til forstærken.

Vi køber nok også en alm. DVD afspiller og kobler til forstærkerne.

Lestat skrev:

Hvad med source, skal du bruge DVD afspiller eller lign.?

L.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes