| Forfatter |
|
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop erhvervet mig et par Kappa 80 højtalere og søger andre der har erfaringer med disse. Styrker, svagheder, placerings tips og opsætnings tricks? Anyone??
Jeg har en 5x100w DA50ES Sony surround til at drive showet og vil naturligvis køre Bi-wire, men nu kommer spørgsmålet om jeg kun skal køre fra en højtalerudgang eller fra både A og B (hvilket reelt ville være Bi-amping, right?). Er der forskel på de 2 udgange og er de hver på 100w eller er det en udgangseffekt de deler (ellers havde det vel være et 7x100w?).
Jeg er forvirret, er der nogen der kan hjælpe?
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
??
Er der virkelig ikke en HiFi-nørd der kan fortælle mig hvad "funktionen" er i front A og B?? Kan det passe at det er bygget netop til at lave Bi-wireing?
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror da det er en udgang de deler, men hvad siger din brugsanvisning?
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fornudtigt forslag. Men ved ik lige hvor den befinder sig på nuværende tidspunkt.
Men A og B front kanal er da at være en rimmelig normal ting, right? "Plejer" det at være en delt kanal ?
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal kun bruge det ene sæt terminaler...
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den har 5x100watt er det delte kanaler... det "plejer" det også at være, med mindre det er en eksempelvis Denon med 7x?? watt, hvor man så kan konfigurere kanalerne til at spille 2x front.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder et stykke stof! for enden af bas-refleks porten!? her stikker du armen ind og fjerner dette! der er der kun fordi i nogle lande vil man sikre sig at der ikke kan kravle dyr der ind. Højttalern er indtunet til at dette ikke er der. og du får meget mere bas ud af dem.
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti-5000 skrev:
| Du skal kun bruge det ene sæt terminaler... |
|
|
Er ved i princippet ligegyldigt hvis det er delte kanaler, eller hvad?
CPH-R skrev:
| Der sidder et stykke stof! for enden af bas-refleks porten!? her stikker du armen ind og fjerner dette! der er der kun fordi i nogle lande vil man sikre sig at der ikke kan kravle dyr der ind. Højttalern er indtunet til at dette ikke er der. og du får meget mere bas ud af dem. |
|
|
Det var lige præcis den typpe tweaks jeg var ude efter.. Mange tak :) Jeg har også hørt at de er meget kræsne mht placering. Nogen tips der? Har specielt problemer med afstand til bagvæg, da jeg ikke har ret meget plads. Kan jeg kompencere for dette ved at stille dem skråt? (Jeg kan rigtig vurdere forskellen før jeg får mig en ny CD afspiller, lyd indput begrænser sig pt til PC, Xbox og en halvdårlig DVD med meget dårligt coax-digital forbindelse til reciveren).
|
| Til top |
|
| |
Kunuk Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har placeret dem 55 cm fra bagvæggen, med 1 cm "vinkling" da jeg har ikke ret meget plads. (De skal ikke vinkles formeget) Er der nogen, der har udskiftet den interne kabling på disse og med hvilken resultat?
|
| Til top |
|
| |
cyph3r_smurf Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søger også hjælp til dem ang tweaks og placering :) har lige fået mit eget sæt hjem
|
| Til top |
|
| |
Anders K Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg har spillet på et sæt kappa 90'ere i lang tid, og jeg kan kun råde dig til at fodre dem med så mange watt, du overhovedet kan finde. min erfaring er at de kan belaste en forstærker meget hårdt, og så kommer lyden til at lyde noget klemt. MHT placering, kan det somme tider være en fordel at blokere basrefleksporten med skumgummi eller lignende, hvis de er bakket ind i et hjørne. Så undgår du ubehagelige peaks i bassen ved daglig brug. Hvis der så skal lyttes seriøst, kan man flytte dem væk fra væggen, og hive blokeringen ud.
Mine 90'ere er tunet med en anden mellemtone, og et let modificeret filter.
Forresten, tillykke med dem! De kan spille rent og klart, selv ved høreskadefremkaldende lydtryk! __________________ Infinity Kappa 90
NAD Silverline S100
NAD Silverline S200
Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 15 September 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
| Der sidder et stykke stof! for enden af bas-refleks porten!? her stikker du armen ind og fjerner dette! der er der kun fordi i nogle lande vil man sikre sig at der ikke kan kravle dyr der ind. Højttalern er indtunet til at dette ikke er der. og du får meget mere bas ud af dem. |
|
|
Hej CPH-R. Hvor ved du fra at højttaleren er tunet til at spille uden stofstykket i porten. Jeg er ret for ikke at sige helt sikker at den er tunet til at det SKAL side der. Den buldre hvis ikke det sidder men når det sidder der er bassen stram, kontant og velporpotioneret. Det skal lige siges at jeg har testet over flere måneder , både med og uden.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 15 September 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
CPH-R skrev:
|
|
Hej CPH-R. Hvor ved du fra at højttaleren er tunet til at spille uden stofstykket i porten. Jeg er ret for ikke at sige helt sikker at den er tunet til at det SKAL side der. Den buldre hvis ikke det sidder men når det sidder der er bassen stram, kontant og velporpotioneret. Det skal lige siges at jeg har testet over flere måneder , både med og uden.
|
|
|
jeg var selv med til at lave Kappa serien, sammen med fyrene i Ringkøbing og Leon Kuby...
du har helt ret den vil lyde mere stramt hvis du sætter stoffet for i porten. "men gør som du, syntes lyder bedst"
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 05:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får ikke bi-ampet ved at koble højtalerne til a + b. Det er de samme effekttrin der benyttes i udgangene. så de skal blot
kobles til a. har selv haft samme forstærker og undersøgte det samme dengang.
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
tonykart007 skrev:
CPH-R skrev:
|
|
|
|
|
jeg var selv med til at lave Kappa serien, sammen med fyrene i Ringkøbing og Leon Kuby...
du har helt ret den vil lyde mere stramt hvis du sætter stoffet for i porten. "men gør som du, syntes lyder bedst"
Peter |
|
|
Oki Jeg prøvede dit udsagn af og fjernede stoffet men som sagt monterede det igen. Nu hvor du har indsigt i disse højttalere, er der så andre ting du kan fortælle om. Jeg tænker på tips,placering og evt. historie ?
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
tonykart007 skrev:
CPH-R skrev:
Der sidder et stykke stof! for enden af bas-refleks porten!? her
stikker du armen ind og fjerner dette! der er der kun fordi i nogle lande vil man sikre sig at der ikke kan kravle dyr der ind.
Højttalern er indtunet til at dette ikke er der. og du får meget mere bas ud af dem. |
|
|
Hej CPH-R.Hvor ved du fra at
højttaleren er tunet til at spille uden stofstykket i porten. Jeg er ret for ikke at sige helt sikker at den er tunet til at det SKAL
side der. Den buldre hvis ikke det sidder men når det sidder der er bassen stram, kontant og velporpotioneret.Det skal lige
siges at jeg har testet over flere måneder , både med og uden. |
|
|
Peter |
|
|
Det lyder helt sikkert interessant. Jeg har tænkt på at skifte den interne kabling ud. Er der noget kabel som kan anbefales? __________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvorfor er det man har valgt at sætte det stof i porten?
__________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
| Og hvorfor er det man har valgt at sætte det stof i porten? |
|
|
det krav i visse lande, på export. et barn kan jo stikke armen ind og komme galt afsted, eller der kan kravle alt muligt kryb ind og bo trygt og godt.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
polmann skrev:
|
|
det krav i visse lande, på export. et barn kan jo stikke armen ind og komme galt afsted, eller der kan kravle alt muligt kryb
ind og bo trygt og godt.
|
|
|
Ja ok, porten har selvfølgelig også en størrelse der vil gøre at et lille barn kunne få hele hovedet ind i den
Har du som tonykart skriver nogle fif til optimering af dem? Jeg vil selvfølgelig gerne have mest muligt ud af dem __________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
CPH-R skrev:
polmann skrev:
|
|
det krav i visse lande, på export. et barn kan jo stikke armen ind og komme galt afsted, eller der kan kravle alt muligt kryb ind og bo trygt og godt.
|
|
|
Ja ok, porten har selvfølgelig også en størrelse der vil gøre at et lille barn kunne få hele hovedet ind i den
Har du som tonykart skriver nogle fif til optimering af dem? Jeg vil selvfølgelig gerne have mest muligt ud af dem  |
|
|
Har ikke nogle sådan særlige fif…
Problemet har jo ofte været, folk misforstår de Infinity modeller som Leon Küby stod bag, eller nærmere indlyttede..! han kunne jo sætte en plade på hvor man skulle drives 20 min ind gennem ”ret så kedeligt musik” og SÅ var der en der lige pludeselig slog på en pauke helt over i højre hjørne, og her ville han gå voldsomt op i, om den gik dyyybt nok i bassen. I det hele taget var et meget bredt frekvens område vigtigt for ham.
Men desværre misforstod mange hans lyd, og konkluderede at Infinity højttalere var bas tunge ”nej de går/gik bare meget dybere end andre for størrelsen” og så ind lyttede han altid på klassisk musik, hvor han havde en bunke eksotiske indspilninger fra hele verden.
Lidt fif kunne være.:
· Yderst vigtigt at få dem på spikes, og hvis du kan lægge en tung flise under, så den får et tungt grundlag.
· Få den noget der ligner 1 meter ud fra bagvæggen.
· Den skal vinkles så du ”næsten” lytter direkte på aksen.
· Hvis du har mod på det..! prøv at fjerne så meget som muligt af den lodde-klat midt på diskanten, her skal du være ekstremt forsigtig, for den tåler næsten ingen varme, og den lægger bare unødig vægt på membranen. Måske har jeg 1 stk liggende i en gammel skuffe som du kan få og forsøge med først… ”hvis jeg har så sender jeg dig en PM for at vi kan aftale nærmer”
· Men endnu bedre, så prøv at gå på jagt efter den samme diskant version, hvor den er lavet af Foster i Japan ”den der sidder i er en billigere kopi lavet af Mei-Loon i Kina. ”find frem til ældre infinity højttaler der også benyttede ring versionen af diskanten, og prøv at bestille den… du kan nok ikke finde den her i DK ”mit bedste råd er at købe den fra Schweiz han har reservedele til ALT hvad Infinity nogensinde har lavet.
· Sæt en STOR forstærker på, noget med mange udgangs transistorer i serie og vil leverer noget overarm.
Den er indlyttet med.:
Mark Levinson ML-23,5 og ML-38S
|
| Til top |
|
| |