| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg skriver ikke dette for at kritisere men jeg mener der er noget vildledning. For i systemaudios reklame er der brugt ord som "hurtig lyd" og hurtige højtalere. Nu vil nogle sige at jeg godt ved hvad der menes men hvorfor skriver de det så ikke.
Jeg mener ikke at en højtaler kan være hurtig eller langsom. Nej det rigtige ord er en præcis højtaler eller upræcis højtaler, eller på engelsk Pitch akkurate hvilket er ord man bruger omkring timing.
Jeg mener derfor det er salgs gas at tale om hurtige højtalere for spiller en hurtig højtaler 50 Hz hurtigere og spiller dem 60Hz ?? nej det gør den ikke det handler om præsition og ikke om hurtig og langsom. Spiller en højtaler de 50Hz for hurtigt så er det jo ikke 50Hz den spiller men måske 55Hz.
Måske det blot er mig som er ordkløver men kald dog tingene hvad de hedder og så slipper vi for salgsgassen. Jeg skal dog teste den nye højtaler fra systemaudio og er de lige så gode i lyden eller bedre end de gamle modeller fra midt 90'erne så er der jo virkelig noget at hente.
|
| Til top |
|
| |
frederik Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
Jeg mener ikke at en højtaler kan være hurtig eller langsom. Nej det rigtige ord er en præcis højtaler eller upræcis højtaler, eller på engelsk Pitch akkurate hvilket er ord man bruger omkring timing.
|
|
|
På engelsk hedder det vist pitch accurate.
Det andet er Linn'sk og betyder, så vidt jeg kan høre, noget helt andet.
Ellers har du ret.
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
frederik skrev:
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
|
|
|
Ellers har du ret.
Mvh.
Frederik
|
|
|
Linn'sk det må jeg høre om er noget mon gået min næse forbi ?
|
| Til top |
|
| |
frederik Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
frederik skrev:
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
|
|
|
Ellers har du ret.
Mvh.
Frederik
|
|
|
Linn'sk det må jeg høre om er noget mon gået min næse forbi ?
|
|
|
Mon ikke...... 
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at pitch har noget med tone højden at gøre. Forskellen mellem et instruments laveste og højeste tone hedder pitchrange på engelsk, og på nogle keybords er der en rulle knap der hedder pitch control. Den ændre tone højden når man drejer på den.
Mvh __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En højttaler enhed kan da sagten være hurtigere end en anden. Det drejer sig om at have en høj accelerationsfaktor. Dvs. hvor hurtig kan enhedens magnetsystem får enhedens masse til at stoppe og starte.
Derfor er det rimeligt at antage at mange små enheder med lette membraner er hurtigere end en stor enhed med en forholdsmæssig tung membran (i forhold til magnetkraft).
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
En højttaler enhed kan da sagten være hurtigere end en anden. Det drejer sig om at have en høj accelerationsfaktor. Dvs. hvor hurtig kan enhedens magnetsystem får enhedens masse til at stoppe og starte.
Derfor er det rimeligt at antage at mange små enheder med lette membraner er hurtigere end en stor enhed med en forholdsmæssig tung membran (i forhold til magnetkraft). |
|
|
Jammen hvad gør en hurtig enhed så når den får besked på at spille 50hz spiller den så 52Hz ????
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kjeldsen skrev:
Derfor er det rimeligt at antage at mange små enheder med lette membraner er hurtigere end en stor enhed med en forholdsmæssig tung membran (i forhold til magnetkraft). |
|
|
Jammen hvad gør en hurtig enhed så når den får besked på at spille 50hz spiller den så 52Hz ????
|
|
|
Helt ærligt, hvor kvikt syntes du selv dine spørgsmål er Hr.Bojer __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
|
Jeg er for så vidt enig i, at ordet "hurtig" om en højttaler er et skidt valg, hvis det står alene (som det alt for ofte gør). Helt galt går det så når nogle taler om "hurtig bas". Jeg mener dog ikke det bliver meget bedre af at bruge et ord som "pitch" eller begrebet "pitch accuracy". Så kan man jo vende det om og spørge om en højttaler der ikke er særligt "pitch accurate" spiller med forkert tonehøjde? Dvs. spiller en 45Hz eller 55Hz tone med et 50Hz indgangssignal? Same sh*t.
Nej, det der ofte menes når en højttaler omtales som "hurtig" er en god/ren impuls-respons. Med behersket (evt. intet) overshoot eller efter-ringning. Det kan man vel med rette kalde "præcision", selvom dette begreb også vil kunne dække over mange andre ting, f.eks. frihed for harmonisk forvrænging, som højttalere generelt forsyner os lyttere med i rigelige mængder. Hvis en højttaler reagerer hurtigt OG præcist på impulserne i signalet, og stopper (ophører med at udstråle lyd) lige så hurtigt og præcist når impulsen er ovre, kan man vel tale om en hurtig højttaler? Men taler man sinustoner eller andre akademiske signaler, der må siges at have meget begrænsede lighedspunkter med det jeg bruger mine højttalere til (gengivelse af musik) er begrebet "en hurtig højttaler" intetsigende.
Så jeg mener Kjeldsen har fat i noget mere rigtigt en Jonas. Men selv en enhed med ekstrem accelerationsfaktor vil kunne bringes til at have en usselt ussel impuls-respons, hvis ikke kabinettet den sidder i er dimensioneret optimalt. Impulsresponse er, og vil altid være, helt afhængig af samspillet mellem enhed, kabinet, filter og forstærker (og højttalerkabler, hvis vi absolut skal have ekstremerne med).
OK, det blev en smule rodet. Hvis jeg skal sammenfatte lidt, så mener jeg ikke at ordet "hurtig" er godt til beskrivelse af en højttalers egenskaber, slet ikke hvis det står alene. Hvis man ønsker at beskrive en højttalers præcision i tidsdomænet mener jeg nu heller ikke at man skal blande "pitch" eller "pitch accuracy" alt for meget ind i det. Det begreb kan være mindst lige så tvetydigt.
Det er ikke let, og hvis man skal kommunikere fornuftigt om højttaleres egenskaber må man undlade at skrive "popsmart" (Jonas kalder det salgsgas, og det synes jeg faktisk fint dækker det, når det bruges kommercielt). Man må forvente/forlange af sine læsere, at de gider sætte sig lidt ind i tingene, så de forstår hvad de forskellige parametre dækker over. Og ikke bare tro at en flot frekvensgang er alt... Nej, man må, som Jonas skriver, kalde tingene ved deres navn, skrive hvad det er man mener. Hvad er hurtigt ved en given højttaler f.eks.? Og måske overveje at droppe ordet hurtig, da det er misbrugt så meget at det nærmest er ubrugeligt nu... Rent, præcist... er bedre ord, men de skal heller ikke stå alene. Ren og præcis impuls-respons er det jeg mener bedst dækker det der oftest kaldes "en hurtig højttaler". __________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et bilstereofirma lavede engang en 80" bas. Inden den kom igang med at svinge var resten af musikken over alle bjerge. Kan man kalde den for "langsom" ?
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Nu ikke for at ordkløve mere end højest nødvendig, og så alligevel, ordet PITCH referere ifølge Gyldendals Røde Engelsk – Dansk ordbog til tonehøjde og det er jo nok ikke lige det der menes med en ”hurtig” højtaler – ”hvis du spiller en tone på 1020 Hz så er denne højtaler så hurtig at du vil høre en tone på 1025 Hz” nej vel. Nu er det vel impulsresponsen der tales om når man siger at en højtaler er hurtig, men så kunne man vel blot skrive det eller hvad. Uden at tage div. PR-afdelinger i forsvar så skriver man vel hurtig for at undgå for mange tekniske termer der alligevel ikke forstås at de brede masser, men måske er det i dette tilfælde uheldigt da det skaber de forkerte associationer.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
| Et bilstereofirma lavede engang en 80" bas. Inden den kom igang med at svinge var resten af musikken over alle bjerge. Kan man kalde den for "langsom" ? |
|
|
Næ det vil jeg kalde upræcist 
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ux226 skrev:
Jonas bojer skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
|
Jeg er for så vidt enig i, at ordet "hurtig" om en højttaler er et skidt valg, hvis det står alene (som det alt for ofte gør). Helt galt går det så når nogle taler om "hurtig bas". Jeg mener dog ikke det bliver meget bedre af at bruge et ord som "pitch" eller begrebet "pitch accuracy". Så kan man jo vende det om og spørge om en højttaler der ikke er særligt "pitch accurate" spiller med forkert tonehøjde? Dvs. spiller en 45Hz eller 55Hz tone med et 50Hz indgangssignal? Same sh*t.
Nej, det der ofte menes når en højttaler omtales som "hurtig" er en god/ren impuls-respons. Med behersket (evt. intet) overshoot eller efter-ringning. Det kan man vel med rette kalde "præcision", selvom dette begreb også vil kunne dække over mange andre ting, f.eks. frihed for harmonisk forvrænging, som højttalere generelt forsyner os lyttere med i rigelige mængder. Hvis en højttaler reagerer hurtigt OG præcist på impulserne i signalet, og stopper (ophører med at udstråle lyd) lige så hurtigt og præcist når impulsen er ovre, kan man vel tale om en hurtig højttaler? Men taler man sinustoner eller andre akademiske signaler, der må siges at have meget begrænsede lighedspunkter med det jeg bruger mine højttalere til (gengivelse af musik) er begrebet "en hurtig højttaler" intetsigende.
Så jeg mener Kjeldsen har fat i noget mere rigtigt en Jonas. Men selv en enhed med ekstrem accelerationsfaktor vil kunne bringes til at have en usselt ussel impuls-respons, hvis ikke kabinettet den sidder i er dimensioneret optimalt. Impulsresponse er, og vil altid være, helt afhængig af samspillet mellem enhed, kabinet, filter og forstærker (og højttalerkabler, hvis vi absolut skal have ekstremerne med).
OK, det blev en smule rodet. Hvis jeg skal sammenfatte lidt, så mener jeg ikke at ordet "hurtig" er godt til beskrivelse af en højttalers egenskaber, slet ikke hvis det står alene. Hvis man ønsker at beskrive en højttalers præcision i tidsdomænet mener jeg nu heller ikke at man skal blande "pitch" eller "pitch accuracy" alt for meget ind i det. Det begreb kan være mindst lige så tvetydigt.
Det er ikke let, og hvis man skal kommunikere fornuftigt om højttaleres egenskaber må man undlade at skrive "popsmart" (Jonas kalder det salgsgas, og det synes jeg faktisk fint dækker det, når det bruges kommercielt). Man må forvente/forlange af sine læsere, at de gider sætte sig lidt ind i tingene, så de forstår hvad de forskellige parametre dækker over. Og ikke bare tro at en flot frekvensgang er alt... Nej, man må, som Jonas skriver, kalde tingene ved deres navn, skrive hvad det er man mener. Hvad er hurtigt ved en given højttaler f.eks.? Og måske overveje at droppe ordet hurtig, da det er misbrugt så meget at det nærmest er ubrugeligt nu... Rent, præcist... er bedre ord, men de skal heller ikke stå alene. Ren og præcis impuls-respons er det jeg mener bedst dækker det der oftest kaldes "en hurtig højttaler".
|
|
|
Enig. Det er blot fordi man langsomt bliver podet men disse "reklame" ting af brancen og når man så møder folk og snakker så bruger de disse upræcise termer og så kan det blive svært at forklare. Mit største problem her inde er at forklare når jeg siger at musikken bliver "hurtigere" i rytmen så misforstås det logisk nok på den måde at folk tror at pladen bliver afspillet hurtigere. Men det betyder blot at musikken hænger sammen rytmisk og det betyder at den er lettere at følge de enkelte passager og derfor føles det at der er mere fart over fæltet fordi musikken ikke sådanne halter instrumenterne imellem, pladen tager samme tid at spille i begge tilfælde. Dette er meget lættere at vide i en demo end forklare 
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Næ det vil jeg kalde upræcist 
|
|
|
"Upræcis" vil jeg karakterisere som symptomet. "Langsom" vil jeg kalde for årsagen.
Man kommer aldrig videre ved at sige, at et produkt spiller "dårligt" uden at finde ud af, hvad årsagen er. Finder man årsagen eller delårsager har man en mulighed for at arbejde videre med produktet.
En lægmand uden medicinsk kompetence kan sagtens se symptomet "syg", mens en med medicinsk kompetence måske vil stille diagnosen Influenza" Syg svarer til "upræcis" - diagnosen er "langsom"
Kan du se forskellen ?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv, skulle lige til at skrive noget lignende af det lasse skriver. Hvor mange almindelige forbrugere aner hvad impulsrespons, accelerationsfakor, timing mv. betyder i lydsammenhæng. "Hurtig" er dermed noget der kan forstås af alle, bortset fra dem der vil misforstå det. Jeg tror ikke på at der er nogen (almindelige mennesker) der forstår en hurtig højttaler som en der spiller 55 Hz istedet for 50 Hz.
Jeg mener derfor det er den eneste rigtige måde at beskrive system audios højttalere.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Øv, skulle lige til at skrive noget lignende af det lasse skriver. Hvor mange almindelige forbrugere aner hvad impulsrespons, accelerationsfakor, timing mv. betyder i lydsammenhæng. "Hurtig" er dermed noget der kan forstås af alle, bortset fra dem der vil misforstå det. Jeg tror ikke på at der er nogen (almindelige mennesker) der forstår en hurtig højttaler som en der spiller 55 Hz istedet for 50 Hz.
Jeg mener derfor det er den eneste rigtige måde at beskrive system audios højttalere.
|
|
|
Jaa men trikset betyder at folk tror at andre højtalere er langsomme og det er jo ikke tilfældet, det er jo det jeg har stødt på ude i virkeligheden, det er selvfølgelig ikke folk som os der har lidt forstand der falder i denne reklame teknik men andre der ikke går så meget op i det. Ligesom når vaskepulver reklamer siger at der ikke er salt syre i deres produkter så tror folk at alle andre produkter indeholder saltsyre derfor er denne reklame gang ulovlig. Tænk hvis du skulle købe mælk og på den ene stod "ude fortynder" så ville du jo vælge denne mælk også selom der ikke er fortynder i noget som helst mælk.
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... mon der er nogle der tror, at en CD på 70 minutter kan afspilles på 35 hvis højttaleren er hurtig ??? 
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tror System Audio refererer til udviklingstiden. Med 17 modeller på én gang kan der jo kun være tale om hurtige højttalere 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
|
Hej
Jeg tror System Audio refererer til udviklingstiden. Med 17 modeller på én gang kan der jo kun være tale om hurtige højttalere 
Hilsen
Nørd
|
|
|
LOL 
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
Tja... mon der er nogle der tror, at en CD på 70 minutter kan afspilles på 35 hvis højttaleren er hurtig ??? 
|
|
|
Ha ha ha 
Jamen, jamen, jamen... Denne problematik kan give anledning til megen god underholdning!
Jeg kan såmænd sagtens følge Kjeldsen, når han skriver at det er det eneste rigtige for System Audio at gøre, når de kalder deres højttalere "hurtige" i deres markedsføring. Men det ville sgu være befriende hvis de tog udfordringen op, og forsøgte at lære forbrugerne lidt om højttalere, også gennem deres markedsføring. Hvis nu de blot forklarede (det KAN gøres kort, ved brug af eksempler, f.eks. hvordan en stortromme eller knipset el-bas lyder - MEGET tydelige eksempler) hvad de mener deres højttalere er gode til at gøre "hurtigt".
Ville de sælge flere højttalere på denne måde? Aner det ikke... Men jeg tror det faktisk. Og det kunne være jeg fik lyst til at lytte til deres produkter igen, selvom jeg blev skræmt væk af en forfærdelig spids og tynd lyd sidst jeg lyttede til dem... (En del år siden). __________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |