Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højtalere ..hvilke ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 September 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Ja jeg leder efter et par nye højtalere.

Jeg er næsten blevet færdig med at bygge 2x 12" frequence sub ( fra frequence.dk ) og jeg leder efter et par front højtalere der kan følge godt med de 2 subs ... deres bass er ikke så vigtig da jeg har tænkt mig at bruge de 2 subs til det hele ( musik/film ) .

jeg vil gerne have mellemtonen og diskanten kan spille lidt op da jeg er vant til cerwin vega-dc15 ( self forventer jeg ikke samme lydtryk )

det skal lige siges jeg vil samle et surround setup 5,1 og jeg kan godt leve med et par små front højtalere indtil jeg har sparet op til nogle større , fordi så kan jeg bruge de små til bagHT senere hen.

Stor Front HT krav : Mellemtone og diskant skal kunne spille ret højt når jeg skruer ned for bassen i HT'en , de skal spille klart/rent og være ret detaljeret ( i forhold til CV ) maks pris fra ny 10000,- per sæt

Midlertidig front HT senere bagHT krav : ikke andet end at de skal kunne integreres med de store frontHT og helst være fra samme serie, med samme design. Maks pris fra ny 5000,- pr. sæt

højtalerne skal helst kunne drives af en reciever som bliver en H/K med minimum 5x80w@8ohm ( effektblok er ikke en mulighed )

og til sidst ... jeg hører næsten al slags musik , klassisk undtaget

håber i kan forstå hvad jeg mener.

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

og forresten jeg har tænkt mig at købe brugt så mit budget er ikke 15000 for alle højtalere nærmere 7500. grunden til at jeg skrev maks NYpriser var at det ville være lidt nemmere at finde ud af.

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

intet ?

baltazar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 September 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Tjaa, Dali 450 eller 850 er vel et bud?
Jeg har et sæt 450 som jeg købte for en måned siden og de spiller super lækkert selv uden sub.

Men hvis det er kan du altid sælge dine fronter igen når du skal have bag ht, man kan jo nemt have skiftet mening i mellemtiden
Til top Vis baltazar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af baltazar

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

jEG HAR også kigget lidt påa 850 , 909 og concept 10 .... men kan disse højtalere spilles rimeligt godt op af en H/K med 5x85w@8ohm ?

skal dog siges at jeg hælder mest til concept 10 ...

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

fubu2709 skrev:

jEG HAR også kigget lidt påa 850 , 909 og concept 10 .... men kan disse højtalere spilles rimeligt godt op af en H/K med 5x85w@8ohm ?

skal dog siges at jeg hælder mest til concept 10 ...

Det er alle forholdsvis store højttalere - især 909 og Concept 10. De to er også deciderede spille-meget-højt kasser og de har det bedst med noget effekt, selvom de er rimeligt følsomme. Det handler ikek så meget om at spille højt (for det kan de med garanti) men hvordan de gør det. Jo mere effekt du får, des mere kontrol er der over lyden. Renere diskant og mere stram og præcis bas.

850'erne er lidt en anden genre højttaler. Ikke så meget larme-buldren som de to, men mere musikalske. De er dog også forholdsvis store, så forstærkeren er nok lidt i underkanten.

Hvis du godt kan lide lyden fra 909'erne så kunne du jo overveje Dali Blue, som er arvtagerne fra den blå serie (850'erne er ca. samme årgang med fra "rød"). Rød = musikalsk mere hifi-agtigt, blå = spille-højt rock-højttaler. Ikke noget ondt ord om blå serie, hvis man kan lide hårdtslående musik. Der var smæk og skarphed der klædte f.eks. Zapp Zapp rigtig godt.

Hvor stort er dit lytterum og hvilke præferencer har du til lyden? Hvis dit lytterum er mindre end 30-40 m2 - kunne du let klare dig med nogle mindre højttalere.

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Lige netop Concept, som du jo hælder til, har jeg lidt erfaringer omkring.

En af mine kammerater har et sæt concept 8, dvs. 2 x 8" basser. Han spiller disse op med en Harman/Kardon 235 reciever ( 55 w, 8 ohm. ).

Det lyder rigtig godt, klangen er perfekt mellem disse apperater, og må ærlig talt indrømme, det kan virkelig flytte noget! De er fulde af krafter, evnen til at drive besværlige højttalere, har også altid været Harmans alfa omega.

Så når du får en reciever som er ikke dobbelt så stærk, men godt deroppe af, så kan du roligt stole på, at den vil kunne holde en lign. højttaler i god skak, hvad angår bas!

Held og lykke med dig køb.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen :) .... jeg vender nok tilbage , men først skal jeg ned og bruge noget tid i HFK.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes