Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kobberfoliespoler, duer de?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

På nedenstående shop og et par andre steder kan man købe nogle spoler til højttalerdelefiltre, som er fremstillet af kobberfolie i stedet for kobbertråd.

Så vidt jeg forstår har de mindre kapacitans end alm. spoler og skulle derfor være bedre til at dæmpe højfrekvens.

Er det ikke bare noget vås, idet spoler jo per definition dæmper høje frekvenser, det er jo derfor de anvendes i serie med bas/mellemtonehøjttalere i delefiltre??

Har nogen af jer i øvrigt erfaring med denne type spoler, hvad er lyttegevinsten?
Kan forbedringen sammenlignes med den man får ved at gå fra elektrolytter i delefilteret til polypropylenkondensatorer?

http://www.audiocominternational.com/store/product.asp?numPa geStartPosition=1&P_ID=69&strPageHistory=cat&str Keywords=&strSearchCriteria=&PT_ID=140

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Ja, de dur s´gu. Jeg har skiftet til Polink foliespoler, og har ikke fortrudt (de er dyre) investeringen. Lyden er ganske enket betydeligt bedre end alt andet jeg har hørt. Bastransienter går bedre igennem, og mellemtonen er betydeligt klarere, end alle andre spoler. Prøv dem, prøv dem! Jeg har ingen forstand på det rent tekniske, men jeg kan høre at lyden bliver meget bedre.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Ja, de dur s´gu. Jeg har skiftet til Polink foliespoler, og har ikke fortrudt (de er dyre) investeringen. Lyden er ganske enket betydeligt bedre end alt andet jeg har hørt. Bastransienter går bedre igennem, og mellemtonen er betydeligt klarere, end alle andre spoler. Prøv dem, prøv dem! Jeg har ingen forstand på det rent tekniske, men jeg kan høre at lyden bliver meget bedre.

".....end alle andre spoler."

Gælder det også alle andre foliespoler? Hvor købte du de spoler og hvad kostede de?

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Du kan bla. købe dem her  http://www.frequence.dk/  Jensen capasitors laver nogle der har papir i olie som isolationsmateriale. Dog til en noget anden pris.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

finn52 skrev:

".....end alle andre spoler."

Gælder det også alle andre foliespoler? Hvor købte du de spoler og hvad kostede de?

Jeg købte mine hos Audio Technology (FlexUnits). Priserne husker jeg ikke nøjagtigtig (det er snart 3 år siden), men det er mere end det dobbelte af trådviklede spoler.

Eltek (Norge) har en prisliste i PDF-format på deres hjemmeside:

http://www.mamut.com/dynabel

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes