Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lave en alm højttaler om til sub?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Min ven har et par Cerwin Vega V10F. Han bruger dem ikke så tit, så vi ville prøve at lave en subwoofer ud af dem. Indtil videre har vi kun brugt en af dem til sub.
Her er en tegning over hvad vi har gjort:

Fra sub pre-out har jeg brugt et almindeligt phonokabel, og så kun sat det ind i højre-indgangen på Line in, og så sat balancen på forstærkeren helt til højre. Det burde vel give hele LFE signalet til den sub der eller hvad?

Det virker da, men det er svært at høre den, selvom jeg har skruet op på klokken 12 på stereo forstærkeren, og jeg har sat +10 dB LFE på surr. rec.'en.. Kan man ikke få den til at træde mere frem??

Og en anden ting, kan man godt bare uhæmmet bruge en højttaler på denne måde eller vil den tage skade af de lave frekvenser? Er den overhovedet i stand til at gengive noget af LFE signalet??

PS: Dette er bare et forsøg, det er ikke ment som noget permanent.

I øvrigt en flot tegning ikk?

Med Venlig Hilsen
Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Smuk tegning

Jeg kan ikke umiddelbart se noget galt i at lave en sub på den måde. Men ville måske frygte at CVen simpelthen cutter de aller dybeste frevenser (sub går ned til 10hz, right??) så det ville i hvert fald være værd at tjekke hvor dybt CVen går.

Dog ville jeg overveje en billig mono blok i stedet for en stereo forstærker.

Men hvad ved jeg?

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Frekvensgangen på CV V10F er 38-20.000 hz (iflg. Hi-Fi Klubben). Til sammenligning er frekvensgangen på en Dali SWA12 på 35-150 hz (iflg. Hi-Fi Klubben).

En monoblok ville nok være bedre til formålet, men som sagt er dette indtil videre bare et forsøg for at afprøve nogle teorier, og jeg havde tilfældigvis en stereo forstærker stående.. Dog har jeg en anden stereoforstærker der kan køre mono. Ville det være at foretrække istedet?

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

35hz? Hmm.. My bad

Det vil jeg skyde på. Ulige belastning af en forstærker er vist ikke så godt. Hvor kraftigt er de forstærkere egenlig? Vil umiddelbart skyde på at du skal knale mellem 50 og 100 watt ind i den før det kan høres

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Til sammenligning er frekvensgangen på en Dali SWA12 på 35-150 hz (iflg. Hi-Fi Klubben).

Blot til din orientering, så testede jeg engang en SWA12 med en tonegenerator  (på HTPC'en) og den gav et godt hørbart output ned til 25Hz

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Tak for oplysningen da  Det skal helt sikkert nok passe det du skriver. Det skulle da ikke være første gang at Hi-Fi Klubben oplyser forkerte specs..

Jeg ved ikke helt hvor kraftig den forstærker jeg bruger er, men det er en ca 5-10 år gammel Pioneer.. Men har overvejet at prøve med min Luxman. Den er dual-mono opbygget og har (så hut jeg hvisker!) en opgiven udgangseffekt på 2x50 watt. Hvis jeg kører den over i mono, bliver det så 1x50 watt, eller bliver det en højere udgangseffekt?

PS. Det er en Luxman L-10 fra 1980.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget med at man kan tage plus polen på det ene udgangs sæt og minus polen på det andet sæt og dermed belaste forstærkeren lige meget i hver side? (Kloge hoveder må gerne rette her)

Det kræver naturligvis at man sender mono sub signalet til både højre og venstre kanal med Y-split.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Blot til din orientering, så testede jeg engang en SWA12 med en tonegenerator  (på HTPC'en) og den gav et godt hørbart output ned til 25Hz

Hørbart? Så vidt jeg ved kan man ikke høre så dybt. Mærkbart måske?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Hørbart? Så vidt jeg ved kan man ikke høre så dybt. Mærkbart måske?

Ja - det var skam med ørene  Er det iøvrigt ikke under 20Hz man ikke kan høre?

EDIT: Hurtig Googling; se her lidt nede på siden under Lydopfattelse (20-20KHz) http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document& ; ;objno=6333

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg husker det nu som 60-80.. Men skal da ikke forsværge noget

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Nej det er nu 20hz-20khz man kalder for det hørbare område..

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Tror bare jeg sætter mig over i en krog og snakker om computer

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Tror bare jeg sætter mig over i en krog og snakker om computer

LOL

@Krog - nogen fremskridt i eksperimentet?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Vi har ikke rigtigt kigget mere på det i dag.. Jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan og hvorledes..

Pt. har jeg sat 1 kabel fra Sub Pre-Out over i en alm. forstærkers Line indgang.. Men jeg kan jo kun sætte den ind i et af hullerne, så enten spiller den kun i højre eller også spiller den kun i venstre. Jeg har så valgt højre.. Men vil den stadig få hele LFE signalet når jeg har gjort det sådan?

Desuden tror jeg at jeg har fundet en måde at sætte 2 subs på, selvom jeg kun har et højre-signal. På forstærkeren er der nemlig A+B terminaler. så kunne jeg vel sætte sub1 til A's højre højttalerterminal, og sub2 til B's højre højttalerterminal.. Og så slå både A og B til samtidig. Ville man ikke kunne det uden at overbelaste forstærkeren? Det er jo trods alt stadig kun 2 højttalere..

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Du kan vel bruge et Y-spilt ud fra receiverens pre-out til begge kanaler på forstærkeren? Så kører det jo som et normalt sæt.

Jeg ved ikke noget om A+B løsningen og skæv belastning/overbelasntning af forstærkeren...

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:

Pt. har jeg sat 1 kabel fra Sub Pre-Out over i en alm. forstærkers Line indgang.. Men jeg kan jo kun sætte den ind i et af hullerne, så enten spiller den kun i højre eller også spiller den kun i venstre. Jeg har så valgt højre.. Men vil den stadig få hele LFE signalet når jeg har gjort det sådan?

Jo, jeg vil da mene hele LFE signalet bliver modtaget af din forstærker - også selvom det kun er højre- eller venstre kanal, der får det. Din sub pre out (LFE) udgang fra surround recieveren er jo beregnet til at "føde" en aktiv subwoofer, og du ville da blive noget skuffet, hvis ikke dén fik hele LFE signalet.

Krog skrev:

Desuden tror jeg at jeg har fundet en måde at sætte 2 subs på, selvom jeg kun har et højre-signal. På forstærkeren er der nemlig A+B terminaler. så kunne jeg vel sætte sub1 til A's højre højttalerterminal, og sub2 til B's højre højttalerterminal.. Og så slå både A og B til samtidig. Ville man ikke kunne det uden at overbelaste forstærkeren? Det er jo trods alt stadig kun 2 højttalere..

Ææhh....Jo, du vil stadig kunne overbelaste forstærkeren, selvom du kun bruger 2 højttalere - De 2 højttalere bliver jo trukket af de samme udgangstransistorer (nemlig i enten højre- eller venstre kanal), og dermed vil den kanal spille ind i en belastning, der er lavere end hvis du kun havde én højttaler på. Et y-splitter kabel (så både hjøre- og venstre kanal kan få hele LFE signalet) må være det rigtige at bruge, hvis din forstæker ikke har en monoknap?!

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Ahh ok. Jeg har en forstærker jeg kan bruge som kan køre mono.. Men jeg har ikke nogen y-splitter, jo jeg har en men den passer af en eller anden grund ikke ind i min forstærker... Det er åbenbart sådan en der skal bruges til pc'ens lydkort eller noget (altså den jeg har).. Men hvis jeg prøver at bruge den forstærker der kører mono og så sætter sub1 til højre terminal og sub2 til venstre terminal, så vil begge spille ?

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Ahh ok. Jeg har en forstærker jeg kan bruge som kan køre mono.. Men jeg har ikke nogen y-splitter, jo jeg har en men den passer af en eller anden grund ikke ind i min forstærker... Det er åbenbart sådan en der skal bruges til pc'ens lydkort eller noget (altså den jeg har).. Men hvis jeg prøver at bruge den forstærker der kører mono og så sætter sub1 til højre terminal og sub2 til venstre terminal, så vil begge spille ?

Ja, hvis den har en monoknap (og du aktiverer denne), og du sætter ledningen fra sub pre out til en af kanalerne, så skulle den gerne spille LFE signalet i både højre og venstre kanal.

Det kabel du har, kan være et (stereo) minijack -> phono, og ja det passer fint til en computers analoge udgang på lydkortet, men ikke i alm. hifi

M.V.H.
Søren

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeps det er sådan et jeg har. Købte et en gang for meget længe siden. Havde det bare lige liggende..

MEN! Hvis jeg stadig kun forbinder 1 phonokabel til højre udgangen og altså ikke noget til venstre udgangen, kan jeg så stadigvæk få LFE i begge højttalere, forudsat at jeg har slået mono-knappen på effektforstærkeren til subs'ne til?

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:

MEN! Hvis jeg stadig kun forbinder 1 phonokabel til højre udgangen og altså ikke noget til venstre udgangen, kan jeg så stadigvæk få LFE i begge højttalere, forudsat at jeg har slået mono-knappen på effektforstærkeren til subs'ne til?

Efter min bedste overbevisning, ja Men, som de siger andre steder.....Prøv det

M.V.H.
Søren

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum