Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Et godt forslag til højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 09 November 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Jeg synes det kunne være fedt at prøve andre højttalere. Jeg har i øjeblikket Dali 6006. Jeg købte dem lige da min Hifi-interesse blomstrede op. De lød jo meget godt, men jeg synes de mangler noget nu. Jeg tror ikke jeg er interesseret i et par gulvhøjttalere igen. Denne gang må det godt være reolhøjttalere (eller noget lidt større, men ikke under kategorien "gulvhøjttaler"). Jeg kan godt lide SA's lyd men har kun hørt 1280 og Explorer. Har ikke hørt andet med dem, men jeg er vild med begge de nævnte modeller.
Jeg hører temmelig en del forskelligt - fx hører jeg AC/DC, Buddy Guy, Jethro Tull, Mike Oldfield, Cat Stevens, Metallica, Jefferson Airplane, Sorten Muld mm. Så altså en god allaround højttaler er vel hvad jeg søger...
Budget? Tjaa, hvad kan man få for et sæt Dali 6006, der er fra Maj 2005, med udvidet garanti hos HFK og i perfekt stand? Nyprisen var 5000,- (+udvidet garanti), så jeg vil tro ca. 3000 kr.? Man kan måske forlange mere (taget i betragtning at de er så nye), men der er nok ingen der vil købe dem for mere, når de kan få et sæt der er et par år gammelt til mindre.

Men hvad vil i så mene at man kan få af højttalere til 3000 kr.?

Kravene er:
En mindre højttaler der har en lækker mellemtone og diskant. Bassen behøver ikke være kælderdyb men den skal være på plads og hænge sammen med resten - og så skal man helst ikke føle behovet for en subwoofer, da jeg ikke har råd til det sådan lige på stående fod .

Det øvrige udstyr de skal spille med, vil være:
forstærker: Luxman LV-103 (med rør i signalvejen og mosfets i udgangene)
cdafspiller: Harman/Kardon HD7450
pladespiller: Pioneer PL-445

Jeg er åben for alle mærker, men jeg tror nu jeg vil prøve noget andet end Dali denne gang. Jeg vil helst købe nyt da der findes muligheden for at låne med hjem fra butikken i et par uger og lytte. Men hvis der er noget brugt som bare spiller, så vil jeg da gerne høre det..

Men det skal siges at før jeg kan købe noget som helst, skal jeg have solgt de Dali'er. Så dette er indtil videre kun en tanke..

Håber der er nogle gode forslag :)

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 November 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Audio Pro Black Pearl V.2  kunne være en løsning. Listepris 3500,-. sættet. Men kan sikkert presses

Har en god bund, størrelsen taget i betragning.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Ja, men hvad så med diskant/mellemtone? Det er der jeg forventer mest..

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt den "nye" opgraderet Audio Pro Black Pearl V.2. Kun forgængeren. Og den havde en god sammenhæng i diskant/mellemtone. Noget jeg selv sætter meget højt. Også en af grundene til at jeg for nyligt købte et par 1280.

Audio Pro Black Pearl V.2 skulle være opgraderet på flere punkter. Og hvis den bare spiller marginalt bedre end forgængeren, er den alle moneterne værd

Link: http://www.audiopro.se/products/image_blackpearlv2.asp

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ok. Det kunne være man skulle overveje at låne den med hjem.
De ser også ud til at være meget god kvalitet.. Ihvertfald hvis man ser på vægten - 12 kg! Det er ca. det samme som en Cerwin Vega V-10F (med en 10" bas, diskant og ca. 5"mellemtone)..

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Du kommer desværre ikke særligt langt for 3000,- på nymarkedet.

På brugtmarkedet, kan du, med en lille smule held, finde et sæt Avance Sig. 3 MKII til det beløb. Er overbevist om at de kommer meget tæt på det du søger... og at det ikke bliver bedre til prisen.

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Ok. Det kunne være man skulle overveje at låne den med hjem.
De ser også ud til at være meget god kvalitet.. Ihvertfald hvis man ser på vægten - 12 kg! Det er ca. det samme som en Cerwin Vega V-10F (med en 10" bas, diskant og ca. 5"mellemtone)..

Et ekstra link med review: http://www.audiopro.se/products/testreports/test_blackpearl_ v2.asp

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Når det kommer til kompakt højtalere vil jeg da lige nævne dem jeg selv har.

Dali Concept 2 som jeg syntes har god bund, lækker mellemtone og sprød diskant. Og så med nogle gode kabler er de svære, at sige nej til.

Men ellers er der brugt markedet hvor du helt sikkert kan gøre et godt køb.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hmm. Måske ikke dali concept 2 - jeg vil prøve noget andet end dali, som jeg skrev.

Er der andre gode forslag?

KimX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Fik du solgt dine Dali 6006? Hvis du gjorde må jeg så spørge hvad du fik for dem?
Jeg er selv ved at købe et sæt brugte Dali 6006,
så man er jo lidt nysgerrig om man får dem til en god pris :)
Til top Vis KimX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimX

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Den mindste Aurum Cantus 2SE med den lækre bånddiskant kunne også være et bud i 2-vejs. Har dog ikke hørt dem underkontrollerede forhold...

Som brugt skulle det ikke være umuligt at finde indenfor din prisramme - kender ikke lige brugtprisen...

EDIT: Check lige denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13616 eller søg på sitet efter flere  http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=Aurum+Cantus& SM=1&SI=PT&FM=0&OB=1

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle Audio Note AX-2. De har virkelig en god top og mellemtone.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

KimX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Undskyld, det var mig der skrev i en gammel tråd, jeg skulle nok have sendt en PB i stedet for

Til top Vis KimX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimX

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Nej jeg har ikke fået dem solgt endnu, og har heller ikke prøvet, da jeg ikke har fundet nogen højttalere der var så spændende. Men jeg har skrevet til en person som ville købe et par 6006. Så må vi se hvad der sker. Skal nok melde tilbage.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 December 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Mit forslag vil også være at købe et sæt brugte avance sig. 3 mkII. Her får du virkelig meget højttaler for pengene. De spiller virkelig godt, og er en fantastisk all-round højttaler. For omkring 6K, kan du købe den nye model i expert varde, men den har jeg dog ikke hørt. Men 3K for et sæt mkII, er ikke meget....

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Nu har jeg fået solgt Dali 6006. Fik 3.000 kr for dem. Så er der lidt i puljen til nye højttalere.
Jeg har besluttet at de ikke behøver være nye, ej heller standerhøjttalere. Jeg har overvejet System Audio, da jeg har System Audio som baghøjttalere og centerhøjttaler i mit surround setup. Og så er jeg vild med lyden. Jeg kender en i min by der sælger et par helt nye SA 1730 til 4.000 kr. Det er jo en god pris (kan se at i Scala Hi-Fi Odense koster de 3.999 pr. stk.)

(Det skal siges at jeg ikke har snakket med ham om det endnu, og jeg ved ikke om han stadig har den. Så bare hans annone på nettet)

Nogen der kender højttaleren, og kan fortælle lidt om den? Tror i bassen i dem vil blive god til et 12 m2 værelse?

(Grunden til jeg solgte Dali 6006 var fordi bassen var alt for udefineret pga. rummet. Det var faktisk nogle gange somom der manglede bas, pga. al denne "mudder". Så min konklusion er at for at få mere/bedre bas skal jeg have mindre/færre basenheder).

Jeg har købt center og baghøjttalere af den samme person, og har begge gange fået lov at låne det med hjem for at afprøve det. Så det tror jeg også jeg kan få lov til denne gang, hvis det er. Men kom gerne med lytteindtryk alligevel.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har selv b&w cdm1se ('forgængeren' for 705) og dem er jeg godt tilfredse med...DOG mangler der lidt bund! tror generelt at det er kendetegnet ved standerhøjtt. .. Jeg synes at b&w har en rigtig godt mellemtone og diskant...måske du også syntes det? b&w 705 kunne måske være et bud...eller VA haydn? (taler om brugt)

Jeg tror det bliver svært at finde en standerhøjtt. som spiller 'godt' til 3000kr som ny ihvertfald..

God jagt

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej flaz. tak for input. Men jeg har besluttet at det ikke nødvendigvis skal være standerhøjttalere. Nu har jeg snakket med en der vil sælge mig et par nye SA 1730 til 4000 kr (det er halvdelen af nyprisen). Og det har jeg overvejet meget. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes