Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 00:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bruge begge indgange på sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 November 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Dali S1.2 subwoofer. Jeg benytter den normalt kun, når jeg ser DVD-film, men efter at have fået et nyt tv med subwoofer udgangssignal, vil jeg gerne tilslutte sub'en til både min surround receiver og tv'et på samme tid - eller i hvert fald finde ud af, om det kan lade sig gøre.

Der to indgange på sub'en: LFE og stereo signal indgang(e). Sub'en tænder signal, når der er signal på en af indgangene. Spørgsmålet er så, hvad der sker, hvis der er signal på begge indgange på samme tid? Vil der ske en mindre kortslutning eller er de to indgange separeret elektrisk? Er der nogen, der ved det (det er nok lidt forskelligt fra sub til sub) og/eller har erfaringer med det?

Mvh. Kim  

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen herinde, der har deres aktive subwoofer tilsluttet flere signalkilder?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 November 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er nogle receivere der har 2 line out (højre og venstre) og her skulle du bruge to kabler til din sub da den har 2 line-in. Andre receivere har kun en sub udgang til 2 lin in indgange og her skal du bruge en Y adapter som tilslutning. Du skal bruge begge dine line in da du ellers kun bruger halvdelen af subbens forstærker. Det ville jo være det samme som, at sætte højtalere til kun i højre kanal hvis man har A og B tilslutninger.

Så den duer ikke den der.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Sendt: 13 November 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

tilslutning. Du skal bruge begge dine line in da du ellers kun bruger halvdelen af subbens forstærker. Det ville jo være det samme som, at sætte højtalere til kun i højre kanal hvis man har A og B tilslutninger.

Øh Halvdelen af en monoforstærker? "De'en ommer" 

Det er hamrende ligegyldigt om du sætter LFE signalet i LFE indgangen, eller en af linieindgangene - subben får signalet alligevel (du kan godt bruge en Y-split til linieindgangene men det gør ikke den store forskel - måske lidt i niveau, men det kan man jo regulere sig til på volumenknappen)

Det er noget andet hvis du slutter subben til stereo pre-out - her skal man naturligvis bruge begge linieindgange for at få stereo signalet (der er jo sjovt nok 2kanaler der mixes til een), men der er altså stadig een forstærker inde i subben.

Angående det oprindelige spørgsmål, så tror jeg ikke du kortslutter noget ved at bruge LFE+linieindgangene.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 November 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en CV sub med 2 enheder. Begge enheder bevæger sig når jeg kun bruger den ene tislutning, men ikke lige meget. Hvordan det hvis det er en monoforstærker. Det kan godt være jeg er en ommer. Jeg skrev bare ud af egen erfaring med den jeg har.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Hej

Jeg har en CV sub med 2 enheder. Begge enheder bevæger sig når jeg kun bruger den ene tislutning, men ikke lige meget. Hvordan det hvis det er en monoforstærker. Det kan godt være jeg er en ommer. Jeg skrev bare ud af egen erfaring med den jeg har.

- skål

Det kan være din sub er specielt følsom overfor niveauet på indgangs signalet, men der sidder altså stadig kun een forstærker indeni (jeg har ikke hørt om subs med 2 forstærlere) - så det er altså ikke nødvendigt at bruge begge indgange. At der er 2 linieindgange er jo blot for at den skal kunne bruges i stereo...

...er den ene enhed i din sub en slaveenhed?

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar (især det på det oprindelige spørgsmål ). Jeg vil på et tidspunkt prøve at eksperimentere lidt med det og måle (vha. mit multimeter), om der er forbindelse mellem de to indgange (LFE + stereo). De er naturligvis forbundne i en eller anden grad idet de går til samme forstærker. Det meste af tiden vil der kun være signal på en to (tre) indgange, men hvis begge signalkilder er tændt på samme tid går det nok galt i en eller anden grad. Spørgsmålet er, om den ene eller begge signalkilder kan blive ødelagt ved det? Dem, der har designet forstærkeren i subwooferen, har måske lavet det sådan, at kun den ene indgang kan være forbundet ad gangen og den anden derved bliver afkoblet - fx med et relæ.   

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hej Kim - uden at være teknisk geni, vil jeg da mene at subwooferen selv mixer signalerne sammen - både dem fra linieindgangene og LFE signalet - uden at sende noget retur til signalkilderne. Prøv evt. at sende en forespørgsel på email til Dali.

Bare af nysgerrighed: hvordan har du tænkt dig at sætte TV'et til subben?

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

CHTT:

Måske har du ret i, at den blander LFE signalet med stereosignalet, hvis de begge er tilstede. Jeg mener ikke, at den "sender noget retur" til signalkilderne. Det jeg frygter er, at de to signalerkilder får kontakt med hinanden. Da signalkilderne stammer fra to forskellige apparater og ikke har samme signal på sig, må der vel ske en eller anden form for kortslutning - men det er bare et gæt. Jeg vil prøve at skrive til Dali, de (af alle) må da vide, om det er en god ide. 

Mit fladskærmstv har en sub preout udgang, som jeg havde tænkt mig at bruge.

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Svaret fra Dali:

Hej Kim

Tak for din mail og interesse i DALI.

Det er desværre ikke muligt at tilkoble flere apparater på samme tid, dette kan
i værste fald skade både dit tv og din forstærker samt subwoofer, eller skabe en
del støj eller effekttab.

Det du kan gøre er at koble dit tv sammen med din forstærker og få lyd ud i din
subwoofer via den. Det kan gøres på flere måder, de mest brugte metoder er at
anvende et scart-kabel med "audio-udgang" eller hvis dit tv har direkte udgang
til forstærker. Disse stik og kabler kan Hifiklubben skaffe til dig.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommmen til at kontakte mig igen.

Best regards

Henrik Høgh

Sales Assistant

DALI A/S

DALI Loudspeakers
In Admiration Of Music
-------------------------------------------------
DALI Denmark
Dali Allé 1
DK-9610 Nørager
Denmark
Office phone: +45 96 72 11 55
Fax: +45 98 55 19 40

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Toolate skrev:

Hej

- skål

Det kan være din sub er specielt følsom overfor niveauet på indgangs signalet, men der sidder altså stadig kun een forstærker indeni (jeg har ikke hørt om subs med 2 forstærlere) - så det er altså ikke nødvendigt at bruge begge indgange. At der er 2 linieindgange er jo blot for at den skal kunne bruges i stereo...

...er den ene enhed i din sub en slaveenhed?

Skåel sælv

Næh det er to ganske aktive enheder. Har nu prøvet og lege lidt med subben efter dette. Som jeg skrev syntes jeg, at de bevægede sig forskelligt eller den ene mindre end den anden. Efter nærmere beføling må jeg give mig. Jeg er åbent bart en "ommer". De bevæger sig ens. undskyld .

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes