Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Problemer med bodyshakers! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 27 December 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Har købt 1 stk. bodyshaker i dag for nogle håndører.

Sådan ser den ud. Hos mig skal den bruges til film, til at ryste sofaen.

Først satte jeg en pioneer forstærker til sub pre out på min surround forstærker. Så satte jeg shakeren til den pioneer og startede en film. Her havde jeg ikke monteret shakeren endnu, men holdte den bare mod sofaen mens en ven sad i sofaen. Effekten var fed. Det rystede gevaldigt! Der stod center, front og surround til Small på surround forstærkeren.
Efter at have konstateret at den virkede, skruede jeg den på min sofa. Jeg har brugt alle hullerne på den til skruer. Og nu gør den næsten ikke noget . Man kan ikke mærke den, men jeg har konstateret at den virker for jeg kan mærke med hånden at den bevæger sig lidt engang imellem...

Hvad kan der være galt? Jeg har tjekket alle tilslutninger og alt er som det var da det virkede ordentligt. Jeg bruger et ganske alm. phono kabel fra sub pre out til pioneer forstærkerens line indgang. Og så ganske alm ht.kabel til shakeren.

Jeg har overvejet at det kan være fordi den er skruet for godt fast? Så den ikke kan bevæge sig ordentligt. Men det er jo meningen at den skal sidde fast, og der er jo skruehuller til det? (jeg har ikke prøvet at skrue den ud igen, da det ville give nogle grimme huller, så ville først høre om det kan være det der er problemet!).

Så nogen der ved hvad problemet kan være - Så ud af skabet og skriv et svar.

Er der andre der har sådan en her? Hvordan har du monteret den og hvordan virker din?

Mvh Christian

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej Krog, problemet er at t-hansen ikke vedlægger nogen vejledning !

Du skal bruge afstandstykker (feks nogle møtrikker), når du skuer den fast - eller lave et hul ligesom når du monterer en højttaler. Den midterste del skal nemlig kunne bevæge sig frit.

Selv om den kun sidder fast med skruer i kanterne, overføres vibrationerne fint.

Jeg har en magen til. Savede hul i en MDF plade, skruede den fast og satte nogle sidestykker på, også MDF, så den peger ned mod gulvet (laminat gulv) og sidder lkemt fast under sofaen - uden skruehuller i sofaen.

Søg også efter Bas Vibrator her på siden.

Hej fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 December 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

hvor meget forstærker bør jeg bruge hvis der skal et par stykker af dem i hjørne sofaen ?

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Bjorn: Kort sagt: Der skal være luft imellem sofaen og shakeren?

hans123: Der skal ikke så pokkers meget til. Hvis du kan finde en ældre sony/pioneer/nad/marantz osv., burde den kunne gøre jobbet. Den billigste du kan finde der virker, skulle kunne gøre jobbet.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Ja, der skal være 10 mm eller så mellem shakeren og hvad du måtte skrue den fast på. Eller skru den fast på en plade, med et hul så der er frigang for den midterse, bevægelige del - og skru hele pladen op under sofaen.

Hvis du bruger to skal de kobles serielt - ikke prallelt. Har du 4, kobles de parallet to og to, som så kobles serielt.

Jeg bruger 80 watt til min (over kill), og har med stor fornøjelse også brugt min gamle 20 watts NAD forstærker. Bodyshakeren er ikke særligt effekt krævende, og du kan bruge stort set hvad som helst du måtte have liggende i rodekassen, som Krog også siger.

Denne burde t-hansen i øvrigt oversætte og vedlægge. Jeg har i øvrigt tilbudt min service, men de svarede aldrig.

http://www.fl-electronic.de/ihr_heimkino/bodyshaker.html

Hej fra Bjørn

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Det der med parallel og seriel kobling ved jeg ikke hvad betyder?
Jeg havde regnet med at købe 3 mere (så jeg har 2 bag på og 1 i hver side af sofaen), og siden min Pioneer forstærker har A og B ht.udgange, havde jeg regnet med bare at sætte dem til hver sin udgang og så ville det køre derudaf.. Kan man ikke det?

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej Krog, Bodshakeren skal tilsluttes LFE / Sub Pre out / bas udgangen som så via en gammel forstærker føder Bodyshakeren. En eller flere. De får med andre ord alle det samme signal.

De 4 enheder kobler du på denne måde, parallel/seriel kobling. Så ender du med den rigtige impendance på 4 ohm. Du ser også denne kobling på ovenståendem tyske hjemmeside

----------------

I       I

O     O

I       I

---------

I       I

O     O

I      I

------------

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Jeg forstå ikke rigtigt tegningen.. og jeg kan ikke så godt tysk, så har ikke kigget på siden sådan rigtigt forstå det. KAn du ikke forklare det mere idiot sikret?

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

OK, tag 2 enheder. De to farvede ledninger binder du sammen, de to ikke-farvede ledninger binder du sammen. Brug de normal plastik klemme, du bruger til 220 v ledninger, når du forlænger disse (plastikdimserne), hvis du ikke ligger inde med en loddekolbe,

Du har nu 2 sæt, som er bundet sammen (parallelt). De ligger nu hver for sig, og skal forbindes (serielt) på følgende måde:

Tag sæt 1: De ikke-farvede ledning forbindes til HT udgangen på forstærkeren. De farvede ledninger sætterr du så sammen med de ikke-farvede ledninger fra sæt 2. De farvede ledninger fra sæt 2 sætter du til HT udgangen på forstærkeren.

Dette burde være OK

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Tak for den udførlige forkklaring :) Skulle være lige til. kigger på det senere.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hej Krog

Hvis du orker mere, hvar jeg et opklarende spørgsmål ved. bodyshakers.

Kan du huske hvorledes det er med de tactile transducers fra Thansen.. har efterhånden fundet ud af at der skal være 1 cm. luft for at de kan bevæge sig..
Hvis det altså er de samme som de her (link).

Hvilken side skal kunne bevæge sig - begge 2 eller kun over eller underside?
Og er det hul der skal være lige så stort som "det tykke" på enheden, som må betegnes som svingspole "eller noget"?

Jeg har overvejet at købe 2, og montere dem på en plade der er min. 1 cm. tyk, og så skære hul ud til "det der skal kunne bevæge sig.." Jeg er bare ikke klar over hvor stort hul jeg skal skøre.. har ikke været forbi T-hansen endnu.
På dine pics ser det ud som om den flade "underside" ligger helt op til sofaen... kan de så bevæge sig optimalt, eller vil du også få mer eud af dem, ved at "frigøre" det bevægelige element.?

Kan du ca. huske, hvad og hvor megetaf dem der drøner frem og tilbage og ryster? (Har hørt at de 10mm. luft er rigeligt, at de kun flytter sig nogle mm., men ved ikke om det holder. Må nok give dem 1 cm som beskrevet?!:
Hvis hele enheden er 13. cm i diameter (siger Thansen), er selve "det tykke" stykke så ca. 10 cm eller hvad? (bare ca.). og skal hullet under dem i monteringspladen så også være 10 cm. stort. Så laver jeg bare en kant til at skrue træskruer i monteringspladen, og monterer denne under sofaen - igen med skruer. Mon ikke det holder?

Håber du orker at svare på mere ang. shakers Kan se du har brugt en lignende ide med at montere på en plade.. vil blot gerne gøre klar, så det er nemt at montere dem.

Jeg har skaffet en gammel NAD 3140 med 2x60W. det burde være nok.. Den støjer når man justerer volumen og L-R balancen.. men det er vel ligemeget ved en shaker.. de skal så have et videreført LFE-signal fra min sub, der kan linke videre med LFE-out. De får lov at køre fra ca- 60-70 Hz.

Mvh. Offcourse.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hullet i pladen laver du så stort at hele forsiden af enheden kan bevæge sig frit, og så skruer du den bare fast i pladen som om det var en almindelig højttaler.

Hej fra Bjørn

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Okay. Tak for svarene, her 2 år efter .

Men ja, jeg fandt også ud af hvordan det skulle sættes op ved at prøve lidt frem og tilbage.

I dag har jeg dog stereo i stedet for surround, så det er ikke aktuelt mere.

mvh.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Har du stadig shakerne liggende - kunne være interesseret i overtagelse- smid evt. en PM om det?

Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes