| Forfatter |
|
Brage Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Jeg er en newbee inden for hifi som lige ville spørge om noget.
Jeg har erhvervet mig et par JBL 250 Ti, da den altid for mig har været en af de ypperste højtalere.Har dog erfaret at højtaleren mangler bid i bunden,og ville lige høre om andre har oplevet det samme og evt hvad der er at gøre ved det.Hehe jeg har faktisk været gruligt meget igennem pgr. det, har slæbt recivere hjem på prøve skiftet cd afspiller, kabler og har haft forstærker til rep for at finde fejlen.Kunne bare ikke tro at en så magtfuld højtaler kunne have en så svag bund.
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket udstyr og kabler har du prøvet med JBL 250 ti'erne?
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brage
Det kan bestemt ikke passe at dine 250-er mangler bund, jeg har selv et par, og de mangler ikke bund.
Hvilken model er det du har? nøddetræ eller pianolak?
Hvor gamle er de, og har du lige købt dem?
Kan være de er ved at slippe i ophænget, det gjorde at mine pludselig gav mindre bund, men jeg har en kammerat der ordner de problemmer ganske billigt.
Der er rigtig meget bund på mine, hvilken forstærker har du på Dem? De er jo ikke de letteste højtalere at få til at sige noget, har du effekt nok?
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er imponeret det var hurtigt der kom svar.
Mit nuværende anlæg består af H&k AVR 7000 reciver en gammel pioneer pd 7700 cd og H&K dvd 20 dvd-spiller.
Har også prøvet denon AVC11SR for at se om det hjalp.
Højtaler-kabler jeg prøvede var nogle dyre fra hifi-klubben som kostede en krig.
Højtalerne er 12 år gamle og af nøddetræ,har købt den for et halvt år siden.
Jeg har kikket kanten efter og den ser ikke ud til at skadet.Faktisk ringede jeg igår til en som laver ophæng,og af ham fik jeg at vide at lige præsis 250ern havde et problem med dybden i rum under 100 m2.Han sagde videre at han mente han et sted havde læst at jbl anbefalede en sub til den.Jeg aner ikke om der er hold i det han siger.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen brage
Hvis dine 250 er 12 år så kig lige ophænget rigtig efter, evt tryk lidt på membranen så vil du kunne se om de er ved at slippe, hvilken pris har du fået for evt udskiftning??? hvis nødvendig, jeg gav kun 600 pr styk.
Jeg har selv en Harman men en 7500 til sourround men har da prøvet at have den på mine 250-er og der spillede de da rimeligt med dybbas, men normalt har jeg to ældre Denon POA 3000Z-er som bi-ampes på 250-erne og der mangler der ikke bass.
Det kan jo også være at delefitret er skadet, men det er også rimeligt nemt at undersøge, så det er bare at gå igang.
Men du skal også lige tænke på hvordan du har stillet din harman, den kan jo næsten det hele inde på menuen det kan være du har koblet sidesystemmerne til at køre fra en frekvens hvor den kobler bassen fra, og kun sender til den frekvens der er valgt ud i dine 250-er
mvh Velkommen
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sub. på en 250ti?
Hvis du mangler bas må højtalerren være i stykker, mig bekendt er det en 12 tommer der sidder i.
Den skal dog have rigeligt med luft bagtil for at kunne flytte den nødvendige luft. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt mere
Det er rigtigt at der i tidernes morgen kunne købes en sub til dine 250-er som hed B480 og var lavet til dette formål.
Ang rum på under 100m2 så har jeg mine i ca 30m2 da jeg måtte købe et mindre hus da jeg blev skilt for en del år siden, og her er der stadig ikke problemmer med bass.
Jeg har haft mine fra ny i 91 og i de papirer der følger med skulle de kunne gå til 16 hz, men under visse betingelser, men den eneste svaghed denne højtaler har, er at den kan slå svingspolen i bund og så lyder den bestemt ikke godt, så pas på her når du skruer op, følg den med dine ører, og læg mærke til hvor den begynder, på dit display i din harman
mvh Velkommen
|
| Til top |
|
| |
Bandit Branchemedlem

Expert Varde
Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
En sub. på en 250ti?
Hvis du mangler bas må højtalerren være i stykker, mig bekendt er det en 12 tommer der sidder i.
Den skal dog have rigeligt med luft bagtil for at kunne flytte den nødvendige luft.
|
|
|
Det er faktisk en 14" udgave af JBL's dejlige 15" 2235H, letdrevne er de, man de kræver altså STRØM hvis de skal gengive det fede JBL "hug", prøv evt. at benytte din preout, og smid et effekttrin på!
Den bedste lyd jeg endnu har hørt fra et sæt 250'ere var med et Cayin 270P effekttrin, det har simpelthen en autoritet og en dynamik, som ellers kun er at finde i "krell" klassen... Om dens lidt "softe" klang opefter, er noget for dig, er jo en smagssag, men jeg opfattede det som et "perfect match" - hurtig og meget kontrolleret bund, dejlig mellemtone, og en - for JBL - rigtig god top....
held og lykke! __________________
Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
600 kr pr stk det var billigt, det var værd at overveje som en mulighed.
Jeg har været hele menuen i hk igennem flere gange, og er klar over at crossoverfrekvensen ville være det kildne punkt men den burde deaktiveres hvis man vælger stereo, large højtalere og ingen sub.Det var derfor forstærkeren var til rep, jeg troede at prosessoren var defekt.
Har prøvet at koble højtaler kablet direkte til bassen for at se om det var delfiltret som var defekt, men det gav inge forbedring.Det er ligsom om det er utroligt svært at få bassen til at bevæge sig når man spiller musik,selv ved høje lydtryk bevæger den sig næsten ikke.
Bassen i højtaleren er en 14 tommer og jeg har ca 40 cm luft bagved,ved godt at der burde være en meter, men konen vil ikke give mig mere luft :)(Hun hader for øvrigt højtaleren og håber den er defekt så jeg bliver nødt til at købe noget andet :) :) ).
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brage skrev:
|
600 kr pr stk det var billigt, det var værd at overveje som en mulighed.
Jeg har været hele menuen i hk igennem flere gange, og er klar over at crossoverfrekvensen ville være det kildne punkt men den burde deaktiveres hvis man vælger stereo, large højtalere og ingen sub.Det var derfor forstærkeren var til rep, jeg troede at prosessoren var defekt.
Har prøvet at koble højtaler kablet direkte til bassen for at se om det var delfiltret som var defekt, men det gav inge forbedring.Det er ligsom om det er utroligt svært at få bassen til at bevæge sig når man spiller musik,selv ved høje lydtryk bevæger den sig næsten ikke.
Bassen i højtaleren er en 14 tommer og jeg har ca 40 cm luft bagved,ved godt at der burde være en meter, men konen vil ikke give mig mere luft :)(Hun hader for øvrigt højtaleren og håber den er defekt så jeg bliver nødt til at købe noget andet :) :) ).
|
|
|
Ja, kvinder og Teknik __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen brage
For det første så vil den 14" enhed ikke bevæge sig ret meget, og afstanden til bagvæg bør iflg. JBL bog der følger med bare være mindst 30 cm, og hvad angår kvinder og teknik??????ja hvorfor har de dog fået så små fødder, ja det kan da kun være for at komme tættere ind på komfuret
mvh Velkommen
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brage,
Hvad mener du med at den mangler "bid" i bunden? Er det dyb bas du mangler? eller bare noget knald i bassen.
Husk at den basenhed der bliver brugt er en LE14H med en 4" svingspole! Og den har det best med en meget strømstærk forstærker.
Der har været 4 forskellige 250èr genem tiden!
JBL-250! Den første, benyttede en fenol diskant og en LE4 mellemtone med pap membran! Denne model havde en lidt mørk lyd, med dengang kendt JBL lyd!! sådan lidt halv-slap slambas A`la L-100.
JBL-250 TI! Her havde man strammet lidt op på lyden, og sat en 035ti titaniums diskant i "denne var første genaration af 035Ti" Mellemtonen var stadig den samme. Denne havde en god og relativ dyb bas.
250 TI CC! Den første i lak, Nu havde Asien også fået øjene op for 250èr og ville kunne drive den med deres små eksotiske rør forstærker, hvilket betød at man blev nød til at ofre lidt på basen for at gøre højttaleren lidt mere følsom, desuden var den også blevet noget af et hit i Tyskland, og dengang ville Tyskerne, have måske lige et par db. mere i diskanten. Diskanten var også 035TI men der var kommet en ny mellemtone, med plastik membran. Denne model lyder lidt lys, og man kunne godt ønske at der var mere bas.
250 TI LE! Den sidste version, med nyt lidt større kabinet, tunet til at have en del mere bas, desuden køre den med for-polariseret kondensatorer i delefilteret. Klart den mest vellykket af dem alle.
En sidste ting! Da man tilbage i 1978 lavede 250èrne, var planen at man kørte dem med en subwoofer "JBL B-480" som var en 18" med en 2245H basenhed.
for ikke at gentage mig selv for meget! så har jeg lavet et indlæg her i forum, tidligerer om 250èrne.
hilsen
Peter
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lool du skulle ikke ha sagt det med fødderne, nu vil min kone ikke lave mad mere(hun har store fødder).
Jeg har tænkt på det med en effekt forstærker på front højtalerne, men hvis det er bassen som er defekt ville det jo være spildt :(
Hvordan finder man ud af om bassen er defekt, når den spiller men bare ikke nok?
Har lige nu investeret i en sub til at starte med, så man ikke sidder og græder når man hører musik(b&w asw 675)men det ville være dejligt hvis højtaleren kunne klare det hele selv når man lytter musik.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at du lige skal checke fasen på bas-enhederne! det kunne jo være at den ene måske en gang har været ude af kabinettet, af en eller anden grund, og blevet sat forkert i. " På ældre JBL enheder er det næmlig den røde terminal der er 0"!! Da strøm går fra plus til minus.
Du tager et 1,5V batteri, og sætter på den røde og sorte terminal bag på højttalerne, og her skal basenheden bevæge sig den samme vej på begge, når batteriet vænder ens.
Hvis de ikke gør det, kan du lige skrue bassene ud, og kikke om ledningerne! den der har en tynd sort streg, skal på den sorte klemterminal.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er utroligt hvad i ved om den højtaler.
Jeg er ikke basfanatiker,men kan godt li at man kan mærke den i maven når der spilles højt.Så det er vel både bid og dybbas jeg mangler,det er ligsom om at bassen ikke vil bevæge sig ned under 80 hrz.Men hvis jeg kobler subben på er det ligsom der kommer en extra dimmension i musiken.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var sq ikke meningen hun skulle holde op med at lave mad, og lige en rettelse til Peter, 250 le var den første udgave med piano-lak og så kom den der hedder cc med batteridrift i delefilter, ellers må man sige om Peter at han kan det med type-betegnelserne.
Prøv at tage enheden ud og ohme den igennem, den skal måle noget omkring 6,3-4 ohm og hvis det er i orden så kan det næsten kun være delefiltret jeg har selv haft problemmer med det men dog i diskanten og her tog jeg et stykke ledning og begyndte fra en ende at kortslutte alle komponenter mens de spillede ligeså stille og pludselig ved en 5w modstand der sidder og beskytter den så spillede den, og hvis der er noget galt med det må det kunne ordnes på samme måde.......
mvh Velkommen
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Velkommen.
Beklager men CCèrne har ikke batteridrift i delefilteret. Mange tror at de har, og det var også planen! Men da hi-fi klubben skrev en artikel om dem sammen med den lille K-2 5500, som havde, så koblede man artiklene sammen. Men de højttalerer der så kom hjem, havde ikke batteridrift " Kun 250 LE"
Peter
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhhhh nu bevæger vi os ud i noget jeg ikke ved en disse om, det der med at måle delfiltret igennem, det eneste jeg ved om delfiltret er at der sidder en masse keramiske dimser (modstande?).Og da jeg koblede bassen direkte på højtalerkablet hjalp det ikke og derfor troede jeg ikke det kunne være delfiltret.
Der skulle være en eller anden experthjælp som kunne rykke ude hos folk og hjælpe os almindelige dødlige med de slags problemer 
|
| Til top |
|
| |
thomasl Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Nordsjælland
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par 250TI Jubilee (er det forøvrigt den du klader en LE Peter?) som bliver drevet af Acoustic-Reality Monotrin...og nej der mangler ingenting... en ting er dog at højtaleren er ret følsom overfor hvordan den står... hvis den står forkert vil du oplevel at der er MEGET mere bas der hvor du ikke normalt sidder og lytter ... f.eks op mod bagvæggen, i døråbningen eller måske i det næste rum...
efter at have flyttet meget rundt på moin 250'ere og tilføjet SD fødder spiller det nu perfekt
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er der lige den sidste version, som hedder 250TI jubilee. Den med det mest vellykkede delefilter. Her er der heller ingen kontakter bagpå til at ødelægge lyden med.
CPH-R skrev:
|
Hej Brage,
Hvad mener du med at den mangler "bid" i bunden? Er det dyb bas du mangler? eller bare noget knald i bassen.
Husk at den basenhed der bliver brugt er en LE14H med en 4" svingspole! Og den har det best med en meget strømstærk forstærker.
Der har været 4 forskellige 250èr genem tiden!
JBL-250! Den første, benyttede en fenol diskant og en LE4 mellemtone med pap membran! Denne model havde en lidt mørk lyd, med dengang kendt JBL lyd!! sådan lidt halv-slap slambas A`la L-100.
JBL-250 TI! Her havde man strammet lidt op på lyden, og sat en 035ti titaniums diskant i "denne var første genaration af 035Ti" Mellemtonen var stadig den samme. Denne havde en god og relativ dyb bas.
250 TI CC! Den første i lak, Nu havde Asien også fået øjene op for 250èr og ville kunne drive den med deres små eksotiske rør forstærker, hvilket betød at man blev nød til at ofre lidt på basen for at gøre højttaleren lidt mere følsom, desuden var den også blevet noget af et hit i Tyskland, og dengang ville Tyskerne, have måske lige et par db. mere i diskanten. Diskanten var også 035TI men der var kommet en ny mellemtone, med plastik membran. Denne model lyder lidt lys, og man kunne godt ønske at der var mere bas.
250 TI LE! Den sidste version, med nyt lidt større kabinet, tunet til at have en del mere bas, desuden køre den med for-polariseret kondensatorer i delefilteret. Klart den mest vellykket af dem alle.
En sidste ting! Da man tilbage i 1978 lavede 250èrne, var planen at man kørte dem med en subwoofer "JBL B-480" som var en 18" med en 2245H basenhed.
for ikke at gentage mig selv for meget! så har jeg lavet et indlæg her i forum, tidligerer om 250èrne.
hilsen
Peter
|
|
|
|
| Til top |
|
| |