Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 21:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SVS PB12-Plus vs 2X SVS PB10-ISD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad ville I vælge ?

2 stk SVS PB10-ISD eller 1 enkelt SVS PB12-Plus/2
2 stk SVS PB12-Plus kan også komme på tale

Biorummet er på små 26 kvm, og kun 2,15m til loftet, rummet bliveer dæmpet med store stole og tæpper, evt nogle rammer på væggene med "æggebakkeskum".

Hvis der evt er en der skal et smut til lsound i Norge, vil jeg gerne have bud med

Minibio tager form

Til top Vis PillyWilly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PillyWilly

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Er rummet lukket? Hvis så tror jeg at jeg ville vælge 1 PB12 Plus.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Ja....der er 2 døre, men den ene bliver spærret af.

Du ville vælge en PB12 Plus, men ikke en PB12 Plus/2 ? hvorfor ikke? 

Minibio tager form

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Å, jeg så ikke at du også vurderte en Plus/2. Plus/2 yder grovt set som en Plus ganger 1.5. Eneste fordelen Plus har kontra Plus/2 er at den kan spille dybere.

Til en dedikeret hjemmebio ville jeg da nok ha købt en Plus/2, selv om 2 x Plus selvfølgelig vil spille både højere, og dybere.

Her er en der tenker på nesten det samme som dig

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34029&P N=1

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hvor vil en Velodyne DD15 ligge ydelsesmessigt i forhold til 2 stk SVS PB12 plus?

Jeg har set interviewet med Velodynes topchef, og der er meget rigtigt i det han siger, og jeg kan jo se at SVS subberne forvrænger MEGET mere end Velodyne´s DD serie

Minibio tager form

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror en DD15 vil ha problemer med at holde følge med selv en enkel Plus, spesielt nede i det dybe vil Plusen være langt bedre

Angående forvrængning må du huske på at koble det sammen med SPL. THD i sig selv giver ingen mening. Ta en kik på testen i min signatur

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu også set interviewet med Bruce Hall, og meget af det han siger er fullstendig korrekt. Debatten om ved hvilket niveau THD i de dybe frekvensene kan høres har så langt ikke kommet til nogen konklusion, det der er sikkert er at folsømheden for THD aftager sammen med frekvensen. Om om du ser på målinger af absolut alle subwoofere, Velodyne DD inklusive, vil du kunne se at THD stiger når frekvensen faller.

Den 10% grensen som han nevner er gospel for majoriteten, men der er også de der mener at THD i det aller dybeste skal over 100% for at kunne høres. De der sverger til sistnevnte, og Bruce Hall hører til minoritetene. Nå er heller ikke DD subbene begrenset til en ½% THD som han nevner.

Det er jo samtidig dumt af BH at legge så meget vegt på THD da han samtidig skyder sig selv i foden da alle de andre Velo subbene har astronomisk høj THD sammenlignet med både DD, og SVS.

Hvorhen kan du se at SVS subbene forvrænger meget mere? I de tests jeg har set ligger SVS, og Velodyne DD i en klasse for sig hvad THD angår. Og begrenset for THD vil SVS subbene kunne spile langt højere fra ca 30-35hz og nedover.

Bruce Hall siger det selv i intervjuet "de bygger ikke subs der skal rive ned hus", og at de bygger de små for WAF.

SVS er designet med lyden som førsteprioritet, og derefter har de pakket de ind så pent som muligt. Små lukkede subs har i udgangspunktet høj forvrængning, og derfor behøver de servo om det skal holdes på et akseptabelt niveau.

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Hvorhen kan du se at SVS subbene forvrænger meget mere? I de tests jeg har set ligger SVS, og Velodyne DD i en klasse for sig hvad THD angår. Og begrenset for THD vil SVS subbene kunne spile langt højere fra ca 30-35hz og nedover.

Jeg har læst DENNE test, og der ligger THD for SVS'en på 10,4 % på en 20 hz tone, ganske vist med et lydtryk på 101,3 db

Jeg gik så ud fra at det passer når Bruce Hall siger at de har begrænset DD serien til en THD på max 0,5%, men har ikke søgt efter dokumentation

Minibio tager form

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

www.svsound.com kan jeg finde de cylinderformede versioner, hvorfor er de ikke at finde i sortimentet hos www.lsound.no mon?

er WAF ikke så stor at det er muligt at sælge dem?

Minibio tager form

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Cylindermodellene kommer vistnok en gang i løbet af 2006/2007. jeg tror det skyldes at de skal bygges om for at kunne CE godkendes

Nede ved 20hz vil en DD15 kunne spille ca 93db med en THD på ca 15%

mikkelfrost½
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

THD ????
Til top Vis mikkelfrost½'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelfrost½

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Total Hamonic Distortion

Er vel en slags måleenhed for hvor meget lyden der kommer ud af højtaleren er forvrænget ( ret mig endelig hvis jeg tager fejl! ).

Nosferatu

Fox1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

PillyWilly skrev:
Hvor vil en Velodyne DD15 ligge ydelsesmessigt i forhold til 2 stk SVS PB12 plus?

Jeg har set interviewet med Velodynes topchef, og der er meget rigtigt i det han siger, og jeg kan jo se at SVS subberne forvrænger MEGET mere end Velodyne´s DD serie

Lån dem med hjem og hør dem på samme tid .

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Ville til enhver tid vælge Velodyne , har selv DD18 , har på intet tidspunkt hørt noget der bare når den til knæene.....
Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Total Harmonic Distortion

Når du overstiger 100% THD vil det sige det samme som at subwooferen gengiver mere egenlyd enn tilført signal. Hvis du feks tilfører et 20hz sinus signal ved 100db, også laver subwooferen selv et signal ved 40hz med en amplitude på 80db så har du en THD på 10%. Vanligvis vil der produseres amplituder ved langt flere frekvenser, og THD er så summen af disse målt i mod det orginale signalet.

THD kan typisk høres som at lyden fra subben bliver tykkere, og mindre distinkt. Og siden øret taber følsomhed i de nedre frekvensene kan THD overdøve det orginale signalet selv om summen af de ikke kommer op i mod 100%

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Træmanden skrev:
Ville til enhver tid vælge Velodyne , har selv DD18 , har på intet tidspunkt hørt noget der bare når den til knæene.....

Det har jeg - derfor blir listen slik:

1: SVS PB12Plus/2

2. SVS PB12Plus

3. SVS 25-31PCPlus

4. Velodyne DD18

4,5. SVS PB10

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

ved godt det lyder ret newbie-agtigt, men...

Hvordan kan det gå til at en 18" (DD18)  bliver "slået" af en 12" (SVS ja næsten alle modeller ).

Umiddelbart skulle man da tro at DD18 kan spille højere, grundet større membranareal, men det er der en del der mener den ikke gør...?

Self. har det noget at gøre med forstærkeren, men når vi er så langt oppe i rækkerne, er der højest usandsynligt tale om for små forstærkere...?

Dette indlæg er ikke tænkt frekvensmæssigt. Der er der jo en MASSE andre parametre.

Nosferatu

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

En PB12 kan heller ikke spille højere enn en DD18 før du kommer under ca 30-35hz. Forklaringen på hvorfor er ikke så vanskelig

PB12s element har en slaglengde på 2", DD18 1.25"

PB12s kabinet er afstemt til 20hz, og behøver derfor ikke noget boost før under denne frekvensen

PB12s porter er ansvarlige for de dybeste frekvensene, og spiller nesten alt output ved 20hz, 16hz, eller 12hz alt efter hvilken tuning der er valgt. Dermed aflastes elementet.

Lyd er luft i bevegelse, og summen af lengre slaglengde, og portene gør at PB12 kan flytte mere luft. Den enkleste forklaringen på hvorfor er lukket sub løber tør for kræfter tidligere er todelt. En er det at når du skal spille en oktav dybere ved samme lydtrykk kreves der 4x lengre slaglengde, helt enkelt så løber subben tør for slaglengde.

Neste er forsterkerkrefter. Små lukkede subs har typisk sit naturlige f3 som højeste frekvens da dette letter impedanseforløbet for forsterkeren. Ulempen er så at følsomheden falder med ca 18db pr oktav, og at dette skal kompanseres med forsterkerkraft. For hver 3db skal tilført forsterkerkraft fordobles. Dette leder så til et andet problem, all effekten afsetter en masse varme i spolen, det er et dobbelt problem fordi lukkede subs har svært ved at komme af med varmen fordi de er lukkede. Varmen fører så til ytterligere nedsat følsomhed, og forvrængning.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

En PB12 kan heller ikke spille højere enn en DD18 før du kommer under ca 30-35hz. Forklaringen på hvorfor er ikke så vanskelig

PB12s element har en slaglengde på 2", DD18 1.25"

PB12s kabinet er afstemt til 20hz, og behøver derfor ikke noget boost før under denne frekvensen

PB12s porter er ansvarlige for de dybeste frekvensene, og spiller nesten alt output ved 20hz, 16hz, eller 12hz alt efter hvilken tuning der er valgt. Dermed aflastes elementet.

Lyd er luft i bevegelse, og summen af lengre slaglengde, og portene gør at PB12 kan flytte mere luft. Den enkleste forklaringen på hvorfor er lukket sub løber tør for kræfter tidligere er todelt. En er det at når du skal spille en oktav dybere ved samme lydtrykk kreves der 4x lengre slaglengde, helt enkelt så løber subben tør for slaglengde.

Neste er forsterkerkrefter. Små lukkede subs har typisk sit naturlige f3 som højeste frekvens da dette letter impedanseforløbet for forsterkeren. Ulempen er så at følsomheden falder med ca 18db pr oktav, og at dette skal kompanseres med forsterkerkraft. For hver 3db skal tilført forsterkerkraft fordobles. Dette leder så til et andet problem, all effekten afsetter en masse varme i spolen, det er et dobbelt problem fordi lukkede subs har svært ved at komme af med varmen fordi de er lukkede. Varmen fører så til ytterligere nedsat følsomhed, og forvrængning.

Jeg giver dig ret i mange af dine ovennævnte betragtninger. Men der mangler een vigtig faktor....nemlig hvor højt et lydtryk ønsker vi i "lyttepositionen" 85dB, 95, 105 eller 115? ved en given frekvens. Alene på den konto kan der spare tusindvis af kroner, samt et bedre helbred

Mener et sted længere oppe i tråden var nævnt et lokale på 3*4 meter og her kan selv de mindste ok Subber følge med.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Fox1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

ved godt det lyder ret newbie-agtigt, men...

Hvordan kan det gå til at en 18" (DD18)  bliver "slået" af en 12" (SVS ja næsten alle modeller ).

Umiddelbart skulle man da tro at DD18 kan spille højere, grundet større membranareal, men det er der en del der mener den ikke gør...?

Self. har det noget at gøre med forstærkeren, men når vi er så langt oppe i rækkerne, er der højest usandsynligt tale om for små forstærkere...?

Dette indlæg er ikke tænkt frekvensmæssigt. Der er der jo en MASSE andre parametre.

Nosferatu

Det er nemt nok .

Hvis du vil have en rigtig sub bund uden den store kontrol så er SVS også Rel gode .

Men vil du have en bund der kan bruges til musik og med meget bedre kontrol så er det Velodyne , og de løber aldrig tør for w .

Samt velodye updater ders softvare hele tiden og det gør de bliver bedre og bedre bare ved en update over nettet .

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes