Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 21:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Janszen elektrostater - beautiful!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt over disse elektrostater fra firmaet Janszen, som jeg aldrig har hørt om før - har nogen hørt dem? Simpelthen de smukkeste elektrostater jeg har set, desværre er prisen sat så jeg nok aldrig får et par at høre, endsige til at stå i stuen. :( ($34.500 per par).

http://www.janszenloudspeaker.com/home.htm

L.

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hvad er det der elektrostat for noget?

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub

Thomas!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Ja, de er flotte, og den mindste model koster kun 7500$. Dertil skal man kun bruge cd afspiller og signalkabler. Det er vel ikke så slemt.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Belsebub skrev:
Hvad er det der elektrostat for noget?

Det er et temmeligt anderledes princip at designe en højttaler over med forskellige fordele og ulemper. Jeg er langtfra ekspert, men grundlæggende er en elektrostat bygget over hvad man kan kalde én enkelt enhed (i stedet for de 2-3 enheder en normal højttaler har). Enheden består af en meget tynd membran som kan reguleres med elektrisk spænding, hvilket sætter den i svingninger.

Fordelene ved en elektrostat er de kan bygges meget tynde, de har kun én enhed, så ingen delefiltre og ingen opdeling af lyd i diskant, mellemtone og bas. Dertil har de en meget nøjagtig gengivelse i de øvre frekvenser.

Ulemperne er at de ikke gengiver bas ret godt, og skal næsten altid accompagneres af en subwoofer for ikke at lyde lidt tynd, filmen er skrøbelig og skal vist skiftes med jævne (8-10 års) mellemrum og så er de ret dyre at producere.
:edit: Og jeg glemte en anden ting man skal være opmærksom på: Hvis det er passive elektrostater, (Janszen er aktive), så kræver elektrostater en robust forstærker da de ofte har en meget lav impedans og kræver mange watt for at spille igennem.

Ret mig hvis det er inkorrekt.

L.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Thomas! skrev:

Ja, de er flotte, og den mindste model koster kun 7500$. Dertil skal man kun bruge cd afspiller og signalkabler. Det er vel ikke så slemt.

Jeg har det præcis ligesådan med Beolab 5: Billigt hvis du tænker over hvor meget du får for pengene. Har hørt dem med en Linn Unidisc tilsluttet: super-lyd til prisen.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Thomas! skrev:

Nej, det er nu ikke så galt. Lidt hurtig omregning siger omkring 46.000 for et sæt, hvilket helt sikkert er acceptabelt hvis de spiller lige så godt som de ser ud. Dog har jeg lidt på fornemmelsen at den vil komme til at ligge tættere på 70.000 inden den står i stuen. Det plejer ikke at være helt galt at gange dollar prisen med 10 for at få den danske pris i butikken. :(

Kunne være sjovt at høre fra nogen der har hørt dem, men jeg ved ikke engang om de overhovedet forhandles i DK.

L.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Ja, smukke er de.

Er der bagbeklædning på? Hvad er nu det for noget - så kan den da ikke spille bagud?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

ok. så fik jeg det på plads.

I har sikkert set det der program på dr1 med nogle norske hifinørder hvor en af dem selv har bygget en højttaler der så vidt jeg husker bruger en form for gas. Det er helt vildt, jeg tør ikke sige mere for jeg er slet ikke sikker på hvad det er for noget stads han roder med. Jeg kom bare til at tænke på det nu vi snakker om elektrostater.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Ja, smukke er de.

Er der bagbeklædning på? Hvad er nu det for noget - så kan den da ikke spille bagud?

Det er vel heller ikke nødvendigt, det er utroligt sjældent jeg sidder bag højttalere... ;)

Til gengæld skulle de have en rimelig god dispersin foran.

L.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Belsebub skrev:

ok. så fik jeg det på plads.

I har sikkert set det der program på dr1 med nogle norske hifinørder hvor en af dem selv har bygget en højttaler der så vidt jeg husker bruger en form for gas. Det er helt vildt, jeg tør ikke sige mere for jeg er slet ikke sikker på hvad det er for noget stads han roder med. Jeg kom bare til at tænke på det nu vi snakker om elektrostater.

Hmm, nej det har jeg ikke set. Intriguing. Benytter han strøm til at få gassen til at udvidde sig og drive en membran eller hvordan? Lyder vildt.

L.

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan desværre ikke huske det, men det var helt langt ude. Meget fascinerende!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Ja smukke er de.Men jeg gad nok vide hvorledes det er lykkedes for Jantzen, at lukke bagsiden uden lyden slår tilbage gennem den ultra tynde membran.Kan ske de har lavet et sort hul der suger lyden til sig.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Den omtalte "gas" højttaler er en plasma diskant (også kaldet ion diskant).

Se mere her.

http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hmm, plasma, ionisering og ozon. Det lyder som en rimelig ekstrem løsning. :) Men det imponerer nok til fester - "Pas lige på du ikke stiller dig for tæt ved plasma flammen, overgangsfasen i reaktoren er ustabil når vi spiller så højt, så nogle gange bliver modulatoren ioniseret"

L.

Thomas!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:
Thomas! skrev:

Nej, det er nu ikke så galt. Lidt hurtig omregning siger omkring 46.000 for et sæt, hvilket helt sikkert er acceptabelt hvis de spiller lige så godt som de ser ud. Dog har jeg lidt på fornemmelsen at den vil komme til at ligge tættere på 70.000 inden den står i stuen. Det plejer ikke at være helt galt at gange dollar prisen med 10 for at få den danske pris i butikken. :(

Kunne være sjovt at høre fra nogen der har hørt dem, men jeg ved ikke engang om de overhovedet forhandles i DK.

L.

Hvis de er for dyre, men du kunne tænke dig at prøve elektrostater så se www.magnepan.com
Deres mindste model koster 550$ /sættet. De forhandles af hifi4you, så det burde være let at finde en overkommelig dansk pris.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Thomas! skrev:
[QUOTE=Lestat][QUOTE=Thomas!]

Hvis de er for dyre, men du kunne tænke dig at prøve elektrostater så se www.magnepan.com
Deres mindste model koster 550$ /sættet. De forhandles af hifi4you, så det burde være let at finde en overkommelig dansk pris.

Ja, jeg kender godt Magnepan, men det der fangede mig ved Janszen var den utrolige kvalitet de er udført i. Så blev jeg interesseret i om nogen havde hørt dem. Jeg er ikke sikker på jeg skal have elektrostater lige med det samme, de kræver mere plads end jeg har lige foreløbig. (En anden "ulempe" ved elektrostater er jo at de kræver en del plads bagved, ihvertfald traditionelle elektrostater - jeg ved ikke om det samme gælder for Janszen der jo er lukkede bagtil?) Når jeg opgraderer fra mine XT4'ere bliver det nok 803D jeg tager.

L.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Thomas! skrev:

De højttalere du henviser til her er ikke elektrostatiske.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Ja smukke er de.Men jeg gad nok vide hvorledes det er lykkedes for Jantzen, at lukke bagsiden uden lyden slår tilbage gennem den ultra tynde membran.Kan ske de har lavet et sort hul der suger lyden til sig.

MVH

Ja det er også den første elektrostat jeg har set, som ikke er en dipol. Den eneste grund til at det kan lade sig gøre, er at der jo ikke er tale om en fuldtone elektrostat, men om en hybrid hvor frekvenser under 200 Hz varetages af en traditionel enhed med svingspole.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes