| Forfatter |
|
Kas-per Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville lige høre om, der ville komme noget godt ud af at bi-wire nogle højtalere med kun ét sæt-terminal udtag? - Ville det have nogen effekt?
Kan selvfølgelig godt regne ud det ikke er den optimale løsning, men er der nogle der har erfaringer med den sags?
Tak..
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kas-per skrev:
|
Jeg ville lige høre om, der ville komme noget godt ud af at bi-wire nogle højtalere med kun ét sæt-terminal udtag?Man taler om biwire, når man bruger et sæt højttaler udgange fra en forstærker/receiver, så ja det vil nok komme noget ud af, men om det er godt eller mindre godt må du afgøre med dig selv. - Ville det have nogen effekt?
Kan selvfølgelig godt regne ud det ikke er den optimale løsning, men er der nogle der har erfaringer med den sags? En søgning gav disse resultater ved nedenstående link fra Hifi4all.dk
http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=Biwire&SM=1&a mp;a mp;SI=TC&FM=0&OB=1
Tak.. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kas-per
Forstår jeg det ret - at du kun har et sæt terminaler + og - på dine højtalere, og spørger ud fra det, om det er nogen fordel at anvende Bi-Wire kabel, bruge 4 ledere på 2 højtaler terminaler. Til det må svaret være nej og ingen forbedret lyd. Men jeg ville dog alligevel anbefale dig at prøve det, hvis du har kablet, men gå ikke ud og brug penge på det. Såfremt du har det og prøver, så spil nogle dage med 2 og derefter med 4 ledere, så kan du bedre afgøre det. Hvis dine højtalere havde været med 4 terminaler og dermed konstrueret til Bi-Wiring, så havde det været en fordel, frem for 2 ledere og så en stump kabel op / ned til de to andre terminaler.
Men jeg har måske misforstået det du skriver????
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Kas-per Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet var korrekt opfattet hvorfor jeg takker for svaret...
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
det tror jeg sagtens man kan, men hvorfor er det? køb af va?
|
| Til top |
|
| |
peterakastorm Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hellere et godt single-wire, end et halvdårligt bi-wire, hvis du ikke allerede har købt.
Ellers er det jo bare at prøve sig frem - nogle kan lide single, andre bi... Der er ikke nogen endegyldig sandhed. Lyt efter hvad du synes er bedst.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterakastorm
Ud fra det du skriver, så må jeg spørge dig, hvad er et dårlig Bi-wire og hvad er et god single-wire???? hvad mener du, er det kablets kvalitet eller metoden, som spørgeren var inde på. Hvis højtalerne er lavet til Bi-Wire, er Bi-Wire kabel absolut at foretrække.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hele pointen ved det mit indlæg var, som det også fremgår, at der ikke er nogen endegyldig sandhed... Om højtalerne er lavet til bi-wire eller ej, betyder for så vidt ikke så meget. Så kan du bare sætte en stump kvalitets højtalerkabel imellem. Feks. danske Dynaudio, de leverer kun højtalere med singlewire terminaler, ergo må de ikke mene, at bi-wire er noget der er værd at beskæftige sige med. Andre mener det anderledes. Alfa Omega, må man selv danne sig et indtryk af, hvad man synes der er bedst - ligesom det er med alt andet hifi - ER DET IKKE BARE IRRITERENDE!
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl: "Hvis højtalerne er lavet til Bi-Wire, er Bi-Wire kabel absolut at foretrække."
Et noget generaliseret svar. Hvad er "lavet til Bi-Wire"? Fire terminaler er ikke nødvendigvis ensbetydende med intern opdeling af delefiltre endsige opsplitning af signalet.
Mon ikke der med dårlig bi-wire og god single-wire hentydes til - som så ofte før - at det i mange tilfælde, men ikke alle, er en fordel at anvende et begrænset kabel-budget på et dyrere single-wire kabel fremfor et billigt bi-wire kabel - ud fra den begrænsede betragtning, selvfølgelig, at dyrere er lig med bedre. Det kan der alt andet lige, være en vis fornuft i.
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
Et noget generaliseret svar. Hvad er "lavet til Bi-Wire"? Fire terminaler er ikke nødvendigvis ensbetydende med intern opdeling af delefiltre endsige opsplitning af signalet.
|
|
|
Ja, det kan man også opleve... Terminaler kan være koblet sammen inde bag panelet... det er snyd, eller i hvert fald vildledende, men det er noget man ser en gang imellem.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi (jeg) taler om højtalere der er konstrueret til Bi-wire, og ikke andet. Det med at stoppe en stump kabel, klemme, plade, lus eller hvad de nu er blevet kaldt, kan man gøre, men man opnår ikke det samme resultat, som med et ordentligt Bi-wire kabel. I utallige opstillinger og forsøg, har vi altid oplevet, at brugen af Bi-wire kabel var en fordel hvor højtalerne var produceret for Bi-Wiring, det med klemmer har altid vist sig at spille dårligere.
Men nu var det slet ikke det som spørgsmålet gik ud på fra Kas-per.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan behøver det ikke at være... Som sagt, er der folk der sværger til singlewire - også selvom højtaleren er lavet til bi-wire.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterakastorm
I hvilke tilfælde og i med hvilke modeller mener du er en fordel med single-wire.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ingenting...
Jeg siger bare, at du ikke kan generalisere, og sige at bi-wire er at foretrække. Læs diverse steder, bla. er der vist et indlæg om det i High Fidelity i denne måned.
Og igen, du kan heller ikke spørge hvilken model, og hvilket kabel...
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterkastorm
Hvorfor kan jeg ikke spørge, jeg går ud fra du har prøvet dig frem og har erfaring med det. Og jeg har aldrig oplevet, at det ikke var en fordel at anvende Bi-Wire kabel, hvis højtalerne var konstrueret til det, derimod har klemmer og lus i forbindelse med Single-Wire vist sig at give dårligere lydbillede.
Jeg skal ikke afvise, at en bestemt forstærker med en bestemt højtaler og et bestemt kabel, ikke skulle kunne spille udmærket Single-Wire, sådan er verden jo.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm mon ikke de fleste har økonomiske overvejelser med i billedet. Ofte kan en bi-wire opsætning være ensbetydende med, at budgettet halveres - hvilket i mine (ikke "vores", eller "vi": jeg er hverken royal eller dét der er værre) ører ikke nødvendigvis er en fordel.
Man skal vel i lyset af Toftedals argumenter ALTID tilstræbe størst mulig opdeling af signalet - i videste forstand betyder det dualmono, aktiv drift osv. osv. Hvilket i mine ører heller ikke altid er en ubetinget fordel.
Tilbage til Kas-per: jeg ville hellere bruge pengene på et godt single-wire kabel i forbindelse med den konfiguration som du nævner. Men det er min mening og det er jo kun dine ører der kan afgøre, hvad du syntes der lyder bedst. Lån en kabel-kuffert i den lokale hifi-biks og prøv dig frem.
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
Clemmensen Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis højtalerterminalerne i din forstærker har plads til at tilslutte to sammensnoede kabler (gerne samlet i et bananstik for at gøre det lettere) eller et par kabelsko, kan du sagtens køre bi-wire. Husk på at bi-wirering ikke er mere avanceret end at du deler to forstærker-kanaler ud til fire kabler, hvilket er præcis det samme du gør, hvis du bi-wirer dine højtalere gennem A+B tilslutning, som der findes på stort set alle stereoforstærkere. Jeg kan i øvrigt varmt anbefale dig at gøre det :) Mine Dali Ikon 6 lyder strammere og mere præcise hvis jeg bi-wirer dem til min Marantz SR5500 end hvis jeg kører single-wire.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg
Jamen det er jo ikke det som det går ud på - Kas-per kan ikke Bi-Wire, han har kun to terminaler på sine højtalere. Så i hans tilfælde kan / har han kun brug for Single-Wire. Det ville jo være ligegyldigt at sætte to sæt kabler / Bi-Wire på, specielt i lommen med pengene. Han spurgte kun om det ville være en fordel hvis han brugte et Bi-Wire kabel.
Og diskussionen gik ikke på hvad der var økonomisk bedre, det har vi ikke blandet ind i det.
Single-Wire har to ledere i begge ender. Et Bi-Wire kabel har to ledere i forstærker enden og fire ledere i højtalerenden, to sæt kabler lagt sammen til et. Ved Bi-Amp har man fire ledere i begge ender. Hvis der skulle sidde nogen / andre og læse med, som ikke lige ved hvad det er.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl:
I rest my case... Umulig argumentationsform du praktiserer.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg
Nej, jeg svarer bare på det du skriver og i særdeleshed til trådens oprindelse, samt lidt ud fra generel praksis, uden det skal være generelt. Andre har bragt den lidt rundt omkring.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |