Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb af surround - newbie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubberduck One
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er newbie ift. surround og dagens specifikationer.   Har interesseret mig for det tilbage i 80'erne, men meget er jo sket siden...   Står nu for at ville udskifte mit gamle class A forstærker anlæg m. selvbyg højttalere med noget nyt og mere tidssvarende.

Al stuens "dims" håber jeg kan smeltes sammen og jeg skal bruge et godt cinema/musik kit, der kan fyre musikken af så det klodser og samtidig virke til hjemmebiografen.
- bla. aktiv contra passiv subwoofer - og hvad er så det?

Har kigget rundt i lidt forskellige butikker og på web og bla. bemærket at den gode gamle "mange spors" equalizer synes svær at genfinde.  
- ved nogen hvorfor?

Alle nye apparater ser ud til kun, at have de få prædefinerede "Rock, Jazz-klub, Church, Stadium, etc." indstillinger - hvilket jeg synes er alt for lidt og for kedeligt. 
- og hvad gør man så?

Alt i alt er jeg godt forvirret på et højere plan.
Fruens ønske er "ikke dominerende højttalere", stuen er ca. 30 kvm.
Overvejer et par KEF KHT2005.1
- nogen synspunkter eller vurderinger heraf?

Forstærkermæssigt er jeg blevet anbefalet en HarmanKardon AVR335 til rundt 6000.
- overvejer om Yamaha, Denon, Pioneer eller andre har værdige konkurrenter hertil i nogenlunde samme prisleje?

Mit budget ligger rundt 10000...

Alle forslag og synspunkter er meget velkomne.

På forhånd tak for hjælp og indsigt 

Til top Vis Rubberduck One's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubberduck One

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Tja jeg tror ikke du får bedre stereo hvis du i forvejen har en klasse A forstærker. Så her må du gå meget på kompromi og 10 K er heller ikke nok til og løfte stereo lyden i et surround anlæg. Men har du 10 K er mit bedste bud, at du tager til electric city og køber dine KEF sammen med et sæt Harman Kardon receiver og dvd(AVR130 og DVD22). Det kan sagsten spille højt og giver et godt lydbillede i surround.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da lige tage et par af punkterne og belyse:

Aktiv vs. Passiv - En aktiv subwoofer har indbygget forstærker, dette er faktisk det normale i dag. Den kobles til din forstærker via "pre-out" udgangen til LFE eller subwoofer udgangen. (Same thing). En passiv subwoofer skal trækkes af din forstærker. Fordelen ved en aktiv subwoofer er naturligvis at den ikke belaster forstærkeren og dertil er det muligt at tilpasse forstærker og subwoofer til hinanden så forstærkeren kompenserer for de svagheder der måtte være i konstruktionen. (F.eks. ujævnheder i frekvensgang etc).

Equalizer: Den er forsvundet af flere grunde. Til stereo brug kunne de færreste egenligt finde ud af at bruge den, ihvertfald når vi snakker low-mid segmentet. Der skal jo laves målinger med et SPL meter for at finde ud af hvordan lyden skal equalizes i forhold til rummet, og man skal vide hvad man skal justere og hvor meget.
Den anden, og nok primære grund, til at den er væk er at de fleste surround forstærkere og processorer over en vis prisklasse har indbygget en room equalizing funktion der automatisk måler og indstiller lyden til rummet, og tager højde for reflektioner, frekvensgang osv. Nogle modeller har endda en parametrisk equalizer, der er langt mere præcis end de almindelige analoge modeller man kunne købe i 80'erne og starten af 90'erne. (Jeg ved HK's nyere modeller har parametriske equalizere i DA610 DSP'en og jeg vil tro at de fleste andre i samme klasse har noget lignende).

Dog er det kun 435 og opefter der har DA610 med rumkorrektion...

L.  

Rubberduck One
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for svar.

Dvs. at nu SKAL alle have samme lyd - like it or not , producenten har bestemt hvordan lyden skal være i sådan et rum, punktum.  At mine personlige præferencer er forskellige fra fruens er hamrende ligegyldigt og at vores ører er forskelligt skruet sammen - tough luck.

Det er da for råddent!   (undskyld min r(m)åben, men jeg er forarget)

Hmmm.

Nå, kan supplerende oplyse at jeg forsøger at sammenligne KEF KHT 2005.1 med DALI Trio II - udover de tekniske specifikationer, er der så nogen der kan bidrage med lidt indsigt??

Igen - alle bidrag er meget velkomne.

Til top Vis Rubberduck One's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubberduck One

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes