| Forfatter |
|
Multi-egern Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 31 Januar 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har en Sony STR DB 940 forstærker, med den sædvanlige A/B frontudgang'og så har jeg et sæt Jamo Classic 10 med Bi-Wiring mulighed.
Så er spørgsmåleNE:
1: Når man bruge både udgang A og B på samme tid, paralel, eller serie kobler forstærkeren så de to sæt ? eller sidder der noget elektronik der kan "rette" det ud på en måde?
2: Jeg har prøvet at måle modstanden på højtalerne, samlet er den 6 Ohm som Jamo foreskriver, men ved bi wiring kan jeg INTET måle ved diskant/melletone indgange, og kan ikk lige huske hvad jeg målte ved basserne.(tror det var lidt over 4 ohm) (måler self uden kabler sat på, og uden den "bro" der sidder)
3: Og sidste ting, jeg har PT sat højtalerne til således at A er diskant/mellmtone, og B er basserne. når vi snakker modstnad osv osv, vil højtalerne så få mere effekt af at køre bi-wiring, eller får de mere ud af bare blive sat normalt til? Alt efter hvad svaret på 2 er :)
For man kan ikke rigtig tale om kraftoverskud når jeg spiller højt, mine gamle classic 8 ku den fint, men de her er jo en tand større :(
Håber i kan hjælpe, og på forhånd tak :)
Mvh Rasmus
__________________ alt under 150db er tøset!:D
|
| Til top |
|
| |
baltazar Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 31 Januar 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
A + B højt. funktionen kører på to kanaler i forstærkeren så der er ikke noget effekt at hente.
Det er derfor at højttalerne skal min 6 eller 8 ohm hvis du vil køre med 2 sæt da det er 2x60w eller hvor meget der nu er til fronterne og med fire højttalere koblet til halveres impedansen.
du skal have flere forstærkerkanaler for at biampe
biwiring derimod kan give bedre opløsning/flere detaljer men ikke mere effekt.
men biwiring giver det samme om du bruger a+b eller sætter begge plusser i samme terminal på amp'en
Håber det gav mening....
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 31 Januar 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
2. Fordi der ikke er DC forbindelse til mellemtone/diskant. Det er med
andre ord en kondensator i vejen og gør, at der kun kan gå vekselstrøm.
DC modstanden er altså uendelig.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Multi-egern Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
fik da fat i lidt af det :) men af ren nysgerighed:
I siger der er uendelig modstandi melltone/diskant tilslutningen.Hvis jeg KUN har den sat til forstærkeren, vil der i teorien så ikke rigtig være nogen modstand, eller hvordan skal det forståes?
Og jeg forstod det rigtigt hvis A/B bliver sat paralel når man kør begge kanaler,
Altså forstærkeren belastes med 4 ohm, hvis jeg har smidt 8Ohms højtalerer i alle kanaler.
Blev bare pludseligt nervøs for om højtalerne måske kun fik halv effekt nu hvor jeg biiwire dem hehe, men behøver jeg ikke være bange for.
Til sidst: nogen der ved hvor mange RMS watt den sony giver i stereo? Den sku eftersigende give 110W DIN i 8Ohm og strømforsyningen er rimelig voldsom.
Mvh Rasmus __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Multi-egern skrev:
| I siger der er uendelig modstandi
melltone/diskant tilslutningen.Hvis jeg KUN har den sat til
forstærkeren, vil der i teorien så ikke rigtig være nogen modstand,
eller hvordan skal det forståes? |
|
|
Det gælder kun ved DC, altså jævnstrøm. Dit multimeter måler med jævnstrøm.
Måler du med en vekselstrøm på lad os sige 10.000 Hz, så er det noget ganske andet, så er der ikke uendelig modstand.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Multi-egern Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak :), og 940, sku have en "overdemensioneret" strømforsyning forhold til, skrev de dengang hvertfald :)
Så de første 100W rms sku vel være hjemme.. men taler vi så 4 eller 8ohm mon? __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
| Til top |
|
| |
Multi-egern Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Multi-egern skrev:
| I siger der er uendelig modstandi melltone/diskant tilslutningen.Hvis jeg KUN har den sat til forstærkeren, vil der i teorien så ikke rigtig være nogen modstand, eller hvordan skal det forståes? |
|
|
Det gælder kun ved DC, altså jævnstrøm. Dit multimeter måler med jævnstrøm. Måler du med en vekselstrøm på lad os sige 10.000 Hz, så er det noget ganske andet, så er der ikke uendelig modstand.
|
|
|
Arh okay :) Det gav lidt mere mening så hehe
__________________ alt under 150db er tøset!:D
|
| Til top |
|
| |