Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: EBEN X5 SER DAGENS LYS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Som overskriften så rigtigt antyder, så har det nyeste skud på stammen fra danske Raidho Acoustics netop forladt "samlebåndet". Det drejer sig om intet mindre end det nye flagskib EBEN X5, der nok skal få alle andre highend producenter til at ryste i bukserne som et epelleptisk jordskælv.

Der er tale om en gigantisk fullrange speaker på små to meter i højde, og lavet i en højteknologisk honeycomp-konstruktion af et yderst avanceret kompositmateriale, hvilket ikke er blevet undertegnede oplyst, andet end den yderste skald er en kombination af glasfiber og carbon.

Grundet denne konstruktionsform er vægten på X5 kun sølle 85 Kg. på trods af, at hver speaker indeholder kabler, delefilter, et stk. bånddiskant, 2x4" mellemtoneenheder og 4x10" basenheder samt et 1000 watt ASP IcePower-modul til at drive basenhederne.

Alle enhederne er specielfremstillede enheder i keramisk aluminium, der er blevet behandlet på bagsiden på en ny og ganske revolutionerende måde. Hvorledes denne behandling finder sted og hvad der er blevet gjort for at optimere hver enkelt enhed til at performe til det yderste, vil jeg lade forblive en forretningshemmelighed. Men, igen er det den altid inovative Michael Børresen, der har haft gang i tænketanken... Gad vide om Hr. Børresen også bevæger sig rundt med en fuglerede på hovedet som Georg Geoløs, når der skal tænkes store tanker.

Netop enhederne er et kapitel for sig selv. Der arbejdes intenst på at udvikle og fremstille nye enheder på fabrikken i Aalestrup, der med garanti vil sætte snye standarder for hvad man gik rundt og troede var muligt. Men inden for en overskuelig fremtid vil der med stor sikkerhed dukke nogle keramiske enheder op fra Rajdho Acoustics, der vil være med til at flytte grænser for gængs højttalerperformance. Michael Børresen er også manden bag den fantastiske bånddiskant, der p.t. er standard i alle højttalere fra Raidho. Og, det er selv samme diskant, der sidder i X5.

Højttaleren er forsynet med et 1. ordens serielt-filter, hvor der kun er benyttet state of the art komponenter. De store 10" enheder drives, som sagt, at et 1000 watt ASP IcePower-modul og der deles allerede ved 135 Hz, hvorefter de specielfremstillede mellemtoneenheder, der er blvet til i et tæt samarbejde mellem M. Børresen og Per Skåning fra Audio Technology. Michael Børresen har stået for selve membran og kantophæng og Per Skåning har leveret skål og motor. Et yderst frugtbart samarbejde, thi undertegnede har aldrig hørt en så vellydende mellemtoneenhed. Mellemntonen skæres ved 2,4 KHz (mener jeg, men er nu ikke helt sikker. Det kan godt være, at den bevæger sig væsentligt længere op i de højere luftlag), hvorefter båndet gør resten af det store arbejde. Speakeren er som sagt en fullrage og arbejder i et område fra 15 Hz og et godt stykke op over de 50 KHz. Med andre ord, så går denne speaker dybt som bare, men som om det ikke var nok med det, så er der også en SUB på vej til det krævende amerikanske marked, der ikke tager en højttaler-producent specielt seriøst med mindre, der også kan erhverves en SUB med til det eksisterende sæt speakers. Det bliver en hamper sag, der næsten skal bevæge sig på et subsonisk niveau omkring de 10 Hz.

Selve konstruktionen har en følsomhed på hele 93 db pg den dykker ikke under de angivet 8 ohm. Enestående præstation og det gør det selv let for ganske watt-svage forstærkere at drive disse fantastiske søjler. Ved denne lejlighed blev de drevet af en 2x50 watt Adyton, der fungerede som effekttrin og selve pre'en var en ny konstruktion fra M. Børresen med indbygget DAC. En DAC som jeg tror, at man lige skal holde øje med i fremtiden, hvis den ellers kommer til at se dagens lys i en evt. forstærkerkombination fra Radiho... Men det må tiden jo vise. Disse 2x50 watt var på ingen måde for lidt og Adyton'en, med små 10-15 år på bagen, havde ingen problemer med at håndtere X5. Imponerende!

EBEN X5 er blevet til i et meget tæt samarbejde med Lars Kristensen (læs: Raidho Acoustics, Nordost og Aavik furniture) samt visse underleverandører, der bl.a. har været behjælpelige med støbningen af de noget kontroversielle kabinetter. Det skal i øvrigt nævnes i den forbindelse, at der er tale om en lukket konstruktion. Grunden til, at man ikke har valgt at lave den i MDF, hvilket først var prøvet, skal bl.a. ses i lyset af, at når en speaker af den kaliber udformes i MDF opnår den en enorm vægt og med dertil faldende Q og det var ikke Raidho's hensigt. Endnu engang, viser det sig, at Raidho går imod strømmen og bevæger sig i en ny og spændende retning end konkurrenterne på highed-markedet. Som man siger: "Kun døde fisk flyder med strømmen."

Sådan tager den sig ud i al sin magt og vælde. Som det ses, så er der tale om 3 seperate kabinetter, der alle er forbundet via Nordost Micro Monofilament-kabler og monstrøse Neutrik-stik.

Hver speaker er alene forsynet med stik til den nette sum af 3,5K. Det er bare kram, der kan få enhver nørd til at gå i selvsving.

Det sjove ved kabinetterne er bl.a. at de rent faktisk ikke er dæmpet af nævneværdig grad, men det har sin grund. Disse kabinetter har nemlig ingen egenlyd som et traditionelt trækabinet, men selve kabinettet er afstemt således, at de svinger med stort set samme hastighed som musikken. Når man lægger kinden og øret ind til kabinettet kan man på ingen måde høre en egenlyd, men man kan tydeligt mærke, at hele kabinettet arbejder rytmisk, hvilket må siges at være en speciel oplevelse.

Som det ses på ovenstående foto, så buger hele fronten. Dette er gjort for at opnå perfekt time alignment, thi dette kan opnås fysisk og ikke ved at fifle med delfilter eller andet. Det har taget lang tid, meget lang tid for at beregne denne perfekte "bananfom" som udgør fronten på X5.

Et nærbillede af det midterste modul, der huser bånddiskaneten og de to 4" mellemtoneenheder.

Lad mig sige det sådan, at netop denne combo er et hit af dimmensioner og er i mit tilfælde aldrig oplvet før på andre højttalere.

Et billede af den keramiske mellemtone lidt tættere på. Som det ses, så er det Per Skånings berømte skål, der udgør rammen for enheden, medens det er M. Børresen, der har stået for de mange modifikationer af netop membranen.

Bundkabinettet, hvor IcePower-modulet fodres med 230 volt via et Nordost Valhalla netkabel og selve signalet fra amp'en, der transmiteres via Nordost Valhalla højttalerkabel.

De to speakers, der peger hen imod sweetspot, hvor dagens gæster (undertegnede, Full Blown, Gl. Jas og selvfølgelig Børresen og Lars Kristensen) slængede sig til til tonerne fra, måske verdens bedste speaker. Det er jo altid en subjektiv betragtning. Men, de spiller musik som var de sendt fra himlen af vor Fader i egen høje person.

Lars Kristensen varmer op inden det for alvor går løs. Lars er jo altid garant for et sublimt udvalg af musik, og denne gang skulle vi heller ikke blive skuffet.

Der blev spillet Vaya Con Dias, så ikke et øje var tørt... X5 formidelede musikken så smukt, at vi bare måtte høre hele pladen. På et tidspunkt røg Laurie Anderson i spillen med en vel nok 7 år gammel skive, og på dette tidspunkt sad hele panelt som lamslået. Som Full Blown udtrykte det: "Man føler sig nærmest hensat til vægtløshed." Så, kunne det ikke siges mere korrekt. Med netop Laurie Anderson blev vi vidne til, hvor dybt disse speakers egentlig går. Vi fornemmede en fysisk trykken i mellemgulvet, som om luften præcist og punktformigt blev presset udaf en. Præcis og punktformig er netop nogle af de nøgleord, der kan hæftes på X5. Hurtig som en gazelle, men rå som en panther (jeg mindes i dette øjeblik sangen med danske Miss B' Haven). Her er punch nok i bassen til at flytte en middelstor varevogn, der er parkeret med trukket håndbremse og luft nok i diskant og mellemtone til at fylde en luftballon.

På et tidspunkt, hen mod slutningen af dagens lytteseance, blev vi præsenteret for et stykke musik med Supertramp. Der var nogle passager udervejs, hvor der ligesom skabes et vacum rent mukmæssigt og dette vacum suger nærmest luften ud af forsangerens stemme, så stemmen helt mister krop og den kun fremkommer i forsangerens mund. Dette vacum opleves via X5 som nærmest stoisk ro og følelsen er så intens, at det føles somom at luften fra ens egen krop suges ud. En meget fysisk og emotionel oplevelse, der bestemt hører til sjældenhederne. jeg har personligt aldrig haft denne fornemmelse før. Sublimt, var min først indskydelse.

X5 kan det hele. Den er så velopløst at den på ingen måde kommer til at fremstå som kold og analystisk, men hele farvepaletten er taget i brug. Eben X5 er en speaker for personen, der vil have det bedste af det bedste... Her er der ingen kompromisser, men kun det bedste af det bedste.

Jeg kan kun sige, at amerikanerne kan se frem til oplevelse af de helt store, når EBEN X5 bliver linet op i direkte konkurrence med Wilson Audio Alexandria X-2 den 17. februar i Los Angeles ved USA's største HifI- og HighEnd-importør, for at afgøre hvem der skal sidde på tronen som firmaets kronjuvel... Jeg tror allerede, at jeg kender svaret på forhånd, men lad os nu vente med at kåre en vinder inden dysten har fundet sted. Én ting er i hvert fald sikkert... Det bliver STORT overthere i midten af februar.

Som en afsluttende kommentar skal der tilføjes, at der allerede på nuværende tidspunkt er solgt 3 sæt af denne speaker på verdensplan, selvom den endnu ikke har haft verdenspremiere.

Slutteligt vil jeg gerne takke Lars Kristensen, Michael Børresen + fam. Børresen, Gl. Jas og Full Blown for en enestående oplvelse og utrolig hyggelig eftermiddag og aften. Der er kun ét lille mén ved denne seance og det er, at nu lyder mit eget set-up som en transistorradio. Men, jeg skal nok finde glæde ved det igen, thi det er nu ganske hæderligt og lyden ligeså, men X5 er toppen og det vil det være langt ud i fremtiden.

De bedste hilsner

Rune FLEX Skov

PS: var nødt til at skrive tråden under "Mit HiFi", da jeg ellers ikke havde mulighed for at uploade billeder. Så, hvis administrator vil flytte tråden, er den helt fint med mig.

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Meget smuk konstruktion, som jeg ønsker Raidu held og lykke med.Syntes dog mellemtonernes membraner ligner dem her.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Lyder da til å være en super lekker ht (Syntes personlig den ser godt ut), Dog er bange for at den/de aldrig kommer her hjem...
Tror min bedre halv-del, ikke lengre er en min halvdel hvis de monstre kommer ind i min stue.

@Andre
Eller de her

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Bestemt spændende læsning - det lader til at have været en rigtig god oplevelse. Flere af dem tak!

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Meget smuk konstruktion, som jeg ønsker Raidu held og lykke med.Syntes dog mellemtonernes membraner ligner dem her.

MVH

Og hvad er det så for noen ...?

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

HiVI enheder (Swanspeakers)
Til top Vis -Chiller-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Chiller-

yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Marius!

Mon ikke det løser sig selv når prisen kommer frem Er der iøvrigt nogen der ved hvad  prisen kommer til at ligge på? Men man skal nok have solgt huset først.

Til top Vis yanomami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yanomami

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Flot indlæg Rune.

Og aboslut en spændende nyhed. Altid rart at se folk fra lille Danmark det tør tænke stort... også selv om det er så stort at det er inderligt irelevant for lille mig.

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

De er fede, men få da lige hørt noget mere.... der er mange gode speaker

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:
Andre skrev:

MVH

Og hvad er det så for noen ...?

Enheden er et mix af flere forskellige komponenter. Membranen er fra en, for mit vedkommende ukendt fabrikat, der sidenhen er blevet taget under kærlig behandling af Michael Børresen og selve motoren (altså magnet og spole) står Per Skåning for.

Mvh. Rune

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Grunden til, at man ikke har valgt at lave den i MDF, hvilket først var prøvet, skal bl.a. ses i lyset af, at når en speaker af den kaliber udformes i MDF opnår den en enorm vægt og med dertil faldende Q og det var ikke Raidho's hensigt.

Øhhh  det forstår jeg ikke rigtigt??

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Det sjove ved kabinetterne er bl.a. at de rent faktisk ikke er dæmpet af nævneværdig grad, men det har sin grund. Disse kabinetter har nemlig ingen egenlyd som et traditionelt trækabinet, men selve kabinettet er afstemt således, at de svinger med stort set samme hastighed som musikken.

Hvilken hastighed har musikken da?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Uha da det er en smuk ht. men det er nok ikke mange af os som har PLADS til den desværre.....og pengepung i øvrigt

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Ellers et spændende indlæg

Jeg gad da godt at give disse tårne et lyt eller to

Hilsen Thomas

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

....nu har små højtalere aldig sagt mig noget  .... men fede ser de ud... bliver spændende at øre om resten af verden tager lgie så pænt imod dem

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
....nu har små højtalere aldig sagt mig noget  .... men fede ser de ud... bliver spændende at øre om resten af verden tager lgie så pænt imod dem

Må jeg opfordre dig til at konsulterere nærmeste optiker, eller gå på politistationen med dit kørekort

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Super fede højttalere! Et par tak!
Gad godt ligge et lille øre til dem...

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeps, som der er sagt før, gad sgu godt ligge ører til dem. Specielt hjemme i min egen stue 

Hvad er prisen på sådan et par krabater? Over 300K?

Til top Vis -Chiller-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Chiller-

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

-Chiller- skrev:

Jeps, som der er sagt før, gad sgu godt ligge ører til dem. Specielt hjemme i min egen stue 

Hvad er prisen på sådan et par krabater? Over 300K?

Kender ikke prisen på dem, med jeg tror godt du kan regne med at din bankrådgiver får fråde omkring munden, hvis du går op for at låne lidt "håndører" til dem. Helt billige er de helt sikkert ikke

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se, at der efterhånden spørges en del til prisen og jeg vil da gerne løfte sløret for prisen. Lad mig slå fast, de er IKKE billige, men kostprisen er også voldsom på disse højttalere.

De lander på 100.000$ pr. sæt og den kommende sub, der skal følge disse skønne søjler, primært til det ameriaknske marked, vil lande på ca. 30.000$.

Mvh. FLEX

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum