| Forfatter |
|
Begynder Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par B&W CM4 gulvhøjtalere, hvor kevlar enhederne har skiftet farve fra lysegule til nærmest nikotin gule og det er selvom jeg ikke ryger. Det der undre mig mest er at min CM center, som er købt på samme tidspunkt overhovedet ikke har skiftet farve. Det ser unægteligt lidt mærkeligt ud når man sidder foran dem alle 3. Er der nogen af jer andre der har oplevet dette med B&W's kevlar enheder selv eller hørt om det før?
Mvh
Claus
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm rammer sollyset enheddern ? og ikke centeren ?
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt normalt med Kevlar-membraner. Det er UV-stråler, der får membranerne til at falme.
__________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set det samme på ScanSpesks 18W/8546-00
Jeg har bygget nogle højtalere til nogle kammerater med disse og et par af stederne står de så de får sol, og her er de mørkegule.
Hos mig og de der har dem stående med ryggen mod vinduerne og hvor der er gardinere, er de lige så "skrigende" gule som da de var nye.
Har ikke kunne høre nogen forskel! så der burde ikke være grund til uro.
Nu når nikotin og rygning lige berøres.
Så kan jeg fortælle at en anden jeg har lavet højtalere til på et tidspunkt kom og fortalte at lyden havde ændret sig lidt og det kunne han ikke forstå?
Jeg fik højtalerne hjem lyttede og målte, og ganske rigtigt! der var noget galt!.. toppen var lidt mindre velopløst end en ScanSpeak 9700 er kendt for, det hele lød noget anderledes end et par af mine egne magen til.
Jeg tog enhederne ud og med op til en jeg kender der har rimlig check på enheder mm. ( mere end jeg har ) han fandt ud af at de var helt fedtede af nikotin!
Da han rensede dem var den nu næsten mørkebrune 8546 gul igen og diskanten havde pluslig luft i toppen igen!..
Højtaleren spillede ( målte ) nu igen som tiltænkt.
Sådan kan det gå når der er to i et hjem der ryger 60 smøger om dagen!! i nogle år...
Så alle jer der ryger eller bor sammen med nogen der gør!?... Pas på!!
Det kan gå ud over den gode lyd foruden helbredet!!
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Begynder Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
| Hmm rammer sollyset enheddern ? og ikke centeren ? |
|
|
Næe de står med ryggen mod lyset, præcis samme sted som jeg tidligere havde nogle 603 stående, hvor kevlar enhederne aldrig skiftede farve.
|
| Til top |
|
| |
Begynder Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Da han rensede dem var den nu næsten mørkebrune 8546 gul igen og diskanten havde pluslig luft i toppen igen!.." Quote Miju
Hmm kan man det uden at skade enheden? Og med hvad?
Det virker måske sirligt, men det er sgu' ved at blive for surrealistist at kigge på de forskellige farver og at putte fronterne på ændre lyden for kraftigt. 
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel så ikke andet at gøre end at smøre membranerne ind i Isopunkt
Men nej, det vil nok ødelægge det"smukke"og dyrt tænkte opbrydningsmønster
Mvh. Jens/modifix,- Hos hvem både basser og mellemtoner har fået det sorte stads.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
pulse83net Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare skrub dem med en skuresvamp med grov overflade og rigeligt med sæbe, så er de så gode som nye!  Nej, just kidding. Jeg har selv B&W højttalere udsat for sollys, men der har kevlar-membranerne ikke skiftet farve, så det lyder unægteligt lidt mærkeligt.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
til begynder :
Jeg ved at B&W havde en del problemer med deres kevlar enheder i begyndelsen. Da kevlar er et aramid fiber sa vil det suge vand nar temperatur og luftfugtighed er inden for de rigtige intervaller. Det er bla derfor at skudsikre veste med kevlar kun holder ca 1 ar ved daglig brug da kroppens fugtighed og varme nedbryder det. B&W behandler deres kevlar enheder med en special kemisk oplosning og de bliver ogsa lakeret rigtig tyndt for at forhindre fugtoptagelse. Hvis de alligevel optager fugt vil de skifte farve,dog ikke helt pa samme made som ved udsattelse for uv. Det kan vare det der er sket med dine hojtalere. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Begynder Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2003 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Hasselhof:
Det var dog en imponerende viden
Har haft skrevet til B&W og fik næsten det samme svar tilbage, som du skrev.
Alle deres Kevlar enheder er behandlet med Resin. Lyder for mig, som noget de danske bønder fik forbud mod at udlede tilbage i '80'erne.  Men dette reagerer med sollys og luft og derved formørkes det over tid. Ved ikke hvor fedt det er, at der i dagslys sker kemiske forbindelser i ens højtalere, men det kan selvfølgelig bruges som et argument for at børnene skal holde sig væk fra dem!  Hvad det så gør ved WAF faktoren, må stå hen i det uvisse.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
til begynder :
JA jeg ved desverre mere end jeg har lyst til om Dupont materialer. Det er dog rart at kedelig faktuel viden man var nod til at optage for at kunne vare "professionel" kan bruges i rekreativt ojemed
Jeg tror du tanker pa Adresin og ikke resin nar det kommer til DSB gift :) Resin bliver brugt til mange ting, det er fx det grundlaggende harder materiale i glasfiber. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |