Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedre kabel = "bulder-bas"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har følgende setup:

Fra Denon reciever TAPE OUT > Equalizer AMP IN > EQ AMP OUT > Surroundanlæg AUX IN.

Og til mine beskedne krav lyder det faktisk rigtigt godt.

MEN: så valgte jeg at udskifte det tynde/billige kabel mellem Surround og Sub, med et bedre. resultat: BULDER-BAS, som står og "mudrer"/"brummer"

Hvad er logikken i dette/forklaringen på at det sker?

JH

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest; EQ? Det må så være en equalizer?! (Fy og føj-da i hifisammenhæng )

...lyder godt til mine beskedne krav... Javel-så, men hvoraf så dit spørgsmål?!

Løsningsforslag nr 1: EQ out og det er helt out!

Løsningforslag nr 2: Equalizerens andet bånd fra venstre skrues ned indtil "bulderbassen" forsvinder (Så er det muligt, at du kan skrue op for equalizerens første bånd, og alligevel få en dyb bas).

Du har nemlig stående bølger i basområdet og det hænger uløseligt sammen med dit lytterums størrelse, intet mindre end det! Og det er helt normalt!

Nåh-ja; jo kortere vej fra CD/DVD og til højttalerne, des bedre lyd! Korte signalveje, tak!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

vender tilbage med fyldigere svar senere.

men giv mig blot én god grund til at EQ er fy-fy, og jeg fjerner den i aften

JH

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Fordi man ikke skal bruge en EQ, du retter åbentbart noget op du ikke kan lide?

Det jo det samme, som at gå hen og købe en BMW, men du kan ikke rigtig lide måden hestene arbejder på.

Du vælger simpelthen at sætte LADA motor i, fordi den spinder jo som en mis.

Resultat: Din BMW's svage led resultere i at når du trykker på speederen, så kommer der ikke de kræfter ud af hjulene der burde.

Dette er noget af en twist forklaring, men ved sgu egentlig ikke hvordan man ellers kan skære det ud

Og hvorfor i alverden bruger du også TAPE out? Kan du ikke præcis beskrive dine enkelte dele?

Lyder lidt besværligt det du laver?

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej

"Fordi man ikke skal bruge en EQ! - den lader vi vist lige stå et øjeblik!!!!

Hvem er "man"? ( ovenstående læses med et glimt i øjet )

Brug af Equalizer!

Tillad mig at anfægte, hvad jeg anser som et dogme angående brugen af grafiske equalizere med følgende:

På min 3500 kroners Denon reciver, er det lyd/kvalitetstab der opstår ved at koble en EQ på, vist ikke hørbart for selv de mest trænede ører. Når jeg via bas/diskant kontrollerne prøver at regulere mig frem til det lydbillede som JEG, og IKKE lydteknikeren hos et eller andet pladeselskab mener er det rigtige!!! – så sker der følgende: ønsker jeg at hæve diskanten, følger den øvre mellemtone med op, ønsker jeg at hæve bassen, følger den nedre mellemtone med op, og jeg opnår ikke det lydbillede som JEG ønsker.

Dette kan jeg bruge min EQ til at rette op på. Så at der sker en forvrængning at signalet på 0,001%, kan jeg godt leve med, da jeg opnår det lydbillede som JEG ønsker, og forverængningen ikke er noget jeg kan høre alligevel.

vender tilbage med et mere udførligt setup/produktbeskrivelse senere.

JH

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har en resonans i rummet på 10-15 dB ved 80 Hz. Den kan fjernes ved EQ. Det er sgu en forbedring!

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej

har ændret følgende:

Kører nu fra AUX OUT på reciever til AMP IN på equalizer ( er TAPE OUT og AUX OUT ikke ens ? )
har udskiftet den "plastic-subwoofer" der fulgte med surround-anlæg, med min Dali AW8, hvilket har givet en meget bedre bas/lyd.

Setup:

Denon receiver http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/systemer/deta il/DENON_DM35_receiver.htm?id=6680

Dali højttalere
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/DALI_Concept_1_hoejttaler.htm?id=5133

Dali Sub
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/aktiv_sub woofer/detail/DALI_AW8_subwoofer.htm?id=1645

Dette tilsluttes så via equalizer til AUX IN på mit Philips Surround anlæg.

Som det sikkert fremgår, er der tale om en billig løsning, og derfor tror jeg ikke at min EQ giver et kvalitetstab som jeg kan høre.

JH

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Har man problemer med stående bølger i basområdet, kan en equalizer være vejen frem!

Meeen alle tonekontroller, næsten, intruducerer fasefejl; lyden vil blive mere mudret med tonekontrollerne slået til!

Og jo; så må man "nøjes" med den lyd, som lyd-teknikkerne betegner som værende "den rigtige"!

Så lærer man også  hurtigt at holde af sine "audiophile" plader!

Note: Aux og tape out burde være det samme, hvorimod pre out er volumeafhængig!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes