Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reolhøjttaler, der kan klare tung bas?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej folk

Jeg regner med at investere i et par højttalere i nærmeste fremtid, og har brug for gode råd.

Lige nu har jeg et Thule IA60B-forstærker og CD150B-cdafspiller. Kablet mellem disse er et Madrigal CZ 1 Gel.

Af højttalere og højttalerkabler har jeg noget 10 år gammelt konfirmationsjuks (højttalere til en tus stykket, der mere eller mindre har givet op).
Derfor er jeg på udkig efter højttalere samt højttalerkabler.

Mine krav er:
Reolhøjttalere - primært af pladshensyn. I den nærmeste fremtid (de næste par år) har jeg formodentlig ikke plads til gulv og hvis jeg får, så kan jeg altid skifte højttalere.

Pris-niveau: 6000 - 8000 kr. for et sæt højttalere. Dertil 1000-2000 kr. til kabler.

Lyd-krav: Selvom det er reolhøjttalere, så skal de kunne fyre en ordentlig bas af. Jeg hører meget tung elektronisk musik, reggae, hip hop og dub, men også alt andet (rock, pop, jazz osv.)
Derfor skal de kunne spille især dubben uden at bassen kommer til at lyde som et mudret brum. Af navne kan jeg nævne King Tubby, Scientist, Leftfield og Underworld, så I hvis I kender dem eller har noget med dem, så kan det give jeg en fornemmelse af, hvad jeg leder efter.

Jeg vil selvfølgelig selv tage i butikker og lytte - evt. låne højttalere med hjem og lytte, men af tidshensyn vil jeg gerne have nogle fingerpeg og gode råd. Så slipper jeg for at hive højttalere med hjem, der ikke vil tilfredsstille mine krav. (Og jeg slipper for at hoppe på uhæderlige sælgere - nævn gerne butikker, jeg skal holde mig fra - og her tænker jeg ikke på Fona, Merlin og den slags, men hifi-forretninger).

Med håb om konstruktive svar

De bedste hilsener
Morten Terp 

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Dali Evidence 370 til 6k for et sæt. http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/DALI_Evidence_370_hoejttaler.htm?id=1658 #

eller evt. Audio Pro Evidence E3  http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=5& ;emne=visprodukt&Gruppenr=44&ID_infoside=98612

Jeg har desværre ikke hørt nogle af højttalerne, men hvis jeg skulle ud og finde en god reolhøjttalere i den prisklasse ville jeg helt klart se lidt nærmere på disse to.

Hvad med at købe brugt?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Velkommen til!

Først vil jeg sige at du højst sandsynligt ikke får den bas du drømmer om i en reol-højttaler. Når du er så fokuseret på bassen, vil du højst sandsynligt gå tilbage til gulvhøjttalere eller spæde til med en sub......nuvel du bad om nogle forslag og mine bud ville være SA2K, Jamo Concert 8/D830 eller Vienna Acoustics Haydn Grand. De her højttalere har alle en imponerende bas i forhold til deres størrelse. SA2K kan næsten fås brugt med dit budget, VA kan fås fra ny indenfor budgettet og Jamo'en kan du samle op til under 5000kr på brugtmarkedet.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at give Dynaudio Audience 52 eller 52 SE et lyt. De spiller begge ret godt og har fået gode anmeldelser rundt omkring. Se blandt andet mere på http://www.dynaudio.com/ og på http://www.dynaudio.de/manuals/DYN_Audience_manual.pdf

Audience 52 går ned i 52 hz og 52SE går ned i 45 hz.

Held og lykke!

Daring Dane

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

PS: Et alternativ til Dynaudioerne kunne være B&W 705, som også spiller dejligt: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/BW_705_hoejttaler.htm?id=1581

Denne htt skulle være let at komme i nærheden af i nærmeste hifiklub.

Happy Hifi

Daring Dane

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

jeg vil tilslutte mig daring dane, b&werne har efter min mening en MEGET god bas af en højtaler i den størrelse, så kan man altid komme en sub på senere... men de er ihverttilfælde meget gode til pris/størrelse/udseende forhold... de har ikke den ellers så kandte "trættende" b&w diskant, men en meget luftig diskant... til højtaler kabel tror jeg at noget tara labs helix 6 ville være godt...
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Tak for gode anbefalinger. Jeg vil snuse lidt til dem - og vende tilbage, når mit anlæg har fået "nyt blod"...
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Du skulle også lytte på Dali Helicon 300 - det har jeg gjort, og umiddelbart savnede jeg ikke noget. Ellers er der jo altid en sub...

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ville satse på at få en så god højttaler som muligt og lade være med at fokusere på dybdebassen i første omgang. Jeg har selv gjort det samme og valgt et sæt Linn Tukan som har en supergod lyd. Du vil opdage at du med den lille gode højttaler får en helt anden lydoplevelse - hurtig og præcis.  Næste skridt bliver så at finde en god sub, der kan spille musik. Der er markedet så en smule mere snævert. Men jeg har skåret mulighederne ind til Rega Vulcan, REL Quake og Audio Pro Allroom. Der er naturligvis også større subs fra især Rel og muligvis også Velodyne, men dem har jeg ikke behov for :)

/Mirland
Til top Vis mirland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mirland Besøg mirland's Websted

Infinity^
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Også jeg tilslutter mig "Daring Dane", B&W'erne har en go lyd af små højttalere at være. En sub er intet problem senere Infinity, Cerwin-Vega og B&W har alle gode ( og også kompakte) Sub's til 3 - 4K, måske specielt Cervin Vega'en ville være go til din musiksmag!

..men hol dig fra Gale...

Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 31
[skal have Classé forstærker og effektforstærker om 2 måneder]
Til top Vis Infinity^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Infinity^

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

I don't beleive in subwoofers at all. Maybe for movies if it's a good (very expensive) subwoofer, never for music except for in extreme high end
systems. That said, try Klipsch RB75, they kick all mentioned brands asses, considering the material you mention you will be playing. They should be
available more cheaply now since they are being replaced.
Til top Vis fredrikolsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredrikolsson

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

fredrikolsson skrev:
I don't beleive in subwoofers at all. Maybe for movies if it's a good (very expensive) subwoofer, never for music except for in extreme high end
systems. That said, try Klipsch RB75, they kick all mentioned brands asses, considering the material you mention you will be playing. They should be

Hvorfor skriver du på engelsk?

Tilbage til emnet, b&w dm602 s3 kunne også være et godt bud - dog en stor reolhøjttaler..men med en 7" enhed!

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

fredrikolsson skrev:

Hvorfor skriver du på engelsk?

Tilbage til emnet, b&w dm602 s3 kunne også være et godt bud - dog en stor reolhøjttaler..men med en 7" enhed!

Måske hans danske ikke er for godt

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

No, my danish is not good, I'm swedish.
Til top Vis fredrikolsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredrikolsson

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Okay undrede mig bare, siden du godt kunne læse dansk...men så ellers forstå hvad der står på dansk
Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jag förstår det mesta, sämre på att skriva... Ni danskar pratar ganska mycket engelska hur som helst... ;)

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

lige et vigtigt spørgsmål: vil du have højtalerne på stander eller skal de rent faktisk stå i reolen?? Hvid det er stander-udgaven du er på jagt efter er alle ovenstående gode bud, hvor man ikke nødvendigvis behøver sub.
Skal de stå i reolen er det en anden sag! Det er synd at stille eks B&W 705 eller Helicon 300 i reolen - så hellere Dali evidence 370 eller måske Dali Ikon 2, kombineret med en sub af god kvalitet (ikke Cervin wega!!) Dér vil jeg mene, at pengene er givet bedst ud..
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du skal over i en helt anden boldgade. Jeg syntes du skulle prøve et par Elac BS204.2. De vil ikke skuffe dig, du kan høre dem hos topsound.

Men hvis du alligevel har tænkt dig, at smide dem ud efter et par år og købe gulvhtére behøver det vel ikke være de dyreste. Jeg tænkte her på et par dali concept 2 som sagsten kan spille meget dyrere htére op. Specielt når den er spillet til får man virkelig en rar htér.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Elac bookshelf models are nice, agree.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

fredrikolsson skrev:
Elac bookshelf models are nice, agree.

Jag tacker for den komplimenten. Men du måste prate danska i dette her forummet eller svenska. Gratis med alpint sprint guld. Sorry if my swedish is a little rusti.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum