Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hjælp til brug af indgange på min SA Sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
iceman24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har en System Audio 175 sub elektro hvor der er 2 indgage L og R, jeg har i al den tid jeg har haft subben brugt L  indgangen som jeg fik afvide , da jeg købte den...

men jeg har så set på nettet at man kunne få et kabel der gik fra 1 til 2 kabler så jeg kan bruge både L og R indgangen ???

vil det være en fordel ? jeg har et Y-kabel som jeg kan bruge imellem hvis det er ??

er der nogen der har lidt erfaring inden for det område ??

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Et y-kabel giver som regel noget der svare til 3-5 dB ekstra - men om det er nødvendigt, det er så op til den enkelte.

En længere teknisk forklaring herpå, kan jeg ikke komme med, desværre.

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

De 2 signaler (L+R) bliver jo bare mixet sammen inden signalet når subwooferens forstærker. En Y-splitter vil på den måde give dobbelt indgangssignal. Samme resultat kan opnås ved at give den en tand til på volumenkontrollen, så på den måde kan jeg ikke se fordelen.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

iceman24
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Har det noget at gøre med et enheden i SA subben har dobbelt svingspole og derved får mere effekt ved brug af begge indgange ?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

På visse forstærkere kan man køre signalet igennem subwooferen først, og dermed benytte den som aktivt filter. På den måde skal forstærkeren kun tage sig af frekvensområdet over delefrekvensen. Det må være forklaringen på at der er separat højre/ventre indgang. Ellers kan jeg ikke se idéen.

Jeg tror bestemt ikke det har noget med svingspolen at gøre. Jeg vil i så fald mene, at man skulle køre med en balanceret indgang. Jeg har ikke helt styr på hvordan man udnytter en sådan.

Som nævnt før, bliver det højre og venstre indgangssignal mixet i subwooferen før den møder forstærkeren. Sætte man signal på begge indgange vil det blot medføre 6dB ekstra. (20Log(2)).

Edit: Subwooferens netto SPL ændrer sig ikke ved at benytte et Y-kabel. De 6dB+ er blot det signal forstærkeren modtager, men da den stadig vil klippe ved samme udgangseffekt, betyder dette reelt set ikke noget.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

iceman24 skrev:
Har det noget at gøre med et enheden i SA subben har dobbelt svingspole og derved får mere effekt ved brug af begge indgange ?

Nej, men med et Y-kabel tilsluttet får du på visse suboofere summeret indgangene med højere signal til den indbyggede effektforstærke som resultat. Dette betyder ikke at Sub'en kan spille højere, blot at du skal skrue ned for volumen-knappen på sub'en, til samme niveau som brugte du L elller R alene. (håber det forstås)

Men sjovt nok har jeg for ca. 1 års tid siden testet en håndfuld subber her', og resultatet var ret entydigt: Ren lyd = brug kun L eller R, aldrig begge, og glem alt om benyttelsen af HT kabler til subben; her mistes meget let 6-9dB under 30Hz grundet indbyggede filtre på subberne der skal fjerne støj fra eks.v. en 25Vac udgang!!! Meget nemmere med Pre-out, her er signalet ca. 1 Volt 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

iceman24
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

okay Mik112

det vil sige at du anbefaler kun at bruge 1 af indgangene ?? jeg har i et stykke tid kørt med y-kabel og her for et par dage siden resulterede det i at jeg opdagede at min sub forvrængede enkelte gange ? og jeg har her for ca 40 min siden været ved at justere om på den (skruet ned for den )...

hvis jeg går tilbage til at kun bruge 1 indgang, er det så lige meget om jeg bruger L eller R indgangen ?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

iceman24 skrev:
okay Mik112

det vil sige at du anbefaler kun at bruge 1 af indgangene ?? jeg har i et stykke tid kørt med y-kabel og her for et par dage siden resulterede det i at jeg opdagede at min sub forvrængede enkelte gange ? og jeg har her for ca 40 min siden været ved at justere om på den (skruet ned for den )...

hvis jeg går tilbage til at kun bruge 1 indgang, er det så lige meget om jeg bruger L eller R indgangen ?

L & R RCA indgangene burde være identiske. Her' benytter jeg kun L, prøv det.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes