| Forfatter |
|
PePinO Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået et par bundkasser, og de spiller bare derudad. Men
synes bassen har det med at forplante sig oppe ved loftet, specielt
lige over mit computerbord. Jeg prøvet at lege med fasen, men synes
ikke rigtig det hjælper. Bassen forplanter sig også meget bag ved
bundkassen
Mit setup her:
http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99
Ved udmærket godt at det er ALT for meget til et værelse på 16m2, men jeg er simpelthen blevet afhængig af bas.
Nogen der ved hvordan jeg evt kunne stille mine højtalere, så jeg ville få den samme bas over hele værelset?
Mvh Casper Sørensen
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan se, så bør du sælge bundkasserne. Det er for meget til dit lille værelse. Du kan ikke stille krav til kvaliten under de omstændigheder. Som et udgangspunkt, så vil bølgelængden på en 30 hz tone være omkring 20 / 30 meter. Det betyder at det ikke er dig, men alle andre som "nyder godt af" dine basbunde. Jeg forstår skam godt din begejstring og det er vel også sjovere med dit nuværende system end et par sko-æsker som spiller "pænt". Så lev med det, ellers kan det være du skal have noget mere PA-agtigt bass som spiller mere "mellembas" med masser af atttack ned til ca. 60 hz. Skal du have det nedeste bas med, så må du instil dig på at bassen forplanter sig over alt. Et forslag kunne være at flytte i hus?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brafford:
Jeg kan godt se at det er alt for meget til mit lille værelse. Men
synes også det var for lidt med de 2 15" basser i mine Infinity
højtalere. Desuden er jeg jo lige i den alder hvor lydkvateten er
nedprioriteret ift volumen samt bassen.
Men det kunne jo godt være man kunne lave en opstilling, så bassen er overalt på værelset.
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
luft omkring bundkasserne gjorde ikke noget.. evt noget dæmpeskum af en art. noppeskum, rockfon , et par tykke tæpper eller ? bare noget der kan tage de værste resonanser.
|
| Til top |
|
| |
Selveste Thomas Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
PePinO skrev:
Jeg har lige fået et par bundkasser, og de spiller bare derudad. Men synes bassen har det med at forplante sig oppe ved loftet, specielt lige over mit computerbord. Jeg prøvet at lege med fasen, men synes ikke rigtig det hjælper. Bassen forplanter sig også meget bag ved bundkassen Mit setup her:
http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99
Ved udmærket godt at det er ALT for meget til et værelse på 16m2, men jeg er simpelthen blevet afhængig af bas.
Nogen der ved hvordan jeg evt kunne stille mine højtalere, så jeg ville få den samme bas over hele værelset?
Mvh Casper Sørensen
|
|
|
Det tror jeg ik på du kan ændre, fordi det er pga du har problemer med den stående sving bølge. Da det er fuldstændig tåbeligt at stoppe s¨å meget bass ind på sådan et bette værelse..
Der er faktisk en tommelfinger regl der siger. At har du et værelse på 20 kvm så må du højest stoppe højtaler ind som har en 10 " enhed i sig.. Så får du den optimale lyd...
Men det er der ik ret mange der gør. har selv et par CV - 12 " på 14 kvm. men det burde man ikke :) __________________ //Selveste Thomas
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fejlagtigt at tro at du får mere eller kraftigere bas af større enheder i så lille et rum. Rummets størrelse kvæler bassen, så du mister enhver tendens til hurtighed (punch) og de dyber toner opstår alligevel ikke korrekt.
Det du har brug for er som andre nævner en meget effektiv og punchy højtaler med masser af output omkring 50-100hz. Det vil du garanteret opleve som meget mere vellydende og hårdtslående.
Det vil ikke ryste kopperne i køkkensjabet i den anden ende af huset og det vil ikke se så overdrevet ud for vennerne, men det kan garanteret spille højere og mere fysisk (dunker i maven).
Prøv at se om du kan låne dig til et sæt CV eller lignende med f.eks. 10" og prøv det.
Vidste du forresten at meget få musikudgivelser har output under 40-50hz netop af hensyn til oplevelsen.
Pas på hørelsen. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
man må arbejde med det man har.. vi er vel alle enige om at der er proppet ALT for meget ind i rummet. men indtil alt er prøvet mht dæmpning af rum, så skal vi ikke udelukke muligheden for at det måske kan blive bedre. Jeg har ikke hørt hvordan det lyder, men har en formodning om det  .. så derfor er der givet et par forslag til hvordan man kan gøre lidt.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen..
Jeg er glad for din ærlighed, og der er tidspunkter hvor rå watt og rå lydtryk betyder mere end perfektiv, ambience osv.
Jeg har nu 100% forståelse for dit valg...altså heller for meget end for lidt. Det er dejligt når en bukseben flyver rundt pga. megalydtryk! Det kan ikke være anderledes. Jeg har også være ung engang, så er det fedt med noget lydtryk. Ikke så meget pjat.
En måde at komme noget det til livs på er at dæmpe dit rum. Forslag : tæpper på væg, vægge, evt. loft....eller nogle absorbenter som kan hænge i loftet....æggebakker mv. En større forstærker har tendens til at stramme lidt mere an, og det kunne være at du ikke ville sejle rundt i bassen?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke dæmpe bas som bradford beskriver det her. Æggebakker dæmper intet som helst, de andre ting dæmper mellemtone og diskant. Så gå ikke den vej.
Køb en equalizer og lad den stå så du kan holde ud at høre anlæget når du ikke vil "basse" den. Sæt den så i bypass når du vil have din fede bas tilbage.
Pas på dine ører, du har kun et sæt og de kan ikke få skiftet membraner hvis de brænder af!
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes faktisk selv at det lyder rigtig godt, hvor jeg selv sidder
(ved computeren) med hensyn til dybbas, hvis jeg for eksempel rejser
mig op, trykker det voldsomt i ørene, og lyder ikke godt. Men jeg ville
gerne have det lidt mere rundt i værelset, så jeg også kan også kan
sidde i sofaen og lytte til en god gang musik. Og det er altså
overhovedet ikke kun dungdung musik, men også Gasolin, Pink Floyd,
Simon & Garfunkel og musik i den dur. Det er også en af grundene
til at jeg købte bundkasserne, at jeg også gerne ville have lidt liv i
disse slags musik, og det mente jeg ikke jeg kunne få af mine Infinity
højtalere.
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en latterlig diskusion med "boye" og "manicminer" som i kan læse også under "højttaler" i indlægget som hedder "Concept sub", de mener da at man sagtens kan høre både 20-30hertz og enda lavere i et 8kv.m rum......vi kom frem til at det kan man godt hvis man skruer anlægget op til kolosale lydtrykgengivelser som til festivaler......!
Jeg synes det er ved at blive latterligt men ingen spiller så højt og hvis man gør får vi snart en masse med tinitus fordi det var på mode her på hifi4all at skulle høre dybbas som øret ikke engang KAN HØRE......sådan er mennesket altså nu engang skabt!! -jo du kan godt høre 20hertz hvis du skruer op for subben, men du ødelægger ørene med tiden.....
Lyd har brug for store rum så behøver man ikke spille ret højt og samtidig høre dybbassen....
Mennesket er nu engang kun skabt til overlevelse.....heldigvis for det.....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Det er fejlagtigt at tro at du får mere eller kraftigere bas af større enheder i så lille et rum. Rummets størrelse kvæler bassen, så du mister enhver tendens til hurtighed (punch) og de dyber toner opstår alligevel ikke korrekt.
Det du har brug for er som andre nævner en meget effektiv og punchy højtaler med masser af output omkring 50-100hz. Det vil du garanteret opleve som meget mere vellydende og hårdtslående.
Det vil ikke ryste kopperne i køkkensjabet i den anden ende af huset og det vil ikke se så overdrevet ud for vennerne, men det kan garanteret spille højere og mere fysisk (dunker i maven).
Prøv at se om du kan låne dig til et sæt CV eller lignende med f.eks. 10" og prøv det.
Vidste du forresten at meget få musikudgivelser har output under 40-50hz netop af hensyn til oplevelsen.
Pas på hørelsen.
|
|
|
Også det jeg mener.. Du får de problemer med den stående svingbølge. og din bas bliver langsom og meget upræcis. og Kunne slet ik tænke mig at hører dit anlæg. Du har utrolig lidt effekt til at holde disse 18 " under kontrol..
Har meget mere effekt bag min CV - CLSC12 end du har på alle dine 18 " .. Og derfor får du også end endnu mere upræcis bas.. Hvis jeg var dig. ville i pille de 18 " ud og sælge l**tet.. og så købe noget andet.. Du vil få meget bedre oplevelse .. og nyde dit musik meget mere... __________________ //Selveste Thomas
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selveste Thomas:
Hvad har du til at trække dine clsc12'ere?
Jeg har ca. 200W i 4ohm for hver enhed. Og ja, det er overhovedet ikke
nok, men det er desværre hvad budgettet rækker til lige pt.
Jeg nyder mit musik i fulde drag lige i tiden, når bassen pumper
derudad til en gang Iron Maiden eller Metallica, er det bare lækkert.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
PePinO skrev:
Selveste Thomas: Hvad har du til at trække dine clsc12'ere? Jeg har ca. 200W i 4ohm for hver enhed. Og ja, det er overhovedet ikke nok, men det er desværre hvad budgettet rækker til lige pt. Jeg nyder mit musik i fulde drag lige i tiden, når bassen pumper derudad til en gang Iron Maiden eller Metallica, er det bare lækkert.
|
|
|
nej sådan er det, min mening er bare. jeg syns det skal hænge sammen, det vil sige man ikke skal købe stører enheder/højtaler end man kan betale nok effekt der til..
Kan ik huske hva jeg har i 4 ohm, Men har 2 x 400 watt i 8 0hm..som sagt: kan ik huske hva jeg har i 4 ohm, men det er jo jah mange flere. Ik hæng mig på på det, men mener det er ca. 2 x 780 watt i 4 ohm. Men døger med at huske det :)
Og det er ik i spidseffekter, selvom det sådan set er det eneste man burde kigge på.
men i spidseffekterne har jeg :
dynamik power = Spidseffekter 2*780watt 8ohm og 2*1130watt i 4 ohm . Det er sådan set det fakta man kan bruge til noget.. __________________ //Selveste Thomas
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selveste Thomas skrev:
PePinO skrev:
Selveste Thomas: Hvad har du til at trække dine clsc12'ere? Jeg har ca. 200W i 4ohm for hver enhed. Og ja, det er overhovedet ikke nok, men det er desværre hvad budgettet rækker til lige pt. Jeg nyder mit musik i fulde drag lige i tiden, når bassen pumper derudad til en gang Iron Maiden eller Metallica, er det bare lækkert.
|
|
|
nej sådan er det, min mening er bare. jeg syns det skal hænge sammen, det vil sige man ikke skal købe stører enheder/højtaler end man kan betale nok effekt der til..
Kan ik huske hva jeg har i 4 ohm, Men har 2 x 400 watt i 8 0hm..som sagt: kan ik huske hva jeg har i 4 ohm, men det er jo jah mange flere. Ik hæng mig på på det, men mener det er ca. 2 x 780 watt i 4 ohm. Men døger med at huske det :)
Og det er ik i spidseffekter, selvom det sådan set er det eneste man burde kigge på.
men i spidseffekterne har jeg :
dynamik power = Spidseffekter 2*780watt 8ohm og 2*1130watt i 4 ohm . Det er sådan set det fakta man kan bruge til noget.. Ja og nej. Det er jo lækkert med masser af overskud og headroom når der skal spilles højt, men min erfaring er, at det ikke så meget handler om hvor mange watt som om hvor hurtige, strømstærke watt der er at give af.
Jeg har selv en 100 watts effekt, som "tager livet" af mine tidligere effektblokke, som på papiret havde flere watt; Den har bedre fat i højttalerne og kan derfor spille højere end mindre strømstærke amps, ligegyldigt om de så er opgivet til det 2- eller 3-dobbelte.
|
|
|
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søg efter Jon Risch bass trap. Han har en quick and dirty løsning der basalt set bare er en pose glasuld der bliver overtrukket med noget hessian eller højtaler frontstof! Det er vigtigt at plasten rundt om glasfiberen er tæt (uden huller) og at glasfiberen er rigmeligt komprimeret! Det skulle give en god absobtion ved lave frekvenser! Placer en eller to i de værste hjørner og se om det dur! Hvis ikke det virker så er de da gode at isolere med på loftet ;o)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, her er noget at rydde op i ;-)
Punkt 1: hverken tæpper, noppeskum eller æggebakker kan dæmpe bas. Bølgelængden er 7 m for en 50Hz tone, så der skal æggebakker i skibsskrogsstørrelse til!
Punkt 2: Man kan sagtens høre 30 Hz i et lille rum, også uden at skrue op. Zenon mangler elementær forståelse for akustik, spring hans indlæg over.
Der er to faktorer, der forstærker bas: For det første den "hornvirkning", der opstår ved at lydbølgerne kun ser 1/8 af en kugle, når de står i et hjørne - i modsætning til i fri luft. For det andet "room gain" - det betyder, at når en HT spiller toner, hvis bølgelængde er længere end rummets største dimension, transformeres hele lytterummet til et "lukket kabinet" - det bliver "trykladet". Der er tale om to helt adskilte mekanismer!
Du har til overflod effekt af begge fænomener. Du har intet andet valg end at flytte dine høttalere rundt, indtil du får et acceptabelt resultat. Jeg ville nok placere baskasserne og hovedHT´erne langt fra hinanden, så de ikke anslår de samme rumresonanser. Og så (oh ve) prøve en gammeldaws equalizer - den ville måske kunne hjælpe dig!
|
| Til top |
|
| |
Audio-Kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læg ikke for meget i Fabrikanternes effektopgivelser,
De er som regel papirwatt ......
Det Vil Sige at udgangseffekten er målt over en ren 4 Ohm/8Ohm`s
modstand...
Højtallere opfører sig ikke som en ren modstand... men varierer i modstand
alt efter frekvens og kan ligeledes have fæle fasesving som tager pusten fra
forstærkeren... derfor er strømforsyningen af afgørende betydning !!!!
En simpel regel er..... en tung forstærker burde være et godt tegn.
Kogt ned ... en 50 Wattèr godt kan i praksis være bedre til at kontrollere
svære højtallere end en 300 Wattèr !
Mvh. __________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| ...
Punkt 2: Man kan sagtens høre 30 Hz i et lille rum, også uden at skrue op. Zenon mangler elementær forståelse for akustik, spring hans indlæg over.
Der er to faktorer, der forstærker bas: For det første den "hornvirkning", der opstår ved at lydbølgerne kun ser 1/8 af en kugle, når de står i et hjørne - i modsætning til i fri luft. For det andet "room gain" - det betyder, at når en HT spiller toner, hvis bølgelængde er længere end rummets største dimension, transformeres hele lytterummet til et "lukket kabinet" - det bliver "trykladet". Der er tale om to helt adskilte mekanismer!
... |
|
|
Du har min fulde støtte Jazzman - hvor blev du og din præcisering af begreberne af i den diskussion, Zenon refererer til? (Concept sub) Jeg opgav at fortsætte med at slå i dynen. 
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye: "hvor blev du og din præcisering af begreberne af i den diskussion, Zenon refererer til? (Concept sub) Jeg opgav at fortsætte med at slå i dynen"
Jazzman: Undskyld, Boye, men der findes deltagere i dette forum, der fuldstændigt mangler elementær forståelse af fysiske, elektriske og akustiske grundbegreber. Jeg har oplevet ovenstående eksempel, hvor basal akustik tydeligvis er lukket land for manden; jeg har set tråde, hvor begrebet barometerstand/lufttryk gik over folks forstand, og i andre tråde smider folk om sig med avancerede kvantemekaniske buzzwords som skalkeskjul for, at de ikke ved hvad vekselstrøm er. En af moderatorerne på dette forum mente, at signalet i højttalerkabler bevægede sig med lydens hastighed! Vi må leve med, at folkeskolens fysikundervisning har et begrænset niveau, og efter bedste tålmodige evne forsøge at oplyse. Undskyld, hvis det lyder selvfedt, jeg lærer selv meget af andres indlæg her (det er derfor, jeg er her), men hvis vi alle vænnede os til til at høre efter, når folk med forstand på et givet emne skrev i forum, ville trådene blive endnu sjovere :-)
Undskyld denne hijacking af tråden. Har du flyttet rundt på grejet, PePin0?
|
| Til top |
|
| |