Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer: SA SE-200 contra SVS PB-10 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par SA 1250 i min stue på 50 m2, som er tilsluttet min receiver Yamaha RX-V630.  Jeg mangler en god sub som kan klare for det meste film og selfølgelig også musik.  Jeg har besluttet mig for at købe enten SA SE-175 / 200 eller SVS PB-10 / 12.  Har hørt gode ting om begge to især SVS´en.  Men hvis de har nogenlunde det samme at byde på, så vil jeg hellere ha´ den i samme mærke som mine højtalere.

Skal også ha´ mig selv et par baghøjtalere fra SA, men ikke sikker på hvilke passer bedst sammen til mine SA 1250 fronthøjtalere.  Klangen i dem skal jo passe nogenlunde sammen, ik?  Tænker på SA 510 / 520 eller 710 / 720 - eller måske den slanke System Audio Talent.

Håber I kan hjælpe, skal nemlig ud og købe inden længe.

MVH Neo

Weakness is just pain leaving the body.
Til top Vis Neo.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om det, SVS PB 10/12 er SA SE-200 overlgen på alle punkter. SVS PB 10/12 spiller både dybere og højere. Hvis man kan leve med, at den er betydeligt større er en SVS PB 10 et glimrende valg.

Har selv en der bliver brugt i både surround og stereo. Har ingen klager overhovedet, bortset fra lidt rungen ved visse frekvenser men det er pga af en ikke helt optimal pladsering/optimalt rum.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Bassøe: Jeg vil anbefale dig at købe en BFD. Det er en romkorrektion der også kan bruges til subwoofere. Den koster kun 800kr, og det er meget velanvendte penger. Kombiner det med en mikrofon, og gratis programmet RoomEQ Wizard og du har en automatisk romkorrektion.

System Audio, og SVS subwooferene har ikke meget til felles. SVSene vil både spille højere og langt dybere, prisen er som nevnt at den er større. Jeg har set en måling af SE200, og i følge den så var den -6db ved 42hz, samme for PB10 er 16.5hz.

http://hometheatermag.com/floorloudspeakers/804sa/index2.htm l

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svar.  Spørgsmålet er bare om SVS´en passer godt sammen med mine SA´er og om den er hurtig nok, kan følge med.  SE 200 siges være meget hurtig og præsis i trækket.

SVS har 3 typer subs:   PB10- ISD / PB12- PLUS og PB12- PLUS/2.  Er forskellen mellem de 3 "in action" lige så stor som prisen er?  3896kr / 7274kr / 9376kr.  Har nemlig kun hørt gode anmeldelser til den store PLUS/2.  De andre 2, ved jeg ikke så meget om.  Ville være rart hvis jeg kunne høre dem før jeg beslutter mig, men jeg bor i Vest Jylland og der er ikke mange butikker at vælge imellem som har dem tilsluttet, eller overhovedet sælger dem. 

Ved I om der er nogen butikker i DK som har dem tilsluttet, sælger dem?  Eller er jeg nødt til at bestille dem fra Norge eller Sverige uden at have set dem eller hørt?  Stor sjanse at tage, især hvis jeg beslutter mig for den store,  64kg. 

MVH Neo

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

De er hurtige så det holder. Jeg har haft en PB10, og har nu en PB12 Plus, og de er begge to suverene subs til musik.

De er direkte solgte produkter, så derfor finder du de ikke i en butik. Forhandleren for skandinavia er www.lsound.no . Om du ser på Lsounds hjemmeside vil du finde masser af tests af både Plus, Plus/2 og PB10.

Du skal være velkommen til mig for at høre min, eventuelt kan du forsøge at kontakte ham her

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34837&P N=2

som nok bor noget nærmere dig.

Forskellen mellem de 3 er mest hvor højt de kan spille, og dermed også hvor stort et rom de kan sætte under tryk. Plusen lyder også kvalitetsmessig en lille tand bedre enn PB10, har flere justeringsmuligheder og muligheden for finish i ægte træ

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg vil uden tøven anbefale både PB-10 & SE-200.

PB-10'eren må siges at være det bedste valg, men har man som mig et begrænset rum og økonomi, så er 200-eren super. Den følger snildt med til både musik og film.

At -6dB grænsen skulle gå ved de 42Hz på 200'eren må (uden at jeg ved det) være helt uden nogen form for room gain. Placerer man den ordenligt kan den sagtens (subjektivt vurderet) gå en hel del dybere.

PB-12'erne skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg desværre aldrig har hørt nogen.
(Der burde eksistere en dansk importør af SVS, hvis man spørger mig!).
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Om jeg hadde vist at SVS ville oprette agenturer, så hadde nok jeg søgt den gang da det var aktuelt. Nu blev det ikke sådan, men heldigvis så er Jan Ove der har det meget hyggelig, og dyktig. Jeg frykter for at markedet er for lille til at det kan gå med et agentur i kun Danmark, for efter som jeg har forstået så er ikke avance niveauet voldsomt højt på SVS produktene, så der skal volum til for at det skal løbe rundt.

Den målingen av SE200 er en close mic måling, så det vil helt riktigt være med minimal påvirkning fra rummet. Med godt med romforsterkning (gerne i et lille rum) vil den komme dybere ned.

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg undersøgt det lidt med priser.  SE 200 koster omkring 7000 kr, minus omkostninger.  SVS PB 10 koster 5735 med det hele + fragt.  Så prisforskellen er ju stor, det taget til betraktning (hvad jeg har læst på AVforum.no) at der er ingen sub som kan takle SVS PB 10 under 20.000kr i dag, andre end de større SVS selfølgelig.  Men det er bare noget jeg har læst.

Jeg spekulerer også på, om PB 10 er stor nok for mine 50m2 stue.  På AVforum.no er der mange som har 20-30m2 stuer/værelser og tror at PB 10 er måske lige stor nok for dem, men ikke mere.  Derfor tror jeg jeg hellere skal satse på en af de 2 større modeller, PB 12 plus og PB 12 plus/2.  Men hvilken?   Er PB 12 plus/2 meget kraftigere end PB 12 plus i forhold til prisen?   Er der STOR forskel mellem dem to?  Det er hvad jeg helst vil vide.  Det er jo 3000kr at spare og dem ku´ jeg så i stedet bruge til lidt dyrere lærred.  Men hvis I vil mene at PB12 plus/2 er de 3000kr værd, så vil jeg bruge dem til plus/2.  Så har jeg i hvert fald en god sub og projektor til mit fremtidige hjemmebiografrum.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

En simpel PB10 kan gøre det pinligt for mange merkers topmodeller, spesielt om øvelsen hedder "lydtryk begrænset for THD mellem 20-30 Hz"

En PB10 vil nok blive lidt knapt for 50m2, med mindre du spiller meget lavt. Forskellen i lydtryk mellem Plus, og Plus/2 er større enn forskellen i pris. Plus/2 er helt enkelt nok den kommersielle subwooferen i verden der giver flest db pr krone. Ulempen er så størrelsen, men i en 50m2 stor stue burde den ikke blive for dominerende.

Her er en hurtig sammenligning af de forskellige modellene hvad lydtryk angår:

Forskellen i mellem en Plus og en Plus/2 er ca 3-4db, dvs det samme som ca 1.5 gange så højt. 2*Plus vil til sammenligning spille 6db (2 gange) højere enn en enkel Plus. Og som siste alternativ 2*PB10 vil spille omtrent så højt som 1 Plus

Det kan være en fordel at bruge 2 subs da de vil udjevne frekvensresponsen, og gi et bredere sweetspot, men det er langt i fra umulig at lykkes med kun en sub.

Hvad der er nok er svært at sige. Om du pr i dag ikke er vant med kraftige subs vil du garantert blive fornøjd med en PB10, men bass er vanedannende, og efter en stund skal brugerdosen øges

Du må gerne spørge mig mere, men du skal heller ikke være bange for at tage kontakt med Lsound, Jan Ove vil helt garanteret kunne vejlede dig. Og som sagt så er du også velkommen til at lytte til min

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej Neo, Søg og du vil finde..... under køb/salg-subwoofere, noget der banker både ASW675, SE200 og PB10.

Da du skal spille ca. 50m2 op, bør du helt seriøst glemme alt om SA/SE200, den hører ikke hjemme i 10" Sub-klubben,- der i samme prisleje spiller hurtigt og kældedybt til samme pris. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svar og venlighed.  Du vil mene at  PB 12 plus/2  =  2 x PB plus  og  PB 12 plus  =  2 x PB10 .   Du siger også at PB 12 plus/2 burde ikke blive for dominerende til 50m2.  Ja, det er et svært valg.  Hvis jeg køber PB 12 plus/2 så kunne det være at den var for stor for stuen, så måske er det mere sikkert at købe en PB 12 plus.

Jeg mener jeg kan huske at PillyWilliy´s hjemmebio rum var omkring 26m2.  Han bestillte 2 stk. SVS PB 12 plus til det rum.  Så et 50m2 rum burde være mere end nok for den store plus/2.  Man kan vel justere volumen på den hvis den bliver for dominerende ik´? 

Ja, jeg må lige tænke godt og grundigt over det her før jeg tager den endelige beslutning.  Troede bare ikke det ville blive så svært et valg.

Igen, tak for alle gode råd.

MVH Neo

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ikke helt

Plus/2=1.5 Plus

Hvor mye der er nok er højst individuelt, og påvirkes også af hvor tæt på subben du sitter. Når du dobler afstanden til subben demper du lyden med 6db. På avforum.no er der en der har en Plus/2 i et 10m2 stort rum, og føler fremdeles at han kunne behøve lidt mere  Mens andre har en PB10 i et 30-40m2 stort rum og mener at det er nok. Om det var mig der hadde 50m2 så ville jeg købt en Plus/2, eller 2 Plus. Så om du skulle købe en Plus så er det ikke en dead end om det skulle vise sig at den ene ikke er nok da du siden kan købe en til og få 6db ekstra

Med dominerende så tenkte jeg på størrelsen af subben. Lyden kan man regulere, og det der er til overs er dynamisk headroom, og med dagens filmspor er det en meget god ting at ha.

Jeg ser nu at det er vestsjælland, og ikke jylland, my bad.  Du finder en Plus ejer her

http://www.frappr.com/?a=myfrappr&id=605440

Måske vil han tage i mod besøg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes