Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W 603 s2 på væggen?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 April 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Grundet ommøblering skal jeg af med mine B&W 603s2 baghøjttalere, men fik lige en crazy tanke.

Kunne de mon monteres på væggen? Lidt store, ja! Men hvor der er vilje er der...

Tænkte på at hænge dem på hovedet, diskanten nederst...

For eller skal man jo over i noget b&w 601 eller noget tilsvarende.

Jesper

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Hio.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 April 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Det kommer an på, hvordan du har forestillet dig at montere dem på væggen, samt hvordan dit rum er udformet. Jeg har selv hængt mine Dali 104 til vejrs og de er næsten samme størrelse som 603'ere (se evt mit setup). Det fungerer udemærket, men alt efter refleksport o.l. skal man gøre sig nogle overvejelser om, hvordan, og ikke mindst hvor, man kan hænge dem.

Det er f.eks. ret tydeligt lydmæssigt, at mine hænger parallelt med, og tæt på, væggen (der er ml 1 og 2cm). Pga. dette er det svært at fortælle noget fornuftigt om lydspredningen, ud over at den er mindre optimal. I mit tilfælde er problemet også, at de hænger meget tæt på sweetspot. Jeg kunne med fordel bruge noget mere plads ud til siderne.

I forhold til, at de før stod på gulvet, har jeg opnået meget ved at hænge dem på væggen. Før blev 80% af lyden absorberet af min seng. Surr var tæt på ikke-eksisterende med den opsætning. Igen, større fysisk spredning kunne hjælpe gevaldigt på problemet, men det er tydeligt at spedningen i rummet er en helt anden, når lydkilden sidder højt. Bl.a. derfor er den høje placering af diskanten ikke så stort et problem, som man kunne frygte.

Jeg eksperimenterede oprindeligt, i mit hovede, med at stille dem på hylder frem for at begynde at skrue i dem. Men nu er 104'ere, der er købt brugt, ikke specielt dyrbare og jeg ville gerne vinkle dem lidt ned mod sweetspot. Specielt pga. diskant-placeringen, som du selv overvejer. Derudover var jeg også bange for, at det ville blive vakkelvornt (første gang jeg har set det ord på skrift - det ser sq åndsvagt ud  ).

Prøv en opstilling - hvis du kan lave en - med nogle stole ovenpå hinanden, eller hvad du nu har at arbejde med, for at se hvad der sker, når højttalerene ryger op ad. Jeg antager dog at dine bekymringer, som mine var dengang, går mere i retningen af, hvad der sker når man hænger en "tung" HT op på væggen. Det kommer an på de beslag man vælger og vægtypen - men det kan godt lade sig gøre. Til orientering er 104 lidt lettere end dine - 15kg/stk.

(Edit: Smart at henvise til mit setup, når jeg ikke linker til det Nu er der en www-knap klar)
Til top Vis Hio.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hio. Besøg Hio.'s Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hvad med at sælge dem, og for pengene købe et sæt brugte reolhøjtalere?

Det ville jeg ihvertfald gøre. Jeg tror du bliver glad for at have en mere fuldendt løsning i længden.

Mvh. prse
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

sigaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 April 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

prse skrev:

Det ville jeg ihvertfald gøre. Jeg tror du bliver glad for at have en mere fuldendt løsning i længden.

Mvh. prse

Helt enig der!! Det andet lyder lidt voldsomt!!

sigaard

Min Filmsamling..
Til top Vis sigaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigaard

Hio.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 April 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

sigaard skrev:

prse skrev:

Mvh. prse

Nogle gange er det sjovt at lave noget voldsomt . Det har nok også haft sin betydning, da jeg valgte metoden.

Men jeg kan da afsløre, at jeg ikke i fremtiden forventer at hænge samme størrelse HT'er op igen...
Til top Vis Hio.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hio. Besøg Hio.'s Websted

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 April 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene...

At sælge dem er jo en idé, men efter 6 år er de nok ikke meget værd... Og en løsning f. eks B&W 602 eller ds6 er jo en mulighed.

Spiller ds6 på alle enheder hele tiden, eller slukker den for nogle af dem i de forskellige modes?

Jesper

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:

Tak for svarene...

At sælge dem er jo en idé, men efter 6 år er de nok ikke meget værd... Og en løsning f. eks B&W 602 eller ds6 er jo en mulighed.

Spiller ds6 på alle enheder hele tiden, eller slukker den for nogle af dem i de forskellige modes?

Jesper

Du kan jo også oprette en bytteannonce til f.eks. 602/1 s2. DS6 er en dipol højtalere, til anvendelse med dolby prologic, så du har ingen fordele ved dem. Her ville jeg anbefale 602 istedet.
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hio. skrev:
sigaard skrev:

prse skrev:

Mvh. prse

Nogle gange er det sjovt at lave noget voldsomt . Det har nok også haft sin betydning, da jeg valgte metoden.

Men jeg kan da afsløre, at jeg ikke i fremtiden forventer at hænge samme størrelse HT'er op igen...

He he bestemt! Men jeg vil vove at påstå, at det er en kortvarig glæde! ....jeg synes kun jeg kan se ulemper i at hænge gulvhøjtalere op. Det burde være muligt at bytte eller sælge og købe sig til et par velegnede reolhøjtalere i samme alder, og samtidig få penge ud af det til at snolde for, når der skal sumpes film

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 April 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har også smidt et par 10 kilos gulvhøjttalere op på væggen, og jeg synes ideen er glimrende! Det giver et eller andet at have store højttalere bagved. Jeg synes du skal prøve at gøre det, hvis altså du kan lide at det ser lidt voldsomt og utraditionelt ud. Du kan også se mit setup ved at trykke på linket.

Go for it

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes