| Forfatter |
|
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEG TAKKER FOR ALLER JERES SVAR - MEN PROBLEMET ER IKKE HØJTALERNE. DET ER KABLET SOM ER DEFEKT. HUN PRØVEDE MED ET ALM. KABEL, OG STRAKS SPILLEDE HØJTALERNE SOM DE SKAL. NU SKAL HENDES DYRE NORD OST KABEL BARE TJEKKES FOR FEJL. MEN SA1750 SPILLER MAKS. INGEN PROBLEM DER.
Hej, jeg har brug for hjælp. Jeg vil ikke starte en ny tråd ang SA1750 kontra bas. Men det er lidt det samme. Har overtalt en god ven om at købe et "ordentlig anlæg" Hun har så købt den nye Densen B-110 og SA1750 (de nye hvide, meget vigtigt!) Spiller på en Sony DVD hardisk. MEN der er slet ikke noget bas/dybde i musikken. Jeg kan ikke forstå hvis de 1750 skal være så ringe!. Har selv 1280 og er tildfreds med dem. Hun er selv meget skuffet. Til den pris må man forventer mere!
Har lige haft mit eget anlæg med ud til hende (Musical Fidelity X-150 og X-Ray V3) Det var fuldstændig det samme. Jeg bemærkede at i forhold til mine 1280 skulle jeg skru'e dob så meget op på forstærkeren for at få samme lydtryk på hendes 1750. Kan det være rigtigt. Hendes Densen skal volumen op på 100 eller der over før der sker lidt. Og skruer man op på 130 kommer der lidt bas. Men alligevel ikke.
Kan der mangle noget i hendes højtalere, eller et eller andet defekt siden der er den forskel eller er der nogen teknisk forklaring hvorfor en forstærker skal have så meget ekstra til et 2 forskellige højtalere, fra samme fabrikat uden den helt store fysiske forskel
Nogen som kender både 1280 og 1750 og har oplevet samme forskel?
Håber på input der kan løse problemet.
mvh. __________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
| Til top |
|
| |
Maurice Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil sige: ny signalkilde, bedre opstilling og til sidst finjustering, så skulle den være hjemme.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maurice skrev:
| jeg vil sige: ny signalkilde, bedre opstilling og til sidst finjustering, så skulle den være hjemme. |
|
|
Hvorfor ikke nye højttalere? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
DKsoulman skrev:
| Kan der mangle noget i hendes højtalere, eller et eller andet defekt siden der er den forskel eller er der nogen teknisk forklaring hvorfor en forstærker skal have så meget ekstra til et 2 forskellige højtalere, fra samme fabrikat uden den helt store fysiske forskel |
|
|
Der er flere mulige forklaringer: SA1280 er ganske enkelt en bedre højttaler end SA1750. Bortset fra dét, så er det jo to forskellige rum du har med at gøre - det kan gøre MEGET forskel. Og jeg mener MEGET! To _helt_ identiske anlæg kan lyde ekstremt forskelligt, alt efter rummet. Så er der nogen der skræpper op om at "så kan man jo bare lige fintune med de rigtige kabler" - NEJ man kan ej, det er helt andre forskelle der er tale om. Hvis det er rummet der er problemet, så er det rummet der skal løses - eller også må man finde en højttaler der passer bedre i dét rum (men at finde et sæt gode, hvide højttalere kan vel godt blive et problem...) Opstillingen kan ændre meget, og "små" detaljer (som sikkert ikke er små hvis man har for mange X-kromosomer...) som et tæppe foran højttalerne, eller en dæmpning af bagvæggen, kan ændre utroligt meget på hvordan bassen opfattes.
Men som sagt, hvis det er så galt som du beskriver det, så kan jeg ikke se andre løsninger end andre højttalere. Selvom det kan lyde grotesk bagvendt: Har I overvejet SA2K? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
avance-yamaha Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
om der ikke er nogen bass på højtaleren, så kann man prøve at bytte om på kablerne bagpå eller på anlægget.... jeg har haft et noget det samme problem med mine Avance. jeg tog bare den højtaler og byttete kablerne om..... (((bingo mega basssss)))) prøv det
__________________ ad
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
avance-yamaha skrev:
| om der ikke er nogen bass på højtaleren, så kann man prøve at bytte om på kablerne bagpå eller på anlægget.... jeg har haft et noget det samme problem med mine Avance. jeg tog bare den højtaler og byttete kablerne om..... (((bingo mega basssss)))) prøv det |
|
|
Jeg takker for alle de gode foreslag. Men den med at bytte om på kablerne. Kan det ikke ødelægge højttalerne?
mvh.
__________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| (men at finde et sæt gode, hvide højttalere kan vel godt blive et problem...) |
|
|
AudioVector's højtallere fåes i hvid.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
DKsoulman skrev:
avance-yamaha skrev:
| om der ikke er nogen bass på højtaleren, så kann man prøve at bytte om på kablerne bagpå eller på anlægget.... jeg har haft et noget det samme problem med mine Avance. jeg tog bare den højtaler og byttete kablerne om..... (((bingo mega basssss)))) prøv det |
|
|
Jeg takker for alle de gode foreslag. Men den med at bytte om på kablerne. Kan det ikke ødelægge højttalerne?
mvh.
jeg må sige at det er flere ár siden jeg prøvede det for første gang. det med at bytte kablerne. og mine Avancer spiller super til den dag i dag... |
|
|
__________________ ad
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
DKsoulman skrev:
avance-yamaha skrev:
|
|
mvh.
|
|
|
det skulle da lige være hvis du laver kortslutning.. men ellers sker der intet ved det. EDIT: men husk nu, plus til plus og minus til minus. ellers er der fasefejl
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
placering kan være altafgørende ved 1750, det er en god højttaler ingen tvivl om det, men jeg er enig med Otto, 1280 er bare bedre. den har netop det mere fylde i bassen, som du sikkert savner. men igen forskellige rum gør også ret meget.
|
| Til top |
|
| |
rocksound Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis witzel ikke havde lavet en EDIT på sit første indlæg, ville jeg også have sagt, at I lige skal dobbelt-tjekke, at faserne er korrekt tilsluttet  __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige prøvet og byttet kablerne om. og der er meget stor forskel..... jeg kann kun sige at for mig virker det at bytte kablerne om...men jeg skal ikki sige at i skal, hvis i ikki tør pgå av kortslutning.
__________________ ad
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sker intet farligt ved at bytte om på plus og minus. Højttaleren spiller "omvendt" - dvs. i stedet for ved et trommeslag f.eks. at bevæge sig udad, så bevæger den sig indad (eller omvendt ;-)
Men check højttalerkablerne igen - helt fra forstærkeren ! Er fasen korrekt, dvs. rød til rød og sort til sort? Er selve kablet mærket så du kan følge fasen, så det ikke lige bliver snoet en havl omgang og dermed vender fasen?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for alle jeres svar. Hun har NordOst kabel. Det er jo nemt at følge- det er sat på rød til rød / sort til sort. Jeg ved ikke hvad chancen er for at SA eller Nord Ost har byttet om på noget under produktionen???
Personligt mener jeg nemlig at manglen er så stor, at det at flyttet rundt på højttaleren, prøve med tæpper, osv. slet ikke kan give det der mangler her.
mvh.
__________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
avance-yamaha skrev:
|
jeg har lige prøvet og byttet kablerne om. og der er meget stor forskel..... |
|
|
Hvad mener du helt præcist med "byttet om"? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor lang tid har højtalerne fået lov at spille? Er de spillede til?
Har din veninde ikke lyttet på højtalerne inden køb? Og hvordan var de da?
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du får flere gode råd på det du mangler, vil jeg spørge dig om nok det der er aller mest vigtigt.
Kan du forklare hvordan de er opstillet ???
Hvor langt er de fra bag vægen ???
Hvor langt er der til siderne ???
Hvor langt er der ind til et hjørne ????
Står de tæt på nogle store stof møbler ???
Står de tæt på noget der kan sluge bassen ???
Jeg har selv et sæt ATC SMC 50, de kunne på ingen måde spille bas, og det ved jeg 100% de kan, så havde jeg en der viste lidt mere end mig om lyd oppe, og vi flyttede dem ca 1 meter og vupti der var bassen, han målte min stue og fortalte mig at der hvor de stod før var de ca 7-8 db lavere i bassen, det vil sige at det var næsten det dobbelte bas jeg fik ved at flytte dem.
Mangler der bas, så prøv at stille dem tættere på bagvægen, er det ikke nok så flyt dem tættere på hjørnerne, der kan man hente meget, men prøv i det heletaget at flytte den bare ½-1 meter.
Når de spiller så prøv at gå rundt i rummet og se om der er steder hvor bassen plusdelig virker højere, der kan godt være et hul, der hvor lytte positionen er så bassen er lav.
Ellers må i jo prøve at tage tilbage til butikken hvor de er købt og lytte hvordan de lyder der.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
| Jeg har selv et sæt ATC SMC 50, de kunne på ingen måde spille bas, og det ved jeg 100% de kan, så havde jeg en der viste lidt mere end mig om lyd oppe, og vi flyttede dem ca 1 meter og vupti der var bassen, han målte min stue og fortalte mig at der hvor de stod før var de ca 7-8 db lavere i bassen, det vil sige at det var næsten det dobbelte bas jeg fik ved at flytte dem. |
|
|
EEEhhhhhhhh... Forestil dig lyden fra Cybercity-reklamen med de høje pander 
3 dB = fordobling/halvering. Oftest opleves det dog ikke sådan, det virker lavere.
Opstilling af højttalere kan have rigtig meget at sige, mere end langt de fleste tror, og specielt i basområdet - det er der vel ingen tvivl om.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Jean M Jarre skrev:
| Jeg har selv et sæt ATC SMC 50, de kunne på ingen måde spille bas, og det ved jeg 100% de kan, så havde jeg en der viste lidt mere end mig om lyd oppe, og vi flyttede dem ca 1 meter og vupti der var bassen, han målte min stue og fortalte mig at der hvor de stod før var de ca 7-8 db lavere i bassen, det vil sige at det var næsten det dobbelte bas jeg fik ved at flytte dem. |
|
|
EEEhhhhhhhh... Forestil dig lyden fra Cybercity-reklamen med de høje pander 
3 dB = fordobling/halvering. Oftest opleves det dog ikke sådan, det virker lavere.
Opstilling af højttalere kan have rigtig meget at sige, mere end langt de fleste tror, og specielt i basområdet - det er der vel ingen tvivl om.
|
|
|
Ok hvis + - 3 db er fordobling/halvering, så fik jeg over dobbelt så meget bas målt.
Ja det lød ikke af dobbelt så meget, men det lød pludseligt helt rigtigt
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
3db er det der opnåes ved en fordobling af tilført kraft. Det der opfattes som en fordobling ligger et sted i mellem 6-10db afhengig af ved hvilken frekvens det er tale om. I bassen er det 6db der opfattes som en fordobling __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |