| Forfatter |
|
LarsOhl Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg købte sådan nogle brugt fra en herinde og er sådan set rigtig godt tilfreds med dem. Dog synes jeg bassen er lidt for voldsom.....kan muligvis delvist afhjælpes ved at ændre lidt på opstillingen. Kan også være at min stue er lidt for lille til dem. Måler 4,40m*4,80 altså en 21 m2. Jeg kan godt lide bas og kan også godt lide at de går så dybt som de gør men er som sagt en kende for kraftig og mine venner der har været på besøg er enige.
Der har været en anmeldelse af dem her på sitet hvor anmelderen vist også synes at bassen tenderer til at være for voldsom. Han var ellers rigtig godt tilfreds med dem.
Overvejer nu at skifte forstærker fra en NAD S300 til en anden (formentligt også bedre=dyrere) som har toneregulering da jeg håber at det vil hjælpe at jeg skruer nogle få db ned for basniveauet.
Er der andre der har erfaring med denne højtaler eller evt. bare en mening om problemet evt. også med en løsning?
På forhånd tak! 
|
| Til top |
|
| |
Thomas O. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis højttalerne står for tæt på vægge, vil det forstærke bassen. Prøv at trække dem lidt ud fra væggene.
Prøv det gamle cowboytrick med at lukke basrefleksportene ved at stoppe dem med et viskstykke, skisokker eller lignende. Dette vil helt sikkert reducere basniveauet.
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
LarsOhl Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet med sokkerne....har hørt om det før men havde glemt det. Er da et forsøg værd.
Ang. placering ja så bliver det et problem rent indretningsmæssigt at få dem meget længere væk end ½ meter fra bagvæggen og 1 meter fra sidevæggen 
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsOhl skrev:
|
Tak for tippet med sokkerne....har hørt om det før men havde glemt det. Er da et forsøg værd.
Ang. placering ja så bliver det et problem rent indretningsmæssigt at få dem meget længere væk end ½ meter fra bagvæggen og 1 meter fra sidevæggen 
|
|
|
Så tror jeg du har et problem! Jeg går ud fra de har basporten bagpå? Hvis det er tilfældet, så får du svært ved at styre bassen, store ht. skal have plads... Men måske er der en mulighed med noget digital rumkorrektion.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med sokken i basporten har hjulpet mig med mine forhenværende stereo højttalere. Bassen bliver mere stram og kontrolleret. Dog mister man en smule dybde synes jeg, men det er jo så om du kan leve med det. Kunne forestille mig det nok ikke blev et problem da de sikkert går pænt dybt i forvejen.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig fået noget godt resultat med "sokker i hullerne" (thi hi) Noget der kan være bedre en sokker, det er bølgepap. Jep. Tag noget bøglepap og lav en rulle af det, så det går rimeligt stramt ind i basrøret. Det gode ved det (hvis man gør sig lidt umage) er at der stadig kommer en smule luft ud, så højttaleren ikke bliver kvalt totalt.
Ellers er der selvfølgelig det gamle rykken-ud-fra-bagvægen tricket. Jeg kunne godt forstille mig at 50 cm var et minimum til bag og sidevæg. __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
danish-analog Forum Bruger

Tidl. Hifishark/Dacapo Audio
Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 18 April 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så LarsOhl,
hjalp det med sokken? Jeg er enig i din karakteristik af højttaleren. Diskant og melemtone er rigtig lækker, meget musikalsk, dynamisk og uden noget der stikker ud. Derimod er bassen meget kraftig, og bør sænkes.
Så hjalp sokketrikket?
Ole
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 18 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger noget pyramide-skum som er rullet sammen... Det virker også rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 18 April 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er der proac metoden med en stak sugerør - her er det oplagt at teste med forskellige størrelser, materialer, længder..... Det er jo en hobby.
MVH
Morten
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 19 April 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sugerør hjalp også mig med de tidligere sugerør, det giver lidt mere bas, men ellers er der tydeligt mere kontrol og præcision i bassen.
|
| Til top |
|
| |
LarsOhl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
danish-analog skrev:
|
Hvad så LarsOhl,
hjalp det med sokken? Jeg er enig i din karakteristik af højttaleren. Diskant og melemtone er rigtig lækker, meget musikalsk, dynamisk og uden noget der stikker ud. Derimod er bassen meget kraftig, og bør sænkes.
Så hjalp sokketrikket?
Ole
|
|
|
Har desværre ikke haft mulighed for at teste hverken med sok eller bølgepap da min NAD S300 er til reperation. .....ok med påskeferie har der sikkert hobet sig en del op så det tager sikkert sin tid. Men skal nok skrive i tråden når jeg har testet 
|
| Til top |
|
| |